Expozitura

Expozitura, ČR 2011
Zvuk: český DD 5.1
Čas: 16 x cca 75 minut
Distribuce DVD: 22.2.2012 Bontonfilm

„Jmenuju se Tereza Hodačová. Je mi 28 let. Ať už tenhle záznam uvidí kdokoliv, Já bych chtěla, aby se vědělo, jak to všechno byl. Kdybych, kdybych to už náhodou nikomu nestihla říct.“

Tak takto začíná první díl ryze české kriminální minisérie, která v záplavě seriálových výplachů v podobě Ulicí, Ordinací a dalších nekonečných veleděl, zapůsobila jako zjevení. Není divu, za scénářem stojí známí investigativci Josef Klíma a Janek kroupa, kteří do dramatické podoby převedly skutečnou monstrózní kauzu týkající se Berdychova gangu.

„Proč jsem se namočila do největšího spiknutí policie se zločinci? Nevím. Asi proto, že si mě vybrali.“

Příběh se odehrává ve dvou rovinách. Ta první je aktuální, Tereza, která v prvních minutách s tajemným společníkem na vlastní pěst unese mafiánského parchanta, v jednotlivých epizodách postupně odhaluje předchozí události v podobě částečně uzavřených příběhů, které spojuje stále viditelnější a silnější pupeční šňůra , kterou proudí dobře utajovaná svinstva, brutální míra korupce a samozřejmě rovněž krev nejedné oběti.

Zpočátku všechno vypadá jako klasická kriminálka, ne nepodobná jinému českému seriálu Kriminálka Anděl. Klára nastupuje u krajské expozitury Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu, aby se jako volavka v bordelu snažila rozkrýt aktivity jeho majitele Doda, který si kromě jiného rád přivydělává obchodem se zbraněmi.  V tu chvíli ono, ani divák netuší, že defilé postav, které nevěstincem projde, bude v následujících dílech hrát další, daleko zásadnější roli.

Další příběh, Hyena, který řeší kdo a proč rozmlátil hlavy renomované právničce a její konspicientce, již osudy mnohých hrdinů, včetně Tereziních kolegů - sympaťáka Oty Kovčína nesnášejícího feťáky, zástupce Brousila, se slabostí pro média, žoviálního Vládi Oravy,  a samozřejmě taky na první pohled urejpaného šťourala Dana Chládka, který se stane jejím parťákem – prohlubuje a současně se na scéně objevuje i kontroverzní podnikatel Mráz. Ne, podoba jména s reálným mafiánským bossem Mrázkem, opravdu není náhodná.

„Copak nechápeš, že všechny ty tvý objevy a důkazy skončí zase u těch, kterejch se to tejká?“

Náhodné nejsou ani souvislosti jednotlivých případů s kauzami, ve své době často a hojně propírány médii. Po epizodě Hadí střela, kde se do děje dostává i Tajná služba a příběhu se snuffpornem, kde jsou na netu mučeny a vražděny mladé holky (Sedmý den), dochází na nájemné vraždy bohatých a kontroverzních podnikatelů, jiní podnikatelé jsou falešnými (???) policisty unášeni a mučeni a obrázek velké skládačky se začíná pomalu skládat. Defilé postav nahozených v předchozích epizodách se začíná prolínat v nových souvislostech a je již jasné, že v následujícím ději budou mnozí hrát daleko zásadnější, než jen epizodní roli.

„Řeknu vám, člověku se pracuje fakt skvěle, když nevíte komu věřit.“

A seriál s každou další epizodou nabývá na obrátkách. Ušetřen není nikdo, zde se totiž nejede podle vyumělkovaného scénáře kreativního pisálka, ale podle scénáře, který psal život a který v tomto případě překonává mnohou autorskou fantazii. A díky faktu, že mnohé s aspektů nikdy nevylezli na světlo, nebo jen v hodně kusých informacích, děj netrpí ani bolestí ostatních filmů „podle skutečné události“, tedy toho, že divák ví, co přijde a je tak ochuzen o napětí.

Naopak, čím více se blíží finále, je děj (v němž už se divák dokonale díky přísunu nových informací, orientuje), mnohonásobně napínavější. Je u totiž znám rozsah celé té prasárny, stejně jako jeho klíčoví aktéři. A právě v té době se obě paralelní roviny (vzpomínková i ta v reálném čase) protínají a jako nezadržitelný vlak řídí do masivního finále, v němž se nakonec vysvětlí vše, co bylo v předchozích patnácti epizodách, nevyřčeno.

Další ódy na opravdu výjimečný seriál nejsou třeba. Ti, kteří ho už viděli, ví, ti kteří ještě ne, by to měli rychle napravit. Zapomeňte na Nahotu na prodej, která se začátkem devadesátých let snažila holedbat stejným tvůrčím záměrem. Toto je extra třída vzdálená laciným senzacím.

Svého času se tradovalo, že v Česku nejsme schopni natočit slušnou akční záležitost, která by nepůsobila směšně. Toto tvrzení nejprve nahlodal Petr Jákl svým Kájínkem. Seriál Expozitura ho doslova rozmetává na kusy. Stejně jako střela z bazuky vystřelené na luxusní dům kontroverzního podnikatele Mráze.

Televize nova uvádí další kriminální seriál "Expozitura". Ta nebude vyprávět smyšlené případy, ale bude natáčena na motivy skutečných kriminálních činů - Berdychova gangu, ten naprosto beztrestně vraždil, přepadal a vydíral. V "Expozituře" se setkáme s korupcí neuvěřitelných rozměrů.

V jednotlivých dílech "Expozitury" budou zvlášť řešeny různé případy, ale celým seriálem se také bude táhnout dramatický příběh policistky, která je čerstvě přidělena do Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu a jejího parťáka, kteří nechtěli nechat Berdychův gang, aby si dělal co chtěl bez odezvy. Mladá policistka se ihned vrhá do práce, ale zjišťuje, že ne vždy jsou v případech odsouzeni jejich skuteční viníci. Jejího úsilí si nemohl jeden z největších zločineckých gangů na našem území nevšimnout a stává se nepohodlnou nejen pro ně, ale i pro zkorumpované špičky policie díky důkazům o jejich propojení s gangem a mění se ve štvanou zvěř v tomto nervy drásajícím příběhu...

Nova se v seriálu zřekla laciných triků a opravdu to rozjela ve velkém. Seriál "Expozitura" je nabitý akčními scénami, chvílemi napětí a plný překvapení. Scénář vychází z přímé zkušenosti autorů Josefa Klímy a Janka Kroupy, kteří při tvorbě pořadu Na vlastní oči kauzu Berdychova gangu rozkrývali. (oficiální text distributora)

Z tiskové zprávy distributora

8 DVD kolekce Expozitura / 2010
Krimi
Režijní tým: Petr Kotek, Ivan Pokorný
Hrají: Hana VAgnerová, Robert Jašków, Jan Dolanský, Pavel Zedníček, Jan Novotný, Jan Kanyza, Zuzana Bydžovská, Martin Sitta, Miluše Bittnerová a další

Info o filmu:
KOMPLETNÍ SERIÁL NA 8 DVD
Jedinečná kriminální sága z prostředí českého organizovaného zločinu inspirována skutečnými postavami a kauzami z naší nedávné minulosti.
Šestnáctidílná série vznikla na základě řady reportáží o tzv. Berdychově gangu odvysílaných na obrazovkách TV NOVA v pořadu Na vlastní oči. Nejdražší seriál novodobé televizní historie je plný akčních scén, přestřelek, výbuchů, nebezpečných kaskadérských akcí, ale nechybí ani milostná vzplanutí. Hrdiny seriálu jsou členové elitní policejní jednotky, která byla vytvořena pro účely stíhání nejvyšších pater organizovaného zločinu a pro boj s mafií. Její nejvýznamnější detektivové se však spojí s kriminálníky, vytvoří svůj vlastní gang a zmocní se kontroly nad doposud nejmocnějšími zločinecký-mi skupinami v zemi. Proti nim stojí mladá policistka Tereza Hodačová (Hana Vagnerová), která se záhy setkává se zcela novým brutálním světem. Se svými ostřílenými kolegy (Robert Jašków, Pavel Zedníček, Zuzana Bydžovská, Jan Dolanský a Jan Novotný) proniká do prostředí organizovaného zločinu a ke své hrůze odhaluje jeho napojení na vysoce postavené policisty. Podaří se elitnímu vyšetřovacímu týmu zničit zdánlivě neprůstřelný gang a odhalit jeho členy? Spravedlnost se utkává s mafií, která používá nejšpinavější způsoby boje.

Zvuk: český 5.1¬
Titulky: české pro neslyšící
Délka:  16 x 76 min.¬