The East

The East, USA / VB 2013
Zvuk: český DD 5.1, anglický DD 5.1, titulky: české
Čas: 112 minut
Distribuce DVD: 18.09.2013 Bontonfilm

Radikální ekologičtí aktivisti v tom mají jasno. Zasral jsi ropou oceán, tak ti nasereme v síni tvé luxusní vily. Jsou tutově zelení a tutově agresivní. Říkají si East. The East. Tedy Východ.

Sarah v tom má taky jasno. Je značně ambiciózní a tak se nechá korporátní antiteroristickou skupinou najmout, aby skupinu ekologických teroristů, která začíná dělat bohatým a mocným stále více vrásek, infiltrovala. Jako bývalá agentka FBI by to měla zvládnout levou zadní, ale ona svérázná skupina squoterů má evidentně v hlavě nasráno. Alespoň to tak na první pohled vypadá.  Normální lidi většinou ve svěracích kazajkách nevečeří. Nicméně jejich boss má koule a charisma. Navíc jako kdyby z oka vypadl šukadelickému upírovi Erikovi, jedné z hlavních postav seriálu Pravá krev.

A tak Sára začne žít v komunitě ekologických bojovníků, kteří se živí odpadky z popelnice a chce bojovat proti společnosti, která zneužívá přírodu. Vždyť i ta chudák srnka, kterou v lese někdo pro zábavu zastřelil a jejíž zdechlinu pak sežrali, hloupě věřila systému, jak se divák, společně se Sárou dozví. Rituál s papírovými maskami na ksichtu rovněž svědčí o nedostatku lidského rozumu. Jsou prostě divní, nicméně ve svých teroristických činech efektivní. Do nové akce, kterou je intoxikace hostů večírku farmaceutické firmy jde už Sára s nimi. Pak si s nimi zahraje flašku a pochopitelně se stane to největší klišé. Sára začne být jejich. Začíná věřit, že je pokažený systém, a že žrát odpadky je v podstatě v pohodě.

Následuje pár dramatických vložek, jak již to ve filmech tohoto druhu bývá, nějaké to moralizování   a ve finále chvilka napětí s rozporuplným pocitem co je správné a co ne. Prostě ničím komplikovaný naprosto průměrný film o tom, že mnohé je na tomto světě špatně a že by se s tím mělo něco udělat. Podstatné však je, co. Na téměř celé dvě rozvleklé hodiny, trochu banální, v prvních minutách filmu předvídatelné poselství. A pochopitelně, Sára se do charismatického vůdce novodobých eko hipízáků pochopitelně zakouká. Tento film vás vážně nemá čím překvapit.

V bonusech k tomuto filmu na DVD se pak divák má možnost v dokumentech z natáčení, že tvůrci se tím filmem snažili ventilovat frustraci z dnešního nezřízeného konzumu. To už ostatně naznačili svým poselstvím, že žrát odpadky je nejen normální, ale i správné, neboť se člověk zdravě a levně nají a k tomu poukáže na dnešní plýtvání. Tak mě napadá, že většina dnešních houmlesáků jsou možná ekologičtí radikálové. Morálním poselstvím pak je, být aktivisto je vlastně v pohodě. Stejně jako zavrhnout luxus- Zní to dostatečně levičácky. Není asi náhodou, že skupina se jmenuje Východ. Strana zelených si možná bude rvát rodidla. Spolu s ní všichni ti moralisté kázající o tom všem co je špatně, co se má udělat, nevědouc co je to vlastně ta biomasa. Normální divák už méně. I přes fakt, že chránit přírodu je správné. Jen kolem toho nemusí být tolik okázalého patosu a stačí spíš více činů.

A to je tak asi všechno. Vzhledem k tomu, že se jedná o silně průměrný film, vysloužil si více než dostatečný počet slov. A jelikož je jejich autor optikou lidí o nichž film vypráví zaslepené prase vyžívající se v konzumu a neplačící nad leklými rybami, které si zaplavaly v ropné skvrně, je více než jisté, že si za pár dní, kromě základní ničím zvláštní zápletky ani nevzpomene o čem vlastně byl. Aha, o tom, že žrát z popelnice je demonstrativní výraz morálně čistého přesvědčení. Hodně lidí proti něčemu pořád demonstruje, či něco okázale pranýřuje a často nemá ani zameteno před svým prahem. Prostě ničím zajímavá levičácká, ekologická agitka. Dobrou chuť.