Rychle a zběsile 6

Furious 6, USA 2012
Zvuk: anglický DTS, český DTS
Čas: 131 minut
Distribuce kino: 23.05.2013 CinemArt
Distribuce DVD / BD: 25.09.2013 Universal / Bontonfilm

Když se poznali, zahráli si spolu na kočku a myš. Něco jako Tom a Jerry nahánějící se v super rychlých kárách. A vydrželo jim to celkem dlouho. Po mezihře v Tokiju, kde se nejen jezdí rychle a zběsile, ale hlavně driftuje, ex agent FBI Brian s charismatickým grázlem Dominikem najeli pěkných pár akčních kilometrů. O tom se ostatně můžete přesvědčit v prima vzpomínkové koláži v podobě úvodních titulků. Rychlá a zběsilá jízda se dočkala pořadového čísla 6.

Pravda, zmíněný třetí film z tokijského prostředí sice celou sérii málem poslal do „kopru“ (nebo na vrakoviště, chceme li být styloví), ale čtyřka jí opět rozhýbala, nahodila spadlý řemen stereotypu a začala celou sérii přetvářet k obrazu akčnímu. Jistě, rychlá auta, sem tam nelegální závod, ale poté co do série naskočil bijec Rock v podobě nekompromisního hromotluckého poldy, získala filmová řada Rychle a zděsile punc stoprocentního akčňáku. S cliffhangerem na konci, aby se nadržený divák mohl těšit na další film.

Ten poslední končil záhadným zjevením Dominikovi ex pichny Letty, do té doby povazované za mrtvolu. Takže nezbývalo nic jiného než dát starou bandu dohromady, nahodil koně pod kapotou a vystartovat k další rychlé akci. A aby to moc nesmrdělo stereotypem, tak producenti dovalili i tank. Ano, kurva tank, demolující na ulicích vše co mu stojí v cestě. A to pochopitelně není jediná čenichovka, kterou šestka přináší. Tvůrci se totiž rozhodli notně přitlačit na akční písty a perou to do diváků tak vehementně, že své hrdiny v podstatě obdařili superhrdinskými schopnostmi. Poletují vzduchem, přírodní zákony na ně téměř neplatí a rozmáznutí se o čelní sklo v brutální rychlosti je pro ně jen neškodnou taškařicí. Ups. Tohle se moc nevyvedlo. Ono totiž všeho moc škodí.

Je jasné, že logiku budeme muset odsunout stranou. Ostatně proč jí tahat do akčního žánru, který má být hlavně pastvou pro oči nechápavě sledující jak auta poletují vzduchem, či jak se harpunou loví kurva velké letadlo. Za hajzla je zde tentokrát inteligentní a bezskurpulózní krypl Shaw, který hodlá postavit hi tech bombu, díky čemuž se sere do armádních konvojů. A je tak dobrej, že původnímu týmu užívajícímu si škváry, kterou shrábli v minulém filmu zvláštní agent Hobbs (Rock) slíbí amnestii, když se o toho parchanta disponujícího obdobně schopným týmem, v němž nechybí zmrtvýchvstalá Letty (ve filmu o filmu, který je součástí bonusů na BD disku se dozvíte že Vin Diesel o její návrat usiloval čtyři roky), postarají. Přepálená akční šou může začít. Ostatně i tvůrci se nechali slyšet, že šestka je úplně nejrychlejší. Mají pravdu. Člověk jen čeká, kdy přiletí Superman.

Původní koncept, založený na nelegálních závodech spojený se zlodějnami, šel už definitivně do hajzlu. Pětka měla monstrózní úspěch, tak se dočkala monstróznějšího pokračování. Od Londýna po Španělsko. Mimochodem, ten tank měl původně mašírovat londýnskými ulicemi... no, Britům to jako moc dobrý nápad nepřipadalo, takže nakonec se projíždí po dálnici ve fiktivním Španělsku. A pochopitelně nechybí cliffhanger s příslibem sedmičky, v níž by se měl objevit Jason Statham. Ten už jako kurýr ukázal, že za volantem mu to fakt jde. Takové jméno by v jedné z nejlepších akčních sérií současnosti pochopitelně nemělo chybět.

BD disk se šestkou nabízí standardní a pak taky rozšířenou verzi filmu. No nejásejte, to rozšíření asi ani nezaregistrujete. Rozdíl mezi oběma verzemi je minutka. Na příběh, který je pochopitelně plný všech možných klišé (je přeci jasné, že to nařachané hovado si ve finále musí rozbít hubu s Rockem), to nemá žádný vliv. Ve filmu nechybí ani takové ty rodinné žvásty na které si Američani potrpí a na BD disku tři vystřižené scény, které opravdu nejsou nijak zvláště zásadní. Součástí bonusového balení je i několik dokumentů, v nichž se třeba dozvíte, že tvůrci považují slušně provázané filmy 4 až 6 za druhou trilogii a tento film je jejím vyvrcholením. Tak si ho užijte. Vypněte mozek a připoutejte se. Řítí se na vás tank. Kurva tank.