Velký Gatsby (2013)

Great Gatsby, USA / Austrálie 2013
Zvuk: český DD 5.1, anglický DTS HD,
Čas: 144 minut, Distribuce kino: 16.05.2013 Warner Bros
Distribuce DVD / BD: 18.09.2013 Magic Box / Warner Bros

20. léta minulého století přála romancím, stejně jako červené knihovně. Vždyť to znáte, chudá holčina se zlatým srdcem se ochomýtá kolem tak dlouho, až svého vytouženého milionáře najde. Velký Gatsby je v tomto ohledu výjimkou. Není to červená knihovna.

Román Velký Gatsby má na svědomí  americký spisovatel Francis Scott Fitzgerald, který ho vydal v roce 1925 a o červenou knihovnu se nejedná ani v tom nejdivočejším snu po prohýřeném večírku snobské společnosti. Budoucí alkoholik v něm načrtl dramatický příběh z prostředí snobské společnosti očima mladého Nika, který se ubytuje vedle luxusního sídla místního mladého záhadného zbohatlíka, který je znám jako Gatsby. Jasně velký Gatsby.

Byť se v příběhu nešetří vášněmi (mnohdy vykoupenými svazkem dolarových bankovek), na červenou knihovnu vážně zapomeňte. Holčinu se zlatým srdcem, zde nenajdete. Maximálně tak povrchní čubku, která akt lásky podmiňuje naplněním snu o životě v blahobytu. Ne není to tak brutálně přímočaré jako praktiky dnešních zlatokopek, ale ve své podstatě to není ani tak daleko od věci. Ostatně v době před hospodářskou krizí se není ani čemu divit. Málokterá dívka disponující obstojnými „ženskými zbraněmi“ by se chtěla pyšnit dělnickým, nebo sociálně slabým stylem života. Norkový kožich je přeci jenom lepší. Ta samozřejmě nablýskaná kára rovněž. I ta hraje v příběhu svou zásadní roli.

Ale neodbočujme. Fitzgerald, který ve svém románu, jež se přes počáteční neúspěch nakonec probojoval v jeden z nejvýznamnější americký literární počin dvacátého století, hýří popisem luxusních rezidencí, včetně jejich vybavení, okázalých večírků, stejně jako deprese chudého předměstí, kde ctihodná manželka ráda, jako milenka nastaví frndu nadutému zbohatlíkovi, aby si alespoň chvíli mohla připadat že je in.I ona zde má svůj důležitý part. Stejně jako její parohatý manžel. Vděčné téma pro filmové zpracování.

To první, němé přišlo už před válkou, druhé hned po válce, samozřejmě v černobílém provedení, druhé s blížící se polovinou sedmdesátých let, kdy postavu Gatsbyho ztvárnil Robert Redford. Došlo i na operu, televizní zpracování a nakonec, v tomto konkrétním případě, i na velkofilm s 3D efekty, který má na svědomí Baz Luhrmann, který před nějakým tím roky uspořádal v Moulin Rouge audio vizuální žranici. Dalo by se tedy předpokládat, že právě on tu nejznámnější adaptaci ze sedmdesátých let, plnou upocených lidí a dialogů, překoná o dvě koňské délky. Což se mu nepovedlo. Překonal jí o celou závodní trať.

Příběh je samozřejmě pořád ten samý. Mladý, naivní Nick, přivydělávající si na burze se seznámý s nechutně bohatým Gatsbym, který se zdá být správňáckých chlápkem do nepohody. Nejen, že pořádá báječné večírky při nichž se nešetří chlastem, ale nic pro něj není problém. Nechutně bohatí lidé to tak mají. Nicméně je zřejmé, že Gatsby s ním kamarádí z jistého konkrétního důvodu. Z důvodu, který je hnacím motorem této mírně pokřivené, tehdy možná lehce šokující historky mírně pranýřující dnes již značně provařené hledání amerického snu.

Baz Luhrmann pochopitelně vsadil na vizuální stránku věci, stejně jako na hudbu. Hity nazpívané v retro stylu, okázalé obrázky sršící efekty jsou tím pravým pro 3D formát a navíc Leo (druhým jménem DiCaprio) je Gatsby par excellance. Už jeho příchod na scénu, během jednoho z mejdanů (mimochodem scéna tohoto večírku je skutečně srovnatelná s barevným třeštěním v Moulin Rouge), na který Nick dostal snad jako jediný člověk v okolí oficiální písemnou pozvánku, je impozantní. Je to kýč? Ano, je to přeplácaný kýč jako kráva, ale nádherný kýč. Tak nádherný, že i když Gatsbyho vlastně znáte a nemá vás čím překvapit, přesto se na něj rádi podíváte. Což se vám u lopotné verze ze sedmdesátých let, popřípadě jejích černobílých předchůdců, určitě nestane. Luhrmanův Gatsby je barevnější, dravější, rozmanitější a nabušený tak moc, že i pasáž cesty autem do New Yorku se mění v neuvěřitelnou jízdu.

Jasně, společenské ostří, popřípadě kousek sociální kritiky je tímto přístupem lehce otupeno (Daisy není v Luhrmanově pojetí až tak moc velká čubka), divák si tak nebude moci užívat zasloužilé deprese nad tím jak je svět někdy na hovno místem k žití (a to i když máte škváru), ale za tu podívanou to rozhodně stojí. Luhrmann totiž společně s kýčeovitostí dechberoucích záběrů přitlačil i na romantiku a film se tak na rozdíl od předlohy blíží k červené knihovně. Naštěstí samotné finále má stále svůj osobitý náboj a pokud je tento Gatsby vaším prvním, určitě si ho užijete. Luhrman se ostatně ani moc nemazal s Nickem, který na začátku filmu skončí v nlázinci a vzpomínání na Gatsbyho je pro něj vlastně jakousi formou psychoterapie.

Příběh sám o sobě není rafinovanost sama. V zásadě se jedná o milostný trojúhelník v němž jedna čubka osciluje mezi balíkem peněz a ještě větším balíkem peněz, jeden kohout se chová jako arogantní hovado a druhý i přes pořádný finanční randál touží naplnit svůj vlhký sen, který mu nedal spát celých pět let. Zde Luhrmann naštěstí trochu vykostil ukecanou předlohu a promněnil literární klasiku ve videoklip. S hodně slušnými a fungujícími 3D efekty. A to se v dnešní době počítá. Což ovšem neznamená, že to musí každému sednout. Jistě se vyskytnou i názory, že Luhrmann donutil dělat Fitzgeralda kotrmelce v hrobě nad tím, jak mu zprznil jeho společensky nosné téma.

Ale dost planých keců. Velký Gatsby je jasný velkofilm, který si nepustíte jen kvůli příběhu. Je to podívaná, Velká podívaná v níž vše okázale funguje. Od hereckých výkonů až po nabušený vizuál a zvuk. Je to moderní Gatsby. Velký Velký Gatsby.