Stoker

Stoker, USA / VB 2013
Obraz: 2.35:1 (16:9),
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 94 minut
Distribuce DVD / BD: 14.08.2013 Bontonfilm / 20th Century Fox

„Květina si svou barvu nevybírá. Ani my nejsme spokojení s tím, čím jsme.“ Hlubokomyslné moudro na počátku filmu, nejeden luxusní záběr a korejská filmová řeč v hollywoodských kulisách, může zaznít naplno.

Richard Stoker je „dead“ a po noze Indie hrající na klavír, leze pavouk. Její máma vypadá jako Nicole Kidman, kerá má své nejlepší léa dávno za sebou. V hajzlu. India loupe vajíčka, což vydává nepříjemný zvuk a strejda je celkem šramák. Boty jsou v krabici. Máme tady umění v podobě mysteriózního thrilleru.

Režisér Chan-wook Park udělal díru do filmového světa svou pomstychtivou trilogii korunovanou Oldboyem, čímž rozhodně prokázal, že není žádný břídil. Což se ostatně snaží dokazovat i zde. Film Stoker je plný režijních nápadů, mnohdy hodně zajímavých záběrů a téměř až snové atmosféry, jen ten příběh je úplně o hovně. Život ve starém viktoriánském domě, jehož zdi ukrývají rodinné tajemství, je nudný, hodně nudný, kdy zásadním zjištěním je, že India, truchlící po svém taťkovi, má ráda míchanou zmrzlinu. A nemá ráda strejdu, který se zde od bráchova pohřbu uhnízdil. Proč, to si není těžké domyslet.

A tak to jde stále dál. Maminka švitoří se strejdou a divák se dozvídá, že maminka má skvělý francouzský přízvuk. Asi je nadaná na jazyky. Strýc tvrdí, že India při večeři téměř vylízala svůj talíř. Chce strýc vylízat maminku? A chce maminka ukázat strýci jam moc je na jazyky nadaná? A co India? Ta raději zmokne, než aby si od vlezlého strejdy vzala deštník. Na umělecky laděných filmech je parádní to, že jednotlivé obrazy mohou znamenat prakticky cokoliv.  Ovšem v tomto případě je jasné, že Park směřuje svůj pomalý děj za pomoci exhibicionisticky vymazlených záběrů k nějaké pointě. A současně se člověk v duchu modlí, aby onou pointou nebylo to, co ho napadne hnrd ve chvíli, kdy se strýček se svým zájmem o Indii objeví.

Po půl hodině konečně začíná přituhovat a Park ukazuje, jak ze snové atmosféry umí budovat napětí. Obrázky začínají pomalu zapadat do sebe a z některých i lehce zamrazí v zádech. Skoro jako tak, když ponurém sklepě otevřete velký pultový mrazák. Nikdy nevíte, co se tam dá najít. Film se tak začíná měnit v rafinované psycho, India zažívá u klavíru orgasmus a pavouk jí tentokrát leze po koleni. Ano, je to pocitovka z které nejste moudří, ale pokud jste vydrželi, Park upoutal vaší pozornost a už vás ze svých tenat, o nichž pořád nevíte, co si máte myslet, nepustí.

A přituhuje stále více. Sice netušíte co je realita, co představa, co umělecký záměr, ale jisté je jedno. Rozuzlení nebude slaďounká love story. India češe mamince zrzavé vlasy, které se mění v přerostlou trávu, brouk hovnivál valí před sebou kuličku trusu a hnusná rodinná tajemství konečně začínají pozvolna vyplouvat napovrch. Pomyslná žárovka nad hlavou diváka, vydechnuté „Aha“ a všechno pomalu začíná dávat smysl. Pochopitelně, jak se na Chan-wook Parka sluší, perverzní smysl. Zmíněná nuda k posrání se tak definitivně změnila v precizní psycho thriller, který si s divákem od samého počátku hrál jako kočka s myší.

Finále je pak už jenom logickým vyústěním příběhu o jednom zrození. Znovuzrození. Pointu netušíc jsem touto větou zahájil tuto malou stať: „Květina si svou barvu nevybírá. Ani my nejsme spokojení s tím, čím jsme.“ Bláhově jsem si první půl hodinu myslel, že se jedná o nebetyčnou sračku. A pak mě to dostalo. A nepochybuji, že to dostane i vás. Stoker totiž krásně mate tělem a vaše trpělivost či odolnost bude ve finále odměněna báječným filmovým překvapením. Chan-wook Park prostě nezklamal. Tečka.