Film navigátor





 
Profily



Mami! Psycho! Všude samé psycho. Vítejte v Batesově motelu.

 
Když v roce 1960 Marion zpronevěřila kvůli svému milenci nehorázný balík peněz, nemohla tušit, že jí osud zavede do koupelny Batesova motelu, kde vzápětí zažije jednu z nejslavnějších scén světové kinematografie.
 
Příběh fenoménu jménem Psycho, začíná samozřejmě mnohem dříve. Konkrétně ve chvíli, kdy slavný režisér Alfred Hitchcock za 9000 dolarů anonymně nakoupil autorská práva ke stejnojmenné knize Roberta Blocha s úmyslem natočit podle ní šokující thriller. Tedy žánr, který jak dokazují některé z jeho předchozích filmů (třeba Okno do dvora) mu nebyl cizí. V té době asi ani on netušil, že bude mít na svědomí nesmrtelný kult, mnohokráte citovaný, napodobovaný a samozřejmě uctívaný.
 
 
Ovšem potenciál knihy mu jasný byl. Hlavně díky šokujícímu, na svou dobu neotřelému závěru. Právě proto vykoupil co nejvíce výtisků knihy, aby si co nejméně lidí mohlo přečíst a tím pádem zjistit pointo toho, co shnilého se skrývá v Batesově motelu. A vzhledem k tomu, že dnes po mnoha letech se nenajde snad člověk, který by nevěděl, že nejlepším přítelem každého mladého chlapce je jeho matka a že schizofrenie je svinstvo, můžeme o vražedném řádění Normana Batese maskujícího se za mrtvou, mumifikovanou maminku mluvit zcela beze strachu před nařčením z nechutného spoilerování.
 
 
New Yorská premiéra konající se 16. Června roku 1960 byl úspěch. Byť byl film záměrně natočen s nižšími náklady ve stylu tehdy populárního seriálu Příběhy Alfreda Hitchcocka, vražedná scéna ve sprše dokázala lidi dostatečně šokovat a finální pointa většinu z nich skutečně „odrovnala“. S postupem času tak snímek vyrobený za 800 tisíc dolarů vydělal kolem čtyřiceti milionů. 
 
 
A jak již bylo řečeno zrodil se kult, který nejen potvrdil Hitchcocův statut hitmakera, ale zároveň upozornil na herce Anthonyho Perkinse v roli Normana Batese. Ten se pro změnu stal jednou z ikon hororu, byť se v případě Psycha vlastně o žádný horor nejednalo. Označit by se dal spíše jako předchůdce temných thrillerů.
 
 
Norman Bates se vrátil o třiadvacet let později. V reálném i filmovém čase. Hitchocka, který byl v té době již tři roky po smrti vystřídal režisér Richard Franklin, který před tím natočil silniční thriller hitchockovského ražení Road Games a do návštěvní knihy Batesova motelu tak mohla přibýt další kapitola. 
 
 
V ní se „vyléčený“ Norman přes protesty mnohých, hlavně sestry chudáka Marion z jedničky, terá ho odhalila. vrací z blázince, domů. A jak se zdá, s ním se vrací i jeho maminka. Začíná to záhadnými vzkazy evokujícími vzpomínky na to jak Norman svou matku když si po smrti taťky narazila milence, otrávil, pokračuje to tajemnou „ženou v černém“ s pořádnou kudlou. Ano, v Batesově motelu se zase vraždí. Otázkou však je, kdo tam vraždí. Stal se z Normana zase magor? Franklin celou dvojku staví na pocitu tajemna a velkém otazníku. A zároveň nešetří krví. S „maminčinou“ kudlou se důvěrně seznámí prasácký správce motelu, který z něj udělal bordel, mrduchchtivý puberťák i Normanův psychiatr- Čímž výčet mrtvol zdaleka nekončí.
 
 
Celý film začíná klasickou scénou ve speše a hpld jí je vzdán i v parafrázi, jež je součástí filmu. Batesův dům nad motelem totiž s Normanem obývá i Mary, prostá holka, která „mamince“ zákonitě nevoní. Není proto divu, že jí zmiňuje v nejednom vzkazu: „Vyžeň tu čubku, nebo jí zabiju!“
 
 
Druhé Psycho je skvělým pokračováním Hitchockovi klasiky. Když se konečně celý rébus složí dohromady, nechybí nejeden zvrat, stejně tak jako otevřený konec v němž Norman opět získá svojí maminku, aby společně dál mohli vést svůj motel. K všeobecnému utrpení všech, kteří do něj zabloudí. 
 
 
Tři roky poté našla cestu do Normanova motelu bývalá jeptiška Maureen. Která přestala věřit v boha a navíc nese vinu za smrt jedné s řádových sester. Dorazila ve stejný den jako Duke, oprsklý buran, kterého Norman přijme jako správce motelu. Norman totiž nemá na vedení motelu čas. Tráví ptáčky, které si pak vycpe, stejně jako to udělal se svou novou, v minulém filmu čerstvě nabytou maminkou, a taky sem tam, čas od času, někoho zabije. Nožem, samozřejmě, neb to je jeho trademarke. Stejně jako Jason z Pátku třináctého nosí masku, Freddy Krueger má břity a Leatherface z Texaského masakru motorovou pilu, Norman „Psycho“ Bates zabíjí velkou kudlou. A převlíká se za mamku.
 
 
Třetí Psycho je už jen klasickým odvarem. Navazuje přesně na dvojku a Norman v něm nemá nic jiného na práci než jen vraždit. Aby to nebylo tak úplně blbé a primitivní, zmíněná ex jeptiška mu připomíná Marion a Duke, nová najatá pracovní síla, je krypl, který ho chce vydírat. Navíc se kolem motá příliš zvědavá a příliš neodbytná novinářka pátrající po zmizelé staré slečně Spoolové, ze které se ve dvojce vyklubala rovněž narušená Normanova pravá matka. Norman to bude muset nějak „rozříznout“.  Jinými slovy – z thrilleru se stává obyčejná, ničím zajímavá vyvražďovačka a z démonického schizofrenika klasický řezník, který nemá šanci ničím překvapit.
 
 
Jistě, vraždy jsou o něco krvavější než v předchozích dílech, ale jaksi už nemají nějaké smysluplné opodstatnění. Dochází k nim jen proto, aby tekla krev. A je jedno jestli v telefonní budce, nebo na hajzlu.  A tak nám Norman ve třetím filmu totálně zdegeneroval a ve čtvrtém to nebude o nic moc lepší.
 
 
Psycho s pořadovou číslicí 4 a s podtitulem Začátek se bez větší pompy objevilo v roce 1990. A jak podtitulek napovídá, měl by zodpovědět otázky kolem Normanova dětství. Jenže jsou zde nějaké otázky? Předchozí filmy toho totiž prozradily více než dost. Navíc trojka prozradila, že celá série sklouzla do sraček. A čtyřka toto poznání jen prohlubuje. 
 
 
Debilní je už samotný začátek. I přes fakt, že na konci trojky Normana, který se „vzbouřil“ proti mamince a z její mumie vycpané pilinami udělal řešeto, zatkla pro novou várku vražd policie, nachází se na svobodě a dokonce má i vážnou známost. Ne novou maminku, ale ženskou. Ženskou, manželku se kterou čeká dítě. A právě tady se ukrývá jádro tohoto psycho pudla. Norman totiž nechce, aby se narodila stejná zrůda jako je on sám. Proti gustu žádný dišputát. K vraždění mu už stačilo méně.
 
 
A pak je zde rozhlasová moderátorka, která ráda zpovídá narušené magory, nejlépe s vražednými úmysly. Postavila si na tom svou kariéru. Proto, když jí zavolá Norman s tím, že se právě chystá zabít svou ženu je z toho reportáž jako víno. Krvavě rudé, samozřejmě. Norman totiž začne podle předpokladu vzpomínat na své dětství. Třeba na to, jak zabil čubku s povadlýma ozama, terý ho chtěla jako pubescenta ojet, či na to, jak mu mamka dávala sodu a samozřejmě i na to jak jí i s jejím píchačem Chadem sejmul. Takže nic nového pod psychotickým sluncem.
 
 
Poslední Psycho v pořadí je prostě laciná uáležitost. Formou i obsahem. Že je Norman pošuk každý přeci ví. A proč je takový pošuk koneckonců taky. Psycho Začátek tak může s klidem aspirovat na nejzbytečnější film celé série. Nemluvě o faktu, že to neměl být úplný konec. Filmaři se totiž rozhodli zavedenou značku do poslední mrtě.
 
 
Ovšem k plánovanému pátému Psychu nakonec již nedošlo. Anthony Perkins totiž během jeho příprav zemřel. Na AIDS. A tvůrci pochopili, že bez Perkinse není ani Norman Bates. O když to se o několik let poté rovněž změnilo. Píše se rok 1998 a Gus Van Sant (Dobrý Will Hunting) točí Psycho. Ovšem ne další Psycho v řadě, ale remake klasiky.
 
 
Nové psycho tak přineslo barvu a Normana Batese v podobě Vince Vaughna. Jinak se jednalo o téměř doslovný přepis starého dobrého Hitchocka. Prostě klasické Psycho sjeté přes barevný kopírák, což je vážně „psycho“. Není divu, že tímto počinem Norman Bates chcípl, definitivně. Což je vlastně dobře. Schizofreniků je všude kolem nás více než dost. 
 
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]