Pád Bílého domu

Olympus Has Fallen, USA 2013
Zvuk: český DTS, anglický DTS
Čas: 120 minut
Distribuce kino: 11.04.2013 Bontonfilm
Distribuce DVD / BD: 07.08.2013 Bontonfilm

Šéf prezidentovi ochranky Majk to cestou na vánoční mejdan nedal. Namrzlá silnice je svinstvo, paní prezidentovou čekal i s limuzínou skok hluboký z mostu do zamrzlé řeky, který nevydejchala a hlavní hrdina tak získal nezbytné trauma.

Pár let poté. Majk už není šéf prezidentovi ochranky a prezident se montuje o ožehavé korejské politické situace. To smrdí průserem, který na sebe nenechá dlouho čekat. Korejský premiér je zrovna na návštěvě nejznámější americké adresy, na obloze se objevuje velké letadlo, které velkým rotačním kulometem „poupraví“ prostředí washingtonských historických pamětihodností (kromě jiného skalpuje washingtonův monument) a netrvá ani tak dlouho je bílej barák plný agresivních šikmookých drbanů s rychlopalnými zbraněmi. Blbej den pro hlavní město USA a současně dobrá šance pro Majka napravit si renomé a zbavit se traumatu.

Die Hard v Bílém domě? Nepochybně. Zaběhaná klišé i otřepaný scénář borce v uzavřeném prostoru, který musí pořešit armádu nebezpečných hajzlů, zde hraje prim. Logika jde pochopitelně i s realitou stranou a tak nikoho nevzrušuje, že plán agresorů by v reálu neměl ani pětiprocentní šanci na úspěch. Vidina malé války na trávníku před Bílým domem je komická a představa Majka, který si „jen tak odskočil od plotny“ a visí na něm osud Ameriky, je zábavná. A o to zde jde. Korejci jsou svině vypráskané, vykydlí komplet ochranku, těžké popelářské vozy použijí jako vozovou hradbu doplněnou o těžké kulomety, zajali prezidenta a je vymalováno. Olympus padl – jak zní kódové označení pro pád nejstřeženější budovy na celém světě. Ale naštěstí, ještě než padl, vlzl do ní Majk.

Podobné, no vlastně na chlup stejné téma zpracoval ve stejném roce i Emmerich ve svém Útoku na bílý dům, kde se akce snoubila s hodně velkou porcí nadsázky. Tak tu v Pýdu Bílého domu nehledejte. Antoine Fuqua jde na věc smrtelně vážně v oldschoolovém balení a tak se Majk postupně mění z neviditelné stealth mašiny na zabíjení v Korejci nenáviděného potížistu a šutr, který se zadřel v soukolí ďábelského plánu. A tak se chudák musí hezky ohánět. Od záchrany prezidentova syna, přes klasickou likvidaci bomby (červený, nebo modrý drát) až po vyfakování nadutého lampasáka. A pochopitelně musí při tom zabít dostatečně velké množství Korejců v jejichž plánech je více svinstva, než se na první pohled zdá. Taky klasika.

Dalo by se tedy říci, že v tomto filmu nenajdete nic nového. A to je pochopitelně pravda. Akční béčko s áčkovým rozpočtem. Gerald Butler nekřičí „Tohle je Sparta!“ ale dobře zvládá běhat mezi rojem splašených kulek, lámat teroristům vaz a v případě potřeby i vrazit kudlu do korejského ohryzku či kolena. Je to prostě borec a jeho neprůstřelnost ho hlavně v druhé polovině filmu staví po bok Supermana, Chucka Norrise a ostatních, kteří dokážou nasraným pohledem sežehnout celou armádu. Někoho to může srát, jinému zase evokovat zlatá osmdesátá léta a začátek devadesátek, kdy kuchař Casey „kurva“ Rybak podobně řešil Přepadení v Pacifiku. Samozřejmě v mnohem béčkovějším pojetí.

Pak je tu rovněž Morgan Freeman, jako další tahoun filmu, který sice moc prostoru nedostal, zato jako slavné jméno se na obalu BD disku vyjímá skvěle. To americký patetismus, spojený pochopitelně s rozstřílenou vlajkou z pruhů a hvězd je na rozdíl od něj, ve filmu všudypřítomný. Bílý dům je v plamenech, diváci kvílí jaká je to hrůza a demokracie společně s americkým stylem života musí být za každou cenu zachráněni. Jak to celé dopadne, asi není třeba zmiňovat. Stejně jako asi není třeba po předcházejících slovech dále pitvat tento film. Dá se v podstaě shrnout dvěma větami: „Nasrali se do Bílého domu a zapoměli na traumatizovaného Butlera. To neměli dělat.“

„Bůh nám žehnej. A bůh žehnej Spojeným státům americkým.“ (poslední dialog z filmu)