Le Professionnel, FR 1981
Obraz: 1.78:1 (16:9), zvuk: český DTS, francouzský DTS
Čas: 108 minut
Distribuce DVD: 01.06.2007 Hollywood Classic
Distribuce BD: 02.10.2013 Magic Box

Popis

Jean Paul Belmondo byl nepopiratelným hitmakerem normalizačních pláten kin. Jeho mužové, Policajt, nebo rošťák, či Zvíře, byly filmy při kterých sály kin jejichž program byl kontrolovaný komunistickou cenzurou, prázdnotou nikdy netrpěly.

Nicméně, stejně jako jeho (v tehdejším Československu stejně populární) souputník Alain Delon, ani Belmondo netíhl pouze ke komediálnímu žánru. V jeho bohaté filmografii najdete i na tehdejší dobu „drsnější“ kriminální snímky, jako třeba Strach nad městem, nebo čistokrevná akčka jako třeba Profesionál. A právě ten se nyní dočkal své české premiéry na BD disku.

Už úvodní harmonická melodie Ennia Morricona s nádechem osudovosti zahraje na nostalgickou strunu dříve narozeného diváka, Stejně jako lehce psychadelické titulky. A pak už se ocitáme někde v Africe, kde tamnější režim soudí francouzského špióna, který nacpaný drogama až po okraj, přiznává, že sem přicestoval zavraždit tamnějšího prezidenta. A jelikož je oním špiónem Belmondo, každému musí být jasné, že se někde musela stát příšerná chyba. A taky že stala. Tamější prezident je totiž svině, ale jelikož je politika ještě větší svinstvo, francouzská tajná služba Belmonda – svého top agenta Josse, profesionála každým coulem, sprostě prodala.

Jistě, je to film ze začátku osmdesátých let a tak není divu, že většina scén je, mírně řečeno, úsměvná. Joss dostává v Africe pořádné kapky, aby v sobě mohl zmobilizovat veškerou sílu a po akční vložce, kde nechybí militantní černoši s plamenometem a terorizovaní domorodci se vrací zpátky do Paříže, aby se zodpovědným sviním za poučný výlet do Afriky spojený s dvěma roky sadistické pohostinnosti, odvděčil. Prostě klasika. Nicméně zub času nehlodal tak brutálně, jak by se mohlo zdát a tak má banální příběh pomsty dokonalého profíka stále svoje kouzlo. A hlavně má Belmonda, který se svým úsměvem charismatického rošťáka pořádně vyjebává se svými pronásledovateli v čele se sadistickým Jofrey de Peyrakem z Angeliky. Belmondův kámoš v reálu Robert Hossein se v tomto filmu nekompromisně postavil na druhou stranu barikády, čímž zde, vedle příběhu o pomstě máme i klasický střet dvou neúprosných chlapů. Hossein je pochopitelně svině non plus ultra neštítící se jakéhokoliv špinavého triku.

Pochopitelně, není vše dokonalé. Krev je pouťově červená, krumpáč v zádech gumový a zavilost záporáků přímo ukázková. Drsná lesbická vyšetřovatelka, která chce z Jossovi manželky získat informace tím, že se jí chystá znásilnit, nechtěně komická a Morriconově skladbě by dozajista slušelo víc střídmější použití. Ale to jsou jen prkotiny. Belmondo vážnost scénáře vyvažuje několika rošťáckými vtípky, jako kdyby chtěl naznačit, že i drsnější téma umí „dát“ s nadhledem a postupné zúčtování s bývalými chlebodárci funguje bezchybně. Stejně jako úplný závěr, který všechny ty pomstychtivé taškařice a vylomeniny staví svou nekompromisností parádně do latě.

Jako předloha k filmu posloužila kniha Smrt šelmy s jemnou kůží od Patricka Alexandera a scénář se od ní nijak zvláště nevzdaluje. Hlavní hrdina je typický produkt počátku osmdesátých let, kdy se začínali rodit střelci s neústupností buldozeru. „Zná všechny fígle, bude vždy krok před vámi!“ Ano, Joss je produktem staré školy, předchůdce Stevena sádlo Seagala, než ukrutně ztloustl. Bebel sice jeho part lehce přehrává, nicméně jeho zarputilý výraz, když stojí tváří v tvář své svinské nemesis, nebo když s hlavou vzpřímenou kráčí vstříci svému osudu závislému na politickém rozhodnutí, má prostě koule i po letech.

Profesionál není jen nostalgická podívaná. Kouzlo starých časů, kdy takovéto filmy, společně s britským seriále Profesionálové, tvořily jedinou akční výplň socialistického kulturního života, je sice zřejmé, ale s přihmouřenýma očima nad starší filmařinou může zaujmout i současného diváka. A co si budeme říkat, takových filmů moc není.