Obraz 1.85:1 (16:9)
Zvuk: DD 5.1
Titulky: české pro neslyšící
Čas: 127 minut
Distribuce kino: 14.2.2013 Falcon
Distribuce DVD: 6.11.2013 Magic Box

Hitmaker lidové zábavy Zdeněk Troška nekompromisně vrací úder. Tváří v tvář oduševnělým kritikům metající po něm a jeho tvorbě kameňáky a oduševnělé bonmoty se vrátil do jižních Čech, vyplodil další lidovou taškařici a zválcoval kina neuvěřitelnou návštěvností.

Jasně, intelektuálové a umělecky nadaní kritici a recenzenti se musí zákonitě poblít, ale národ Trošku miluje. A taky se chce bavit. A čím verbálnější vtípek, postavený třeba na farářově jménu Šoustal, tím větší smích. Prostý člověk miluje prosté vtípky. Nemusí nad nimi přemýšlet. Vzláště v téhle neveselé době. Sranda musí být, i kdyby exekutor barák zabavit.

A tak tady máme gerontofilní skvadru vesničanek, kterým do rychlého kroku pomáhá pitoreskně zrychlená stopáž a s nimi další svérázné (jak jinak) obyvatele vísky Babovřesky. Troškovi Kameňáci tak potkávají Slunce, seno... nová doba. I když extrémní kadenci vtipů zakomponovaných do prostoduchého děje, zde nečekejte. Těch vtipů je daleko méně. Zbytek souhlasí. Navíc tu máte ex Šimona Pláničku ze Slunce sena jahody v roli předsedy místního obecního úřadu. Příběh, pokud se to tak dá v případě Babovřesk nazývat, se točí kolem pozůstalosti stoleté Gertrudy, která natáhla brka a příjezdu nového faráře s vykérovaným růžencem, kolem kterého se točí většina vtipných epizodek spojených s venkovským děním dnešní doby, které se nevyhýbá komunistům, orálnímu sexu, či spekulativnímu vychcánkovství. A dojde i na strašidelnou masu z Vřískotu a Lucku Bílou v roli cikánky.

Jak již bylo řečeno, Troška v tomto případě moc na pilu netlačil a tak se karikatura podobná porevoluční Slunce senu erotice, nekoná. Děj je o mnoho civilnější a popravdě řečeno i „televiznější“. Inu, žádné audiovizuální orgie nečekejte. Jen průměrnou zábavu s mnohou známou tvářičkou v epizodní roli a otravně vlezlým hudebním motivem, kterého je ve filmu až přespříliš. To vše pod zajetou značkou „Made in Troška“. Nicméně tato kombinace v kinech neskutečně zabrala a Troška se při pohledu na čísla návštěvnosti kin smál ještě více než jeho diváci frku: „Já to zalevám zespoda, aby to nezrezlo. Ale ono to stejně nezrezne. Je to nerez.“

Babovřesky se totiž staly hitem, který hravě přeskočil třeba i takového Harryho Pottera. Platí pro ně tedy pořekadlo: „Co je české, to je hezké, obzvlášť když je to veselé?“  Nebo je Troška poskytl národu s palicemi vymydlenými Ordinacemi v růžové zahradě, či Cestami domů, zábavu podle jejich gusta? Většina gagů je zde založena na plejádě nedorozumění, jak to mají lidi rádi, humor se snaží být i trochu eroticky přidrzlý (zmíněný orální sex), lehounce fekální (holubí hovna), nechybí romantická linie (Vondráčková – Dolanský) a sedmero důchodkyň – místních drben, se stará o lidovou zábavu. Fungovalo to v Hošticích, kde krávy měly sluchátka, aby lépe dojily, tak proč by to nemělo fungovat tady. Panenko Maria babovřeská! Starého Trošku novým kouskům nenaučíš. Jen se přizpůsobuje své době. Stejně jako sponzorům. Není asi náhodou, že se v Babovřeskách žere medovník ve velkém. Ani to, že DVD ještě před oficiální produkcí prodává nejmenovaný obchodní řetězec.

Noc není dokonalé, a nazývat dokonalými Babovřesky by skutečně mohl jen dement. Maximálně by šli označit jako dokonalá ukázka českého národa. Nepochybně, národ má takové filmy, jaké si zaslouží, napadá mě v nadsázce. S Babovřeskami je to jako s jejich úvodní melodií, kterou Lucka Vondráčková přezpívala v song. Je chytlavá, někomu se dost možná i líbí, ale při častějším a častějším opakování začíná lézt na nervy. I Babovřeskům ve finále začíná docházet dech a situační sranda a lá Kameňák se zvrhla v romantické hledání pokladu. Že by si Troška vzpomněl na svůj nepopsatelně lepší Poklad hraběte Chamaré?

Ne, tohle nemá být nenávistná recenze. Upřímně řečeno, je mnoho českých filmů, včetně Havlova protěžovaného Odcházení, které mě sraly mnohem víc. Hitmaker lidové zábavy Zdeněk Troška vytvořil to, co umí. Lidovou zábavu pro široké masy s jedním luxusním fórem zhruba deset minut před koncem. A vysoká návštěvnost, stejně jako fakt, že vznikla dvojka a bude se natáčet i trojka, ukazují, že se trefil přímo do černého.  Nemluvě o faktu, že na startu je i další Kameňák. Inu, sranda prostě musí bejt. Obzvláště, když tu největší, reálnou a díky tomu i značně hořkou komedii předvádějí už několik let špičky a reprezentanti našeho státu.

Na DVD divák nalezne slušnou porci vystřižených scén oddělených od sebe zase tou vlezlou filmovou melodií. Ty neobsahují nic moc zásadního, takže rychle přejděme k dalšímu bonusu, kterým je film o filmu. Zde se třeba dozvíte, že skutečná vesnice kde se děj odehrává, se jmenuje Žabovřesky, neboť tam od rybníka řvou žáby a díky scénáři, kde „řvou“ báby, se změnily v Babovřesky. Zbytek bonusů pak tvoří trailer.