Záhada hlavolamu

Záhada hlavolamu, ČSSR 1969
Obraz: černobílý 1.33:1 (4:3)
Zvuk: český DD 2.0
Čas: 225 minut
Distribuce DVD: 17.12.2010 Česká televize

To bylo hrozně dávno. V době, kdy mluvit slušně bylo cool a kluci a děvčata místo vysedávání u počítače prožívali báječná dobrodružství. V době, kdy trend správného chování kluků a holek určoval chlapecký klub Rychlých šípů.

V prvním díle se Rychlé šípy vydávají na výpravu do Stínadel, kde je na zdi nakreslený ježek v kleci. Jsou však uzamčeni v jednom ze starých dvorků, kde je, jak divák v druhé epizodě zjistí, zajala vontská parta Rezavých klíčů. Ta šípáky donutí, aby výměnou za bezpečný odchod ze Stínadel, prozkoumali záhadnou zahradu. Zde, v prastarém temném sklepě, za železnými dveřmi, Rychlé šípy najdou vzkaz, že o ježkovi v kleci ví nejvíc kostelník od Starého Jakuba. Zde se také potkají s tajemnou postavou Široka v masce a kápi, který, jak se zdá, se nechal při výběru své garderóby, inspirovat Batmanem a Punisherem. Červeńáčka navíc zajmou Vontové, kterým velí Mažňák. Aby ho donutil mluvit, strčí ho, pevně přivázaného k židli, v dešti pod okap.... pokračování příště.

Již z nastíněného děje prvních epizod, je více než zřetelné, že v případě tohoto seriálu se nejedná o dramatizování děje TOHO, jednoho z nejznámějších Foglarových románů (jak se tomu stalo později, v začátku devadesátých let), ale rovnou hned jeho dvou knih – Záhada hlavolamu a Stínadla se bouří, jejichž děj je televizními tvůrci nekompromisně a bez románové posloupnosti smíchán dohromady. Což je moment, během kterého by se měl každý Foglarův fanoušek opovržlivě ušklíbnout a zamumlat cosi o „filmařských plantážnících“. Jenže, ono je zde jisté jenže. Jednak na konci šedesátých let, v uvolněné atmosféře pražského jara, se stalo cosi neuvěřitelného – komunistickým zřízením pohřbené Rychlé šípy, společně s tvorbou Jaroslava Foglara, zázračně ožily a to jak v komiksové, románové, tak i této televizní podobě, a potom se, po dalším zákazu, po dobu celé normalizace, staly kultem, který po dalším oživení v začátku devadesátých let, přetrvává dodnes.

Kultem, jemuž lze vytknout třeba mouchy v podobě obsazení některých dospělých herců do rolí kluků v pubertálním věku (šestnáctiletý Mažňák v podobě třiatřicetiletého Václava Sloupa), nebo nepříliš výrazný Mirek Dušín (bývalý Malý Bobeš, který dorostl), ale přesto kultem, kterému v devadesátých letech natočená Záhada hlavolamu, byť ta je téměř doslovnou citací Foglarovi knihy, nesahá ani po lem klukovských podkolenek.

Svou zásluhu má na tom nejvíc atmosféra celého seriálu. Černobílá, pochmurná, plně vystihující klukovské dobrodružství, během kterého klub Rychlých šípů pátrající v křivolakých uličkách, špinavých stokách a temných zákoutích Stínadel pátrá po tajemném hlavolamu. Pravda, krátce po natočení seriálu se Jaroslav Foglar netajil tím, že s výsledkem dramatizace své tvorby není příliš spokojen, ale čas a novější adaptace z devadesátých let ho nakonec přesvědčili, že byl ve svém úsudku příliš přísný. Je pravda, že promíchání obou románů pro znalce Foglarova díla působí trochu „divokým dojmem“,

Rychlé šípy nejprve nalézají Vontskou kroniku, Široko je strážce hlavolamu – což jsou motivy Stínadel se bouří, stejně tak oproti knize - knihám chybí nejeden motiv, včetně toho základního – motivace Rychlých šípů k pátrání po ježku v kleci, kterou bylo v románech vydávání klubového časopisu Tam Tam. Zmizelo i Bratrstvo kočičí pracky, stejně tak konkurence Rychlých šípů v podobě Tondy Plíhala a jeho party. Na druhou stranu směs námětů, mnohdy trochu násilně nacpaných do dějové linie, seriálu přidává na dramatičnosti, retrospektiva z vontské historie na výpravnosti a tajemný Široko na příznačnosti spojené se záhadným maskovaným hrdinou. Dalo by se říci, že až komiksový nádech, což vlastně není nic divného, neboť Rychlé šípy vlastně český komiks zrodily. A to vše dnes dohromady tvoří – hlavně pro neznalce Foglara - více než obstojný mix, v němž je dnes samozřejmě cítit jistá herecká bezradnost a mnoho jiných nedotažeností, přesto však svým pojetím velkého klukovského dobrodružství ztělesňuje výstavní kousek filmové – televizní tvorby pro mládež.

Hodnocení:
Televizní seriál na základě předlohy, která formovala dětství nejednoho z dříve narozených. Klukovské dobrodružství par excelence, které sice zub času malinko nahlodal, ale které si svou krásu a poetiku drží doposud. Dobrodružství dříve určené primárně pro děti, které bohužel v dnešní době spíš potěší ty dospělé.

Jednotlivé díly seriálu jsou velice krátké – kolem 25 minut a tak se Česká televize rozšoupla a dala na jeden disk rovnou dva. Obraz je samozřejmě televizní, černobílý a je poznamenán časem, který se na něm naštěstí příliš „nepodepsal“. Zvuková stopa DD 2.0 není rovněž nic extra, ale co čekat od starého seriálu. Všech 9 dílů seriálu je tak rozeseto na pěti discích, při čemž na tom posledním najdete navíc dva bonusy. Jeden v podobě epizody ze seriálu ČT o seriálech a druhý v podobě Brněnské taškařice o hledání Vontů.

Záhada hlavolamu 1993
V porevolučním boomu začátkem devadesátých let, kdy se všechno zakázané mohlo opět objevit, došlo samozřejmě i na Jaroslava Foglara. Opět tak mohly vycházet jeho knihy, opět se objevily Rychlé šípy a došlo i na celovečerní filmovou adaptaci jeho Záhady hlavolamu. Tu si v roce 1993 vzal po režijní stránce na starosti tehdy debutující Petr Kotek (později natočil mj. seriál Černí andělé). Bohužel příliš neuspěl. Pokus o doslovné převedení Fogarovy knihy na plátno naráží hlavně na slabší herecké výkony spojené s archaickou mluvou, která sice dobové knize, stejně jako později komiksu, sedla, ale ve filmu působila jako pěst na oko. Navíc Stínadla v Olomouckých exteriérech zrovna tak nesršela atmosférou a dílo zkázy dokonal všudypřítomný umělý dojem z celého počinu. A tak se skončil druhý a bohužel poslední pokus o zfilmování Foglarova díla.

Zajímavosti
- Záhada hlavolamu se poprvé vysílala od 24.12.1969 do 7.1.1970. Pak celý seriál putoval do trezoru. Jaroslav Foglar totiž nebyl pro normalizaci normální.
- Původně se mělo natočit pouze sedm dílů. Tehdejší vedení televize pak ale rozhodlo, že musí být ještě minimálně dva díly dopsány. I díky tomu si divák jistě všimne mnoha hluchých, dlouhých záběrů, které v několika místech trochu brzdí dynamiku děje.
- Celá seriálová Stínadla vznikla v barandovském ateliéru č.6. Na svou dobu to byl velice nákladný projekt v hodnotě cca dvou miliónů korun československých.
- Co se seriálu týká, Jaroslav Foglar protestoval hlavně kvůli faktu, že z děje bylo vyškrtnuto Bratrstvo kočičí pracky. Autor knižní předlohy toto považoval za trestuhodnou chybu.

Československý Batman
S filmem Kdo chce zabít Jessii se v československém filmu objevil Superman. Tedy... zlý Superman. V Záhadě hlavolamu se objevil Batman. Jen si říkal Široko a místo Bat-vychytávek disponoval ježkem v kleci.

Ježek v kleci není týrání zvířátka, jak by si mohl nejeden dnešní puberťák myslet...