Dredd

Dredd, VB / Indie/ Jižní Afrika / USA 2012
Čas: 96 minut
Distribuce DVD / BD: 17.04.2013 Bontonfilm

Je to už nějaká doba, kdy si Sylvester Stallone hrál na jednu z nejslavnějších postav evropského komiksu a společně s režisérem Danny Canonem (např. Tajemství loňského léta 2) natočil Soudce Dredda.

Tehdy se psala polovina devadesátých let a film podle komiksové adaptace se nebral příliš vážně. Není divu, že se z Dredda vyklubala celkem sračka, která nikoho nenadchla. Včetně komiksových fandů.

Dredd se tak dostal pod drn a na svůj návrat si počkat téměř dvacet let. A vyplatolo se to čekání? No, jak se to vezme. Nový Dredd má sice v sobě kus hodnověrné drsnosti, docela ctí předlohu, ovšem je z něj vidět, že jeho rozpočet přílišným bohatstvím neoplývá. Anglán Pete Travis, který se rozhodl oprášit na velkém plátně domácí rodinné stříbro tak musel trochu zaimprovizovat a udělat z nouze ctnost, čímž se rozumí, že nekompromisního soudce daleké budoucnosti, v níž je Země radioaktivním smetištěm, v jehož centru jsou lidi namačkáni v mega městě, vyslal pořešit případ tří z kůže stažených feťáků, kteří mají za sebou jistě nedobrovolný, skok hodně hluboký, do dominantní budovy, která je ve své podstatě malým městem ve velkém městě.

Obřímu baráku šéfuje Mama a její zločinecká armáda profitující na kšeftu s fetem. Žijí v něm převážně členové gangu a futuristické smažky ulítávající na nové droze, která dokáže bohovsky natáhnout časové vnímání což má za nýsledek nejeden celkem zajímavý zpomalený záběr doprovozený nějakým tím 3D efektem. No a nyní se v něm ocitl soudce, porota i kat v jedné osobě, společně s elévkou Andersonovou, která je ke všemu mutant schopný telepatie. Inu neodolatelná partička na drsný kriminální krvák z postapokalyptického světa. Ten totiž nový Dredd evokuje nejvíc. Není se co divit. Komiks je o tom samém. Jen je akorát o hodně více komiksovější.

Nový Dredd totiž připomíná futuristickou Smrtonosnou past. Zákon dorazí do baráku, který je vzápětí neprodyšně uzavřen a brutální jatka mohou začít. A krví se v nich rozhodně nešetří. Noa o tom to vlastně celé je. Není to moc komiksové, je to brutálně přímočaré a kdyby místo Dredda zaskakoval jakákoliv jiný brutální ranař, výsledek by vyšel téměř na stejno, nicméně v jednoduchosti je krása a mozek rozstřínutej ve zpomaleném záběru má své kouzlo.  Pokud nepotřebujete ke svému komiksovému štěstí kousek infantility spojeném s bizarnějšími padouchy brakovější zápletkou (čímž předchozí Dredd oplýval více než dostatečně) a stačí vám nekompromisní vymáhání práva ve světě, kde se každou minutu děje několik zločinů, budete nadšeni. A jelikož do Dredova komiksového světa se může nacpat opravdu úplně všechno (včetně třeba infantilního humorného kraťasu v němž Dredd trestá Harryho posera), proč by jedním z příběhů nemohla být masivní, ničím (ani příběhem) nekomplikovaná čistka jednoho z mega věžáku plného kryplů.

Původní komiks je od všeho něco. Od akce, satiry až po sci-fi spektákl. V tomto filmu zbyla jenom akce. Hlavní záporák, bývalá děvka, která se díky brutalitě propracovala na vrchol nemíní dát svou kůži zadarmo, s potěšením těžkými kulomety rozseká na krvavé sračky celé patro i s jeho obyvately a rozsáhlý komplex je plný agresivních kryplů, kteří mají zbraně a nebojí se je použít. A aby masa bylo ještě víc, ve finále dorazí Dredovi posila v podobě dalších soudců. Pokud by měl člověk přirovnávat, jednoznačně mu z toho vychází film Zátah (The Raid) s lehce komiksovém balení. Škoda že tento zrovna tak brutálně akčně přímočarý film o zbytku policejního oddílu probojovávajícího se panelákem nahoru, kde má sídlo místní boss, dosud nevyšel. Srovnávat by mohl i tuctový divák odkázaný na naší distribuci a Dredd by z toho asi nevyšel vítězně.

Dredd je natočen ve 3D, což je dnes módní, ale pro film naprosto nepodstatné. Žádných 3D orgií se nedočkáte. Bohužel se ani nedočkáte Dredova zdravě fašistického pohledu na okolní humus, kterým je v komiksu proslulý. Aspoň že dá tu svou pověstnou hlášku: „Já jsem zákon!“. Karl Urban v roli komiksové ikony britského magazínu 2000 AD není k zahození, na rozdíl od Stallona nesundá svou helmu, z níž bojově vystrkuje bradu a dokonalý dojem drsňáka mu kurví akorát „přiteplalý“ český dabing. To je však jen drobná vada na kráse, kterou lze odstranit tím, že si film pustíte v původním znění s titulky.

Nový Dredd je namísto opulentního blockbusteru spíše komorní béčkovou (v tom lepším slova smyslu) záležitostí, stejně jako byl například poslední Punisher: War Zone (podle mého názoru nejlepší adaptace, překonávající i blockusterového uspavače hadů Thomase Jane), což mu propůjčuje určité kouzlo, stejně jako tvůrčí svobodu, díky které režisér nemusí  přemýšlet jestli má nebo nemá vystřihnout záběr detailně ukazující co s hlavou neopatrného šmejda udělá přímá dávka ze samopalu. A už jenom proto určitě stojí za shlédnutí. Je to prostě ultrabrutální jízda (žádný komiksový film, ani zmíněný Punisher nebyl takové maso), která si nemusí na nic hrát. A tak si jí užijte.

Budoucnost. Z Ameriky je ozářená pustina. Na jejím východním pobřeží, od Bostonu po Washington, D.C., se rozkládá Mega City One, rozsáhlá megalopole plná násilí, ve které více než 400 milionů obyvatel přežívá v neustálém strachu. Na pořádek v ulicích dohlíží takzvaní Soudci – vymahači práva, porotci, soudci i vykonavatelé rozsudku v jedné osobě. Takovým Soudcem je i Dredd (Karl Urban), který od svého nadřízeného dostává za úkol vyzkoušet v praxi novou Soudkyni Cassandru Anderson (Olivia Thirlby). Čeká je zdánlivě snadná práce – vražda v nechvalně proslulém dvousetpatrovém slumu, který provozuje bezcitný klan Ma-Ma. Když se ale pokusí zatknout jednoho z přisluhovačů klanu, Ma-Ma neprodyšně uzavře celou budovu. Oba Soudci se ocitají uprostřed brutálního a nelítostného souboje o přežití.(oficiální text distributora)