Profily



Filmová cesta do hlubin netopýřího mstitele

 

 
V Evropě zuřila toho času druhá světová válka a Batman již tři roky řádil ve své samostatné sérii. Není proto divu, že si studio Colombia pictures řeklo, že by bylo dobré vypustit netopýřího mstitele i na filmové plátno.
 
 
1943 - Ve jménu Ameriky
A tak se taky stalo. V roce 1943 měli návštěvníci kina poprvé šanci vidět svého oblíbence „naživo“ v patnáctidílném seriálu, který by současnému divákovi asi připadal hodně nablblý. Díky druhé světové válce a rostoucí nenávisti vůči Japoncům se tu hlavním záporákem stává právě japonský špión Tito Daka, který má ve své moci přístroj, jenž dokáže lidi změnit v nemyslící individua, která může pak snadno ovládat. Je jasné, že tedy Batman se svým pobočníkem Robinem pracují pro americkou vládu a snaží se tohoto nepřítele svobody nadobro zlikvidovat. Seriál díky protiválečné náladě fungoval skvěle a to i přesto, že představitel Batmana Lewis Wilson vypadal spíše jak János Bán ve Vesničko má středisková a jeho kámoš Robin byl o několik řádek let starší, než v původním komiksu. Jenže Batcave, Batmanova láska, šikmooký záporák a všechny možné vychytávky fungovaly a to bylo pro diváky to hlavní. I když na celém seriálu je vidět opravdu mizivý rozpočet.
 
 
1949 – Tajemný záporák a pád
A máme tu další patnáctidílný kousek, který se tentokráte může pyšnit nejen lepšími představiteli hlavních hrdinů, ale hlavně výrazně vyšším rozpočtem. Tentokráte si kostým Batmana oblékl Robert Lowery a kamaše Robina Johnny Duncan. Pravdou zůstává, že kostýmy vypadali hůř než jejich dnešní verze, jenž můžete koupit svým dětem, aby si v nich užili třeba oslavu narozenin, ale všechno se vyvážilo konečně tajemným záporákem Wizardem (o němž se nikdy nic nezjistí), který žil kdesi v tajné laboratoři ztracené v oceánu a snažil se pomocí diamantů nakopnout nějaký hodně zásadní přístroj, jenž by nehezky ublížil lidstvu. Na scénu přichází i komisař Gordon a půvabná Vicky Valentová. Seriálu lehce ublížila eufórie z konce války a filmový, potažmo zatím seriálový Batman si musel rekrutovat diváky z řad svých opravdových fanoušků, což přesvědčilo producenty, že dalších filmových příhod temného rytíře již netřeba.
 
 
1966 – Z bláta do louže a plno Bat-věcí
Počátek šedesátých let se stal pro postavu Batmana téměř smrtící. Pro čtenáře začínala být postava nezajímavá a její příběhy se téměř přestali prodávat. Naštěstí do všeho zasáhl Bob Kane, jenž lehce osočil nakladatelství z toho, že se jeho postavy chtějí zbavit a donutil je tak, aby Batman prošel celou řadou drastických změn. Ve stejné době zakoupila práva na jeho televizní verzi společnost ABC. Tvůrci seriálu se nechali lehce inspirovat černobílými předchůdci a rozhodli se příběhy Batmana obalit do veselejšího a barevnějšího hávu. Batmanem se stal všem fanouškům známý Adam West a jeho pobočníkem Robinem Burt Ward. Bohužel Batman neslavil takové úspěchy, jak producenti čekali. Již po první sezóně začala sledovanost neuvěřitelně klesat a to hlavně díky neustále se opakujícím zápletkám a jejich řešení. Bylo potřeba něco udělat. Společnost ABC přišla s geniálním nápadem do třetí sezóny vměstnat Catwoman a postupně její postavou vyšoupnout stále zbytečnějšího Robina. Než však k tomu došlo, byla televize nucena celý projekt stornovat. Nebylo však ještě nic ztraceno. Na scénu totiž přispěchala NBC, jež nabídla, že nejen, že sérii dotočí, ale ještě přidá jednu úplně novou. Bohužel ABC v té době již zničila veškeré kulisy, jejichž znovupostavení by stálo téměř milión dolarů a televizní Batman tak nadobro skončil. Fanouškům alespoň zůstal celovečerní film z té doby, který lze v pohodě dohnat v cizině i s českou podporou.
 
 
1989 – Vzkříšení legendy
Tim Burton producenty zaujal svým filmem Pee-weeho velké dobrodružství a studiu se zdál jako ten pravý člověk, který by měl oživit Batmana ve vší jeho kráse. To ještě ale netušili, že během příprav do kin vtrhne o něco temnější Beetelgeuse a že samotný Burton bude chtít vést Batmana těma nejtemnějšíma uličkama Gotham city. Studio nakonec souhlasilo a nasadilo na Burtona kvantum nejrůznějších supervizorů, kteří ho měli v jeho počínání hlídat. Dalším problémem se stalo obsazení Michaela Keatona do hlavní role, které spustilo neuvěřitelnou lavinu dopisů skalních fanoušků, kterým tenhle nevysoký komik kazil jejich mokré sny. Samotné natáčení bylo pak pro Burtona opravdovou cestou peklem, neboť do scénáře mu kecali i herci (samozřejmě vedle druhého režiséra, jenž měl na starost akční scény) a Kim Basingerová si dokonce sama přepisovala na place některé dialogy, aniž by to s „nováčkem“ Timem nějak řešila. Navíc se během střeženého natáčení někomu povedlo ukrást dvacet minut materiálu. Tak moc jsme byli na Batmana nažhavení. I přes veškeré komplikace byl film ohromným úspěchem a Tim Burton dostal volnou ruku k natočení opravdového skvostu „Batman se vrací“. Ten nejen, že je dosud nejlepším Batmanovským filmem, ale zároveň i posledním kouskem vyšachovaného dua Burton-Keaton. I přes finanční megaúspěch se totiž producenti rozhodli, že mohl být o dost větší a že je to celé špatně, neboť Batman má být přeci barevným rodinným filmem pro všechny generace, stejně jako jím byl seriál ze šedesátých let. 
 
 
1995 – Sbohem, náš hrdino
Nastává Batmanovo cirkusácké sračkoidní období, které nezachrání ani Tim Burton v pozici jednoho z producentů. „Batman navždy“ se stal slabou chvilkou režiséra Joela Schumachera a začal šílený kolotoč kolem obsazení hlavních hrdinů. O roli Riddlera, jehož ztvárnil nakonec Jim Carrey (a taky je to to nejzábavnější z celého filmu) měl ohromný zájem Michael Jackson. K velkým změnám došlo i po obsazení Vala Kilmera do role Batmana. Například herečka Rene Russo musela díky němu projekt opustit, neboť se producentům zdála být pro Kilmera příliš stará. Údajně o post Robina bojoval i Leonardo DiCaprio, ale to si spíš jen producenti chtěli nahnat nějaký body u budoucích diváků, neboť vůbec netušili, jakým směrem se nový Batman bude ubírat. Přestože kritici film ztrhali a hodili ho posměšně do škatulky pro děti do sedmi let, vydělal víc peněz než svůj předchůdce. A cesta do pekla byla otevřená. Úplným dnem se pak stal „Batman a Robin“, během jehož natáčení Schumacher povzbuzoval podrážděný štáb výkřiky, že dělají animák a ať to taky tak vypadá. Val Kilmer raději z projektu odešel a nechal se nahradit Georgem Clooneym a představitel Robina Chris O´Donnell celou akci označil za nejhorší film, v němž hrál, neboť všechno připomínalo spíš mizernou reklamu na hračky než film. Další plánované pokračování tak bylo zastaveno a čekalo se na někoho, kdo Batmanovi pomůže se znovu postavit na nohy. Studio nakonec projevilo zájem o zfilmování „Batman: Year One“ Franka Millera a Joel Schumacher už začínal nažhaveně běhat po studiích a vyprávět, jak to tentokráte bude velká pecka. Producenti si ho nakonec museli pozvat na kobereček a vysvětlit mu, že novým režisérem nebude on, ale Darren Aronofsky. Ten společně s Millerem napsal scénář, ale bohužel byl celý projekt zastaven těsně před realizací.
 
 
2003 – nezávislý Batman
V roce 2003 obletěl celý svět několikaminutový snímek Sandy Collora Dead End, který ho po své premiéře pustil na internet. Fanoušci byli naprosto nadšení a samotný Kevin Smith prohlásil, že je to nejlepší Batmanův filmový výstup. Není se čemu divit. Collora Batmana miluje už od malička a navíc se zabývá režií, výtvarnem a speciálníma efektama. Sám vůbec netušil, jak bude jeho krátký snímek úspěšný. Ale na druhou stranu obsahuje všechno, co mají fanoušci komiksů rádi – Batmana, vynikajícího Jokera, ponurou atmosféru, déšť a Predátora. Pokud jste neměli to štěstí snímek vidět, není nic snazšího než jeho název zadat do jakéhokoliv vyhledávače.
 
 
2005 – Nový začátek
Batmana se nakonec ujal Christopher Nolan a jak se zdá, všichni jsou spokojení. Komiksovost šla stranou a Nolan vzal celý příběh hezky od podlahy a divákům ukázal takovou trochu jinou svoji verzi příběhu. V prvním filmu překopal Batmanův zrod v druhém přidal velkou porci osudovosti a třetí film slibující vyvrcholení završil vše revolucí s příchutí smrti. Ale znáte to, jak se se zubatou, obzvláš, co se komiksových hrdinů týká, chodí.
 
 
Batmanovi módní výstřelky
 
Kamašák (1966)
Šedesátá léta Batmanovi zkrátka nepřála. Místo parádního obleku si musel navléknout podivné kamaše a tvářit se v nich, že je tím největším tvrďákem pod sluncem. Na druhou stranu se mu alespoň nezapařovala ona místa, kam slunce nesvítí a maska ho na obličeji nijak netlačila. Rozhodně se však nejednalo o kostým, který by ve vás budil hrůzu, ani kdybyste byli pravověrný hippík prožívající poctivou drogovou kariéru.
 
Komiksák (1989)
Tim Burton v tom měl jasno. Oblek Batmana musí připomínat brnění s netopýřím pláštěm, které bude zaručeně působit na všemožné záporáky děsivě. Navíc by taky mělo z drobného Michaela Keatona udělat tak trochu Arnolda Schwarzenneggera. To se koneckonců povedlo, i když po několika letech tenhle kostým taky už nepůsobí nijak ultramoderně. Holt móda se mění rychleji než baterky ve vibrátoru kolegy Kroufka.
 
Homokláda (1997)
Jako by nestačilo, že Joel Schumacher Batmana pohřbil, on ještě navíc na jeho kostým nechal přidělat bradavky a vymlouval se na to, že to viděl ve starověkém Řecku. Zároveň oba obleky pro Batmana i Robina nechal udělat ultrapřiléhavé s výrazným zaměřením na zadní partie. George Clooney z toho měl srandu, neboť prý do té doby netušil, že by temný rytíř patřil mezi stále se rozrůstající čtyři procenta.
 
Těžkej frajer (2005)
Doba pokročila a Batmanův kostým se razantně zjednodušil. Ubyly bradavky i vypasované zadní partie. Nastoupila účelnost a temnota. Možná až trošku zbytečně moc. Ale s tím nic nenaděláme, Nolan není Burton, a tak musíme zapomenout i na klasický žlutý znak. Na druhou stranu takové brnění z titanu by se hodilo každýmu, kdo občas sedne do auta bolesti vedle Zíďase.
 
Text: Karel Spěváček
 
 
 
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]