Blade (BD vydání)

Blade, USA 1998
Zvuk: anglický DTS HD 6.1, český DD 2.0
Čas: 121 minut Kino premiéra: 4.2.1999
Distribuce DVD: 18.9.2000 Warner Bros
Distribuce BD: 11.7.2012 Warner Bros

Od té doby, kdy se na plátnech kin objevil Blade uplynula již mnoho nejdůležitěší tělní tekutiny z krvavých řek. Tehdy to znamenalo dvě věci. Na scénu nastupoval komiksový film (který tehdy nebyl ani zdaleka tak oblíbený jako dnes) a pak taky Wesly Snipes se díky postavě komiksového upírobijce vracel na výsluní zájmu.

Jak asi každému z předchozích řádků došlo, Blade je komiksová postava. Jeho domovskou stájí je vydavatelství Marvel, což znamená, že Blade nejednou bojoval po boku třeba takového Spider-Mana a ostatních hrdinů. Začal tím, že šel po Draculovi. A to i přes fakt, že je vlastně upír. Konkrétně hodný upír, který své sokmenovce, krevní notoriky, nesnáší. A tak je efektně likviduje. Ve filmu hodně efektně. Oni mu zase na oplátku říkají denní tvor a nenávidí víc než topinky. S hodně česnekem.

Svět je totiž plný upírů a jeden z nich se v roce 1967 zakousl do afroamerické krkovice Bladeovi maminky, která jej nosila ještě v „těhotenském bubnu“. A tak se Blade zrodil a do vínku mu byla dána imunita proti slunečnímu světlu (každý ví, že opalování nepatří mezi vyhledávanou upíří zábavu)a již zmíněná nenávist vůči vlastnímu druhu. Prostě takový hybrid. S cool slunečními brýlemi a ostrou katanou. A tak Blade, za pomoci svého kámoše Whistlera, rozpoutal své křižácké tažení.

A že je proti čemu táhnout. Byť v té době upírské filmy neprožívaly megalomanský boom jako v současnosti, kdy emáci hýkají nad Stmíváním a já se těším na novou sezónu True Blood, film svou atmosférou jako kdyby zapadl do dnešní módní vlny, kdy se upíři v civilním pojetí (zapomeňte tedy na staříka Draculu a gotiku), skloňují ve všech pádech. Mimochodem víte, že Blade se jako komiksová postava objevil právě v řadě Tomb of Dracula? Ovšem od té doby značně zmodernizoval.

Upíří současnost je totiž jiná, než kdysi bývala. Jsou zde četní pomocníci, lidští otroci, bojovníci a samozřejmě uber upíři stojící na vrcholku hiearchie, které právě tady a teď chce dostat na kolena ctižádostivý parchant Frost (jaký si bastard mezi upíry, neboť se krvesajce nenarodil, jako všichni privilegovaní, ale pouze stal). I zde je upíří svět zasahující do všech odvětví „civilizovaného“ života, tak jak jej známe z reálu. A do toho se akčně motá Blade, který má jediný cíl. Všechno co chlastá krev vygumovat z povrchu zemského. S rozmanitým arzenálem zbraní.   Mimochodem kříže jsou k ničemu. Česnek a stříbro fungují.

Je třeba dodat, že i dneska, kdy celá Bladeova trilogie vychází na BD disku, film nevypadá ani trochu lacině a už vůbec ne blbě. Navíc je i příjemně drsný, Stephen Norrington, kterého po Bladeovi čekala nepovedená komiksová Liga výjimečných, nešetřil krví ani akcí. A Blade v podání Snipese je prostě cool. A rovněž je zásadním kamenem ve Frostově plánu jehož podstatou není nic menšího, než probuzení Boha krve. O finálního záporáka, po vzoru bossů z počítačových her, je tudíž postaráno. Ten měl být v původním plánu daleko masivnější, podoben obrovskému krvavému víru.

Jistě, některé z efektů (třeba „poprava“ jednoho z upířích vládců, či finální Frostovy schopnosti, nebo bobtnání upírů po česnekovém spreji) dnes vyvolají shovívavý úsměv, stejně jako sám příběh nepatří k tomu nejrafinovanějšímu co jste viděli, ale ono to prostě šlape. A přepálená gesta prostě k Bladeovi patří. Stejně jako drsné hlášky.

Blade se tak narozdíl od mnohých jiných z devadesátkové dekády dá vidět i dneska. Proto jeho nový výskyt na BD disku vám moc krev pít nebude. Tedy, pokud nemáte něco proti nekomplikované akční zábavě.

BD DISK
Blade na BD disku vyšel hodně dlouho po své premiéře na DVD. Za tu dobu stačil prodělat mnohé, včetně laciné reedice. A BD vydání patří samozřejmě k tomu nejnabušenějšímu. Výtečný obraz, a kvalitní zvuk (v originále) jsou samozřejmostí. Bohužel, český dabing je zastoupen jen dvounulkou, což u BD disku nepotěší. Co však potěší, jsou bonusy. Není jich málo a mají českou podporu. Zajímavý je třeba pohled na temné komiksy (ano, Stan Lee v něm nechybí) a od věci rovněž není ani pohled na to, jak a proč Blade vůbec vznikl U tohoto dokumentu potěší několik alternativných záběrů. Škoda jen, že tyto dokumenty jsou hlavně založeny na monologu mnohých tvůrců, takže spíš připomínají bonusově pojatá rozhovory. A součástí bonusů je pak samozřejmě i audiokomentář a trailer.

Síla nesmrtelnosti... duše člověka... srdce hrdiny! Blade (Wesley Snipes) je nesmrtelný bojovník, napůl člověk a napůl upír, bojující proti rozmáhajícímu se upírskému podsvětí, které se snaží postupně vyhubit celou lidskou rasu. Díky svým nadpřirozeným schopnostem je Blade tím posledním, kdo stojí mezi upířím lordem Deaconem Frostem (Stephen Dorff) a jím zosnovanou zkázou světa a všeho lidského. (oficiální text distributora)