Asterix a Obelix ve službách Jejího veličenstva

Astérix et Obélix: Au Service de Sa Majesté, FR / ŠPA / IT / MAĎ 2012
Zvuk: český DD 5.1, francouzský DD 5.1
Čas: 110 minut
Distribuce kino: 18.10.2012 Hollywood Classic
Distribuce DVD / BD: 20.02.2013

Tak se nám v hrané podobě zjevil další Asterix a Obelix. A s nimi samozřejmě i Caesar, který už nevypadá jako Delon, ale na druhou stranu se zase chystá dobít Británii. Tam totiž žije podobná banda pitvořících se idiotů jako v Galii, kterou už dobyl. Tedy až na jednu malou vesnici, jak každý čtenář Asterixových komiksových dobrodružství ví.

Zakrátko je celá Anglie dobytá. Celá? Ne. Jediná vesnička římským legionářům ještě odolává. Její obyvatelé mluví, jako by měli v tlamě horký brambor (alespoň v českém dabingu) „Ouuu“, a místní královna, poté co jí balvan vržený římským katapultem rozseká na sračku její dva Yorkshirské terriérky rozhodne, že si nechá pomoci od těch smradlavých a hulvátských Galů, kteří prý mají nějaký ten kouzelný letkvar. Kdo četl osmé Asterixovo album, nebo viděl animák z osmdesátých let, je určitě doma.

Asterix a Obelix ve službách jejího veličenstva se od samého začátku poměrně věrně drží komiksové předlohy, což je sympatické. Jistě, nejedna nepřesnost se zde najde, třeba do filmu je z popkulturních důvodů nacpaná královna, místo pupkatého náčelníka, ale jinak to zdánlivě vypadá, že po třech křečovitých pokusech tu konečně bude obstojný Asterixův film... tedy věc doposud nevídaná.  A možná přijde i James Bond... název filmu si o to vyloženě říká.

Jenže pak se dostaneme do galské vesničky, kde se odehrává děj jiného asterixova komiksu (Asterix a Normanové, který byl mimochodem i posledním Asterixovým animákem), zjistíme, že i Asterix změnil vizáž a že Obelix má podivně trikově vyrobené kalhoty (vypadá to jako by měl místo prdele a pára obrovský balón) a po pár obvyklých šklebech a zapizdění se (což je francouzská oblíbená forma humoru) se vše začíná vracet do starých kolejí. Bohužel. V Británii byla větší sranda.

A tak Asterix, Obelix a náčelníkův synovec, ze kterého mají oba borci udělat chlapa, cestují spolu s velkým sudem kouzelného lektvaru do Británie, kde Caesara buzerují senátoři kvůli přepáleným výdajům (poslední rande s Kleo bylo trochu nákladné) a tak nezbývá nic jiného, než si najmout k boji cizí žoldáky. Ano, strašlivé Normany, kteří nemají strach a pochopitelně ho touží poznat. Proč? Protože strach prý dává křídla. A kdo by nechtěl umět létat. A tak tady máme oba komiksy Asterix v Británii a Asterix a Normani, pěkně pohromadě. A jako bonus, cesta do Británie položí zajímavou otázku: „Jsou Asterix a Obelix gayové?“

V Anglii je vše při starém. Popkulturní vtípky (a že jich je) na účet Britů fungují, stejně jako pouliční bardové Beatles, či telefonní budka s čerstvými holuby. Jen Asterix který si hraje na sukničkáře, aby nevypadal, nebo si nepřipadal, jako bukvice, je tu jaksi navíc. Což je u filmu o Asterixovi, celkem fatální. Inspirace komiksem je zde zastoupená hlavně sudem s lektvarem ukrytým v hostinci a římském pátrání po něm, které se zvrhne v nehoráznou chlastačku. Cesta napříč Británií, kde nechybí epizodka ve vězení, či zápas rugby, docela baví. A dojde i na luxusní kameňák, v němž Asterixův svět potká Star Wars. A pochopitelně dojde i na Normany, kteří se vyloďují v Británii, aby konečně našli ten vytoužený strach. Nebojte se, lepší to už nebude.

A v tomto bodě film ztrácí definitivně tempo. Je stále sice dostatečně (pro mnohého možná roztomile) stupidní, ale rovněž i nudnější. Mnohdy jen roztomilá stupidita, s níž se třeba britská matrona snaží udělat z Obelixe gentlemana a Caesar si tláská játra u psychiatra, nestačí. Naštěstí je zde náběh do finále, které už zase z větší části jede podle komiksové předlohy. Jistě, není to žádné veledílo, nový (již třetí) představitel Asterixe Edouard Baer (ten si mimochodem zahrál ve filmu  Asterix a Obelix: Mise Kleopatra postavu Otise), je z těch dvou předchozí nejméně sympatický a finální romantické laškování je už naprosto zbytečné, stejně jako formát 3D, který zde není příliš využitý. A navíc se zde neobjeví James Bond. A co je to do hajzlu, film s názvem Ve službách Jejího veličenstva bez agenta 007!

A tak mi nezbývá nic než konstatovat, že i když čtvrtý Asterix (mimochodem, původně měl výt natočen na motivy komiksu Asterix a cesta kolem Galie) není tak moc nebetyčná hovadina, jak jsem se zpočátku obával, animovaný filmový přepis tohoto Asterixova dobrodružství z roku 1986 je mnohonásobně lepší. Stejně jako animák Asterix a Vikingové (2006), jehož jej, jak jsme si řekli, byl do této taškařice rovněž namixován. Ono totiž doba, kdy francouzské komedie díky De Funesovi, či Bebelovi byly hodně in, je už dávno v hajzlu. A s tím ani, bohužel, mezinárodní koprodukce (přidali se i Maďaři, takže na catteringu byla k dispozici i čabajka) a legendární Asterixův statut, nic nenadělá.

Pod vedením Julia Caesara napadly proslulé římské legie Británii. Jedné malé vesničce se však daří statečně odolávat, ale každým dnem je slabší a slabší. Britská královna proto vyslala svého věrného důstojníka Anticlimaxe, aby vyhledal pomoc u Galů v druhé malinké vesničce ve Francii vyhlášené svým důmyslným bojem proti Římanům… Když Anticlimax popsal zoufalou situaci svých lidí, Galové mu darovali barel svého kouzelného lektvaru a Astérix a Obélix jsou pověřeni doprovodit ho domů. Jakmile dorazí do Británie, Anticlimax jim představí místní zvyky ve vší parádě a všichni to pořádně roztočí! Vytočený Caesar se však rozhodne naverbovat Normanďany, hrůzu nahánějící bojovníky Severu, aby jednou provždy skoncovali s Brity. Jenže Normanďani touží po jediném – zažít strach. A to protože někde zaslechli přísloví: „Strach Ti dává křídla“…a kdo by nechtěl létat? Galové, Britové, Normanďani a Římané se zamotají do bláznivé honičky za kouzelným lektvarem, na němž záleží spása národa…(oficiální text distributora)