Zvuk: anglický DTS 7.1, český DD 5.1
Titulky: anglické
Čas: 142 minut
Distribuce kino: 03.05.2012 Falcon
Distribuce DVD / BD: 29.8.2012 Magic Box / Paramount

Potměšilý Loki se rozhodl srazit Thora, boha hromu na kolena. Jako nástroj své pomstty si našel Hulka, kterého se rozhodl blamovat jím vytvořeným železničním neštěstím. Což se mu částečně zdařilo.

Proti zelenému obrovi tak vystartoval Iron Man, Mravenčí muž s Wasp. Naštěstí Thor Lokiho lest prohlédl, za pomoci ostatních se mu podařilo Lokiho uvěznit a dal tím vzniknout největšímu týmu na světě se jménem Avengers. Vítejte v roce 1963, kdy slavná týmovka vydavatelství Marvel, slavila svůj komiksový zrod. A je jasné, že od té doby se mnohé změnilo.

Tak předně, pryč je doba naivních komiksových zápletek ve stylu padouch dělá problémy – superhrdinovi se to nelíbí – rozbijí si hubu – superhrdina zvítězí. Dnes v době ultimátních verzí pozměněných komiksů, které boří vyjeté koleje je mnohé jinak. Třeba superhrdinové nejsou už tak nesnesitelně kladní, jak tomu bylo dřív a mají i své stinné stránky. A pak je tu ještě něco. Komiksový film zažívá již nějakou řádku let velký boom. A Avengers patří k jeho špičce.

Ať již patříte k příznivcům toho, či onoho komiksového vydavatelství, jedna věc je jasná. Marveláčtí hrdinové „jedou“. Jejich popularita je minimálně ve světě pohyblivých obrázků nesporně největší o čemž svědčí čerstvě zrestartovaný Spider-Man a hlavně projekt vedoucí k Avengers, kdy byla natočena sólová dobrodružství jednotlivých hrdinů (Captain America, Iron Man – ten dokonce i spokračováním, Hulk – rovněž zrestartovaný a Thor) aby se pak tito spojili v jeden tým a tím pádem i filmový blockbuster. A povedlo se. Avengers se stali nesporným hitem a kasovním trhákem.

Není divu, již v posledních „sólo“ filmech se objevovaly různé narážky a blížící se mega událost a když už konečně s velkým očekáváním došlo ke dni D, lépe řečeno A (jako Avengers), ukázalo se, že opravdu velká očekávání se neukázala lichými. Avengers plynule navazují na sólové projekty (hlavně Thora a Captaina America), aby je ve finále spojili ve filmový komiksový orgasmus vrcholící megalomanskou bitvou, která je všechno možné, jenom ne laciná.

Hlavním záporákem je zde, stejně jako v případě zmíněného prvního komiksu s Avengers, Loki, Thorův bratr, který v tomto případě vstoupil do služeb mimozemské rasy dobyvatelů, aby pro ně získal energetickou kostku se kterou se diváci jiíž setkali v Captail America. Karty jsou tak rozdány a tým značně „nesuperhrdinských superhrdinů“ (Iron Man je egoista a sólista, Hulk časovaná bomba, America zase zmatený novou dobou v níž se ocitl a agentka Black Widow zase klasický zabiják s krví na rukách) se může začít dávat dohromady. A podle předpokladů to nepůjde jako po másle. Ne, tohle nejsou Rychlé šípy.

Šedá eminence celého podniku Nick Fury je ostatně taky pěkný parchant libující si v neproniknutelných hrách a tak má Loki dostatek lidských slabostí, se kterými by si pohrál. V tomto bodě je třeba říci, že filmoví Avengers se spíše než původnímu originálu podobají spíše jejich Ultimatní verzi, konkrétně jejímu druhému příběhu v němž se mimochodem Země rovněž dočká své mimozemské invaze. A samozřejmě i třenicemi mezi jednotlivými členy týmu. A navíc i zde je Nick Fury, černoch.

Film je ukázkovou žánrovkou. Každá z postav má dostatek prostoru, aby předvedla co umí a splnila povinnou kvótu hlášek, nicméně Iron Man, alias Robert Downey jr. zde nekompromisně vystupuje do popředí a strhává na sebe největší pozornost. A to jak v první, spíše konverzační polovině, tak i ve zběsilé akci, která od napadení létající pevnosti S.H.I.E.L.D.u vyplňuje druhou filmovou půli. A je třeba poznamenat, že tato akce je vskutku důstojným převedením monumentálních komiksových řeží na filmové plátno. Prostě všechno to, co před nějakým měsícem selhalo u Green Lanterna, zde vyšlo na výbornou. Více než 200 mega, které producenti do filmu nasypaly, jsou prostě vidět v každém záběru.

A šlape to i po scenáristické stránce Joss Wheldon se už dávno stal v Hollywoodu pojmem, o čemž svědčí i úspěšně restartovaný Star Trek a ani zde samozřejmě neklopýtnul. Film je vedle klišé (které nepůsobí vůbec křečovitě) nacpaný odkazy a vtípky (samozřejmě nechybí ani ten na již zmíněný Star Trek) stejně jako slušně provázanou stavbou, v níž se tým postupně za neustálého jiskření, dává dohromady, aby zachránil celý svět. A i když to zní (a ono to i je) značně profláknutě, v tomto případě to budí dojem výjimečnosti.

O Avengers by se dalo napsat spousty slušných superlativ, stejně jako by se daly srovnávat s další filmově komiksovou událostí tohoto roku, kterou je bezesporu Nolanův třetí Batman. Dalo by se i najít několik tendenčních výtek, které rádi používají erudovaní kritici a intoši. A mnozí by měli ve svých argumentech jistě pravdu. Jedno je však jisté – Marvel má na svém filmovém kontě masivní zářez. Tak masivní, že aspiruje na jeden z nejdokonalejších, ne li nejdokonalejší komiksový film vůbec.

BD DISK:

Jedna z distribučních BD verzí obsahuje jak 3D, tak i 2D verzi filmu. Zde je ale třeba říci, že 3D verze nepatří mezi ty nejzdařilejší, V podstatě je skoro jedno, jestli Avengers sledujete s těmi několika málo 3D efekty, nebo prostě jen „klasicky“. To je asi jeho jediné mínus. Čímž se dostáváme k bonusům. A pokud si nalejeme čistého vína, ani ty nejsou (ve srovnání s tak megalomanským filmovým zážitkem) zrovna nejvyvedenější. Naleznete je na disku s 2D verzí a tvoří je soubor nepovedených – vtipných scén, k dispozici jsou i rozšířené a vystřižené scény a k nim krátký dokument. K tomu všemu je přihozen poměrně nezásadní kraťas Rekvizita 47 a to je prosím vše. U mnohého filmu snad dostačující, v případě Avengers minimalistické. Bonusy jsou samozřejmě s českou podporou.