Profily



Fašistické ještěrky útočí! (V jako vítězství)

 

 
Bojovníci za svobodu El Salvadoru mají trápení. Právně k nim přiletěly, nepřátelské vrtulníky, které to do nich perou hlava nehlava. Novinář Mike Donoven se svým kameramanem Tonym jejich hrdinství dokumentuje a málem díky tomu přijde o kejhák. Jenže najednou se na nebi objeví obrovský létající talíř s bytostmi v červených kombinézách, které tvrdí, že přinášejí mír. 
 
Původně to měl být seriál no novodobé totalitní společnosti. Jako že Ameriku ovládli fašisti. Producent Kenneth Johnson, který má na svědomí například televizního Hulka, však s tímto nápadem narazil. O totalitní „mýdlovou operu“ nikdo zájem nejevil. A tak musel přijít s něčím jiným a nad Zemí se opět stáhla mračna v podobě nové mimozemské invaze. Obřími létajícími talíři přiletěly ještěrky, maskující se za lidi. Fašistické ještěrky, jejichž velitelem je jistý John, ale hybnou silou v pozadí. prdelatá šik Diana. Pěkná svině. A tento nápad dostal zelenou. 
 
 
Nad všemi světovými městy se tak mohla objevit flotila obřích korábů, návštěvníci (Visitors, proto to V) mohli pomalu svými „mírumilovnými úmysly“ penetrovat lidskou mysl a pomalu, ale jistě se začali ztrácet vědci a jiní lidé, které by mohli být Návštěvníkům nepohodlní. Prostě takový malý, seriálově dostatečně povrchně, vykreslený nástup fašismu, který se odráží na osudu několika lidí – budoucích hrdinů seriálu.
 
 
Jedním z nich je samozřejmě Mike Donovan ztvárněný zasloužilým béčkařem Marcem Singerem, kterého si hlavně můžete pamatovat jako conanovského Beast Mastera, což byla asi jeho nejvýznamnější role. Tomu sekunduje doktorka Julliet. Každý hrdina totiž musí mít svou hrdinku, aby mezi nimi docházelo k sexuálnímu pětí a Faye Grant, která Julliet hrála, nebyla k zahození.  A různých charakterově rozdílných postav bylo samozřejmě mnohem víc. Od zloděje, poctivého dělňase, přes holku Robin, poblázněnou návštěvníky natolik, že jednomu z nich roztáhne nohy do praky, aby jí naplnil ještěrčím semenem, starou laborantku, která se změní v uklízečku, až třeba po bývalého policajta, nebo živovsého potomka, terému rodiče vyprávěli o koncentrácích. Ti všichni se brzy semknou do rolí odbojářů proti stále rostoucími ještěrčímu útlaku.
 
 
Je to jednoduché. Pro ještěrky nepohodlní vědci (mohou odhalit jejich původ) jsou paralelou k Židům, reálný požár Reichstagu zde ztvárňuje uměle vyvolaný teroristický akt vědců, po propagační masáži přichází výjimečný stav (stanné právo) a je vymalováno. Nemluvě o faktu, že symbol Návštěvníků celkem připomíná „starý dobrý“ hákáč. 
 
 
Ještěrkám se tak pomalu a nenápadně s tlamou plnou mírových žvástů podařilo okupovat Ameriku a spousta lidí je jim v tom mimochodem nápomocna. Třeba looserský hajzlík Daniel, který si se získanou mocí vybíjí své komplexy, nebo Donovanova kolegyně, jež jim v rámci kariéry dělá tiskovou mluvčí, až po Donovenovu matku. Ti všichni, stejně jako ostatní lidi, z nichž většina žije v okupaci, jako by se nic nestalo, netuší, že ještěrky, nebo Návštěvníci, chcete li, kteří přiletěli za zvuku lokálního koncertu produkujícího notoricky známou melodii hvězdných válek, jsou zde proto, že chtějí pozemskou vodu a pak taky maso. Člověčina jim totiž náramně šmakuje. Johnson tak značně rozšířil a ozvláštnil románovou předlohu Sinclaira Lewise z roku 1935 (It Can't Happen Here), která ho inspirovala, a natočil první čtyřhodinovou minisérii, která po své premiéře z 1. května 1983, zaznamenal ohromný úspěch. 
 
 
Ta stanovila pravidla, rozvinula charaktery postav (tedy alespoň těm, kteří první minisérii přežili), ve své druhé polovině jasně definovala zlo (od těch hodně zlých, až po hodné ještěrky, mezi které patří i Robert „Fredy Krueger“ Englund), proti kterému je třeba bojovat a samozřejmě taky nechala náležitě otevřený konec pro případné pokračování. A to samozřejmě přišlo o rok později s premiérou 6.května 1984 a názvem Poslední bitva. Tyto dva celky v podobě pěti filmů tak tvoří základní, klasickou a současně i nejlepší sérii, z níž asi nejvíce vyčnívá třetí film, v němž chce odboj demaskovat návštěvníky v přímém přenosu. To je totiž hlavním smyslem odboje. Zprostředkovat, aby Amerika prozřela. Ten kdo totiž zjistí, že Véčka jsou ještěrky s laserovými zbraněmi, které si začínají v odlehlých oblastech budovat své lidské konzervárny, je okamžitě vlastencem a bojovníkem za svobodu.
 
 
Navíc je zde ještě Donovanův syn, který se po jednom zátahu už ocitl v ještěrčí spižírně, těhotná Robin, které se později narodí kříženec ještěrky a člověka a samozřejmě bezcitná Diana, vnadná, kariéristická čubka (tedy pokud je v lidské kůži), která si s chutí vychutnává mučení lapené Julliet a samozřejmě jí není ani cizí střelit do zad svou tiskovou mluvčí, která prozřela a nechce dále hlásat lži. Jo, a taky provádí na zajatcích zvrácené pseudomedicinsé pokusy. Vedle kolaboranta Daniela je tou největší zápornou sviní celé první série. Není divu, že jí nemají rádi ani mnohé ještěrky. Je to tak. V řadách návštěvníků je pátá kolona, která spolupracuje s odbojem proti svému druhu.
 
 
A je tu ještě jedna posila. Se čtvrtým filmem vešel do série i krutopřísný militantní týpek Ham Tyler v podobě béčkového akčního drsňáka Michaela Ironside. Boj s ještěrkami tak stále více přerůstá v otevřenější válku v níž se podle všech seriálových tradic spřádají intriky a metají laserové paprsky a na konec s objevem Rudého prachu, jež je pro Véčka smrtící, dochází k vyřizování mnohých účtů. Nejeden osud se v této minisérii uzavře. Na polovinu osmdesátých let skvělý počin s velice slušnou výpravou, stejně tak triky a rovněž i dějem. Stoprocentní zásah a úspěch. A tak přišlo pokračování.
 
 
V něm se Diana vrátila. Po svém zajetí na konci první série se jí podařilo vzít dráhu a navíc se zjistilo, že účinek Rudého prachu v některých oblastech zmutoval a zmizel. A taky to, že za měsícem je zašitá celá obrovská flotila dalších létajících talířů. Historie se tedy mohla opakovat. Po roce, který v seriálovém světě uběhl a trochu přeházel osudy hlavních hrdinů, kteří první kolo s fašistickými ještěrkami vydejchali. A objevují se i další. Třeba takový průmyslník Nathan Bates, který po mimozemské invazi (tentokrát už to nejsou okupační hrátky, tentokrát je to na tvrdo) vyjedná s Dianou statut Los Angeles jako otevřeného města. Má totiž dostatek Rudého prachu, kterým drží Véčka v šachu. 
 
 
A tak to tu máme znovu. Jen daleko lacinější a bez zřejmého vývoje. To co v případě druhé série následovalo, byl totiž klasický devatenácti dílný seriál, do kterého se tvůrci pokusili nacpat kdejakou hovadinu. Tak třeba hvězdné dítě Alžběta (výsledek lidsko-ještěrčího šoustání) se obratem změní v ženu a navíc má ještě nějaké znamení související s duchovním životem ještěrek, Diana získala ještěrčí sokyni, která je stejně tak ctižádostivá a snaží se jí zdiskreditovat, dojde i na koncentrák s písečnými masožravými obludami místo ostnáče nabitého elektrikou, či na potravinářskou konferenci na téma, jak co nejlépe a nejrychleji zpracovat lidské maso.
 
 
Jenže to vše je bohužel pojato hodně špatně. Tam de původní série excelovala, tam druhá selhává na všech frontách, což nezachrání ani občasný slušný nápad, nebo námět epizody, jako třeba v případě záměn ještěrek za mrtvé lidi a provokacích s tím spojených. Seriálu rovněž chybí kontinuita, dějově jen Batec v polovině zemře, načež se Véčka vrhnou na LA, Diana se vdá a dokonce i získá seznam členů odboje. Na zemi existují kolaborantská městečka, mladý hacker se nabourá do sítě Véček a drsné divoké kočky ukážou, jak umí škrabat. Donovenova kluka cvičí v zabijáka, mnohému je vymydlen a posléze zase zpátky namydlen mozek a když už se v posledním díle zdá, že všechno je v hajzlu a véčka mají Donovana a spol na lopatě, dorazí na Zemi sám velký ještěrčí vůdce a vyhlásí mír. A taky si i přes Dianiny úklady odváží Alžbětu....
 
 
Ano je to slátanina a otevřený konec působí neúplným a uspěchaným dojmem. Asi všem bylo již jasné, že další díly nevzniknou. A taky že ne. Údajně jen existuje scénář dvacáté epizody, terou už nikdy nikdo neviděl. Proč? Protože nebyla natočena a dašistické ještěrky putovaly na dlouhá léta k ledu, aby se objevili až v roce 2009. Tentokrát ve značně modernějším pojetí. Jenže, starého psa novým kouskům nenaučíš.  Ještěrky tak přiletěli, aby opět ovládli Zemi. Navíc, jejich prvotní cíl byl  ještě unikátnější. Opíchat pozemšťany. Ne, fakt se nejedná o nějakou porno parodii, ale o moderní sci-fi seriál, zvolna navazující na klasiku.
 
 
I zde plazy maskující se za lidi vede žena. Tentokrát jménem Anna, která je královnou mimozemské rasi neuznávající emoce, která v průběhu minulých let zanechala na Zemi nespočet svých agentů, kteří nejen prováděli monitoring, ale současně dělali na lidech pokusy. Následná invaze s přátelskou tváří a slovy „Přinášíme mír,“ je méně „fašistická“, než ta předchozí, ale o to více rafinovanější. A samozřejmě, i proti ní se zvedne odpor v podobě nesourodých, charakterově vyhraněných odbojářů, mezi které patří agentka FBI, kněz, profesionální terorista a žoldák a taky jeden Anin odpadlík, který se na Zemi zamiloval a taky zplodil potomka.
 
 
A tak to tady máme nanovo. Úklady, nesmiřitelný boj, Aniny intriky a pátok kolonu na mateřské lodi. Bohužel s tím rovněž pomalý chronologický vývoj. Děj se tak spíš motá v bludném kruhu Anna vymyslí lumpárnu odboj jí překazí a naopak. Ozvláštněné to je maximálně tím, že prahne po agentčině synovi, který se zamiloval do její dcery. A samozřejmě taky nechybí tiskový mluvčí – kariérista,  terý se obrátí na pravou víru, Anina pravá ruka, Marcus studený jako čumák a dojde i na překvapení v podobě Diany, která je ve skutečnosti Aninou matkou, kterou dcerenka, poté co jí svrhla, zavřela „ve sklepě“ vesmírné lodi.
 
 
A vrátí se i Mike Donoven, jako vůdce velké podzemní organizace, kam se hrstka odbojářů, zdecimovaná ještěrčím terorem a dvěma sezónami, dostala. Pak nastal konec. Na moderní Véčka se asi koukalo málo lidí a seriál tak necitelně utnuly. To není svinstvo, to je obvyklá praxe televizních stanic. A tak ještěrčí invaze prozatím skončila.  A jestli zase někde přijde další, to se teprve uvidí.  Ještěrky jsou svině zelený. Lehce se jích člověk nezbaví. Stejně jako vší. A navíc filmy podle starých seriálů, jsou stále ještě v kurzu.
 
 
více filmů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]