Quo Vadis (verze 1951)

Quo Vadis, USA 1951
Obraz: 1.33:1 (4:3)
Zvuk: český DD 2.0, anglický DD 1.0
Čas: 89 + 79 minut
Distribuce Entertainment: 19.10.2011 Warner Bros / Magic Box

Quo Vadis – Kam kráčíš, je literární klasika z pera Henryka Sienkiewicze, která se dočkala mnoha filmových zpracování. Na našem DVD trhu se nedávno objevilo v podobě italské TV minisérie z roku 1985 a v dávné DVD minulosti u nás vyšla polská verze z roku 2001.

Nejzásadnější filmové ztvárnění této klasiky oslavující rané křesťanství však vychází na DVD (s velkým zpožděním za okolním světem) až nyní. Quo Vadis jako výpravný historický vekofilm z počátku padesátých let a současně film který odstartoval éru velkolepých historických bijáků v níž se objevily skvosty jako Kleopatra, Ben Hur, Spartakus, nebo Desatero přikázání.

Marcus Vinicius, dokonalý prototyp příkladného velitele římských legií se vrací po úspěšném tažení do Říma. V té chvíli ještě netuší, že vzápětí padne do spletitých tenat osudu a že jeho život již nikdy nebude takový jako dřív. Osud mu postavil do cesty krásnou Lygii, do které se okamžitě zamiloval a s ní i křesťanskou víru.

Tehdy se však psal rok 64 po Kristu, Římu vládl všemocný, stejně jako šílený císař Nero, poslední z Caseariánské větve a křesťanství nebylo zrovna aktuálním hitem. Spíše naopak. Přesto se všech jejich učení a víra plíživě rozlézali po všech společenských vrstvách. Jelikož ale tady nejsme na hodině dějepisu, ale ve filmu, film sleduje Macuse Vinicia, který zamilován do Lygie, která je zatvrzelou křesťankou prodělává postupnou přeměnu z arogantního samolibého hajzlíka v řádného člověka – samozřejmě křesťana. Příběh vedle něj samozřejmě sleduje i postavu císaře Nerona, který je ztělesněním zla, neváhajícím kvůli inspiraci k poémě zapálit Řím. Kreace Petera Ustinova patří k těm nejlepším z celého filmu a je to hlavně on, kdo táhne celý příběh kupředu. Ve chvíli kdy s líleným leskem v očích falešně pěje nad hořícím Římem, ve chvíli kdy z křesťanů v aréně plné hladových lvů dělá hvězdy prvních reality show, stejně tak i ve chvíli kdy teatrálně roní slzy pro Petronia, kterého dohnal k sebevraždě. Samozřejmě je zde i ústřední milostný motiv, který však je hodně šablonovitý a svou elegancí a vtipností jej přebije i part Marcusova strýce a Neronova inteligentního poradce Petronia.

Samozřejmě, toto Quo Vadis je klasikou a velkým, opravdu velkým velkofilmem, který se ve své době samozřejmě stal komerční bombou. Podle zvyklostí té doby mu nechybí hudební předehra, všudypřítomná pompa umocněná na tu dobu ohromným, sedmimilionovým rozpočtem a samozřejmě na svou dobu dostatečně brutálním, i když dnes scény z kolosea, kdy hladoví lvi trhají na kusy těla na smrt čekajících, písní svého Krista velebících křesťanů, kdy jsou křesťané na svých křížích upalováni, vzbuzují spíš nostalgický úsměv nad nedokonalostí tehdejších trikových záběrů, což se samozřejmě týká i velkolepých scén, třeba hořícího Říma, či tehdy hojně využívaných zadních projekcí.

Film samozřejmě nemůže obsáhnout komplexnosti i hloubky Sienkiewiczova románu, přesto si však z něj vybral to nejpodstatnější, i když samotný závěr filmu se spontálním povstáním vyhlášeným v aréně, spojený s finálním účtováním, včetně Nerovi smrti, je z historického hlediska trochu přitažený za vlasy.

A není to jedno? Quo Vadis z padesátých let je klasika, velkolepá podívaná, která se konečně v digitální formě, jako poslední ze všech adaptací Sienkiewiczovi knihy, dostala do Česka.

+ PLUS
Nerovo šílenství k kultuře
Významné události Neronova období, obzvláště velký požár Říma a pronásledování křesťanů, se dočkaly četného dramatického a hudebního zpracování jako například v operách L'incoronazione di Poppea od Claudia Monteverdiho, Agrippina od Georga Friedricha Händela, Nero od Antona Rubinsteina a Nerone od Pietra Mascagniho. Existuje více než stovka různých románů či filmových děl, které se zabývají Neronem nebo jeho dobou, přičemž žánr těchto děl se pohybuje od detektivek přes zdánlivé autobiografie až k milostným tragédiím. Spisovatel Lion Feuchtwanger vytvořil román Nepravý Nero, jehož děj se odehrává po císařově smrti. Jedním z prvních výskytů Nera na filmovém plátně je Znamení kříže z roku 1904. Z historických románů patří k nejznámějším Quo Vadis od Henryka Sienkiewicze, opakovaně převedený na filmové plátno. Mimořádné proslulosti nabyl především velkofilm Quo Vadis? z roku 1951, v němž císaře ztvárnil herec Peter Ustinov. V roce 1985 byla v Itálii natočena TV miniserie s Klausem Maria Brandauerem v roli Nera a v roce 2001 vznikla polská filmová verze zrežírovaná Jerzy Kawalerowiczem. O tři roky později byl natočen dvoudílný televizní film Nero, císař římský s Hansem Mathesonem v hlavní roli. Nero se samozřejmě mihl i v TV seriálové klasice Já Claudius a herec Michael Sheen ztělesnil Nerona v jedné epizodě miniseriálu Starověký Řím: Vzestup a pád impéria. Pro českého patriota je lichotící, že o době Neronovi vlády pojednává i historický román Jarmily Loukotkové Není římského lidu.

+ PLUS
Zajímavosti
- Film byl natočen v římských ateliérech Cinecittà a ve vybraných italských exteriérech s tehdy rozmařilým rozpočtem sedm milionů dolarů
- Ve filmu se mihne i tehdy ještě neznámá Sophia Loren. Jednalo se o její druhé vystoupení před kamerou
- Jako jeden z císařských strážců se ve filmu objevil i tehdy neznámý Bud Spencer. Jednalo se o jeho první rande s kamerou. Jako u mnoha herců pidiroliček ani jeho jméno se nedostalo do titulků.
- Ve filmu bylo použito 32 000 různých kostýmů.
- Natáčení trvalo šest měsíců především kvůli náročným davovým scénám – triumfálního pochodu se zúčastnilo 5500 statistů, scény v aréně 8000, požár Říma se točil čtyřiadvacet nocí.
- Původně se v obsazení filmu počítalo s Elizabeth Taylorovou a Gregory Peckem v roli Marka Vinicie. O rok později však ústřední role dostali Robert Taylor a Deborah Kerr.

Klasika historického velkofilmu vychází v Česku ve dvoudiskové edici, podle obalu DVD Speciální dvoudiskové edici.. Ovšem netěšte se. Oba disky obsahují po jedné části téměř tříhodinového filmu, bohužel v obrazovém formátu 4:3. Jinak žádný s disků neobsahuje zhola nic. Totázkou tak zústává, čím je tato dvoudisková edice speciální.

Odkazy