Liga spravedlivých: Zánik

Justice League: Doom, USA 2012
Zvuk: anglický DD 5.1, český DD 5.1
Čas: 74 minut
Distribuce: 29.2.2012 Magic Box / Warner Bros

Zatímco filmový svět žije příchodem komiksového týmu Avengers ze stáje Marvel Comics na velké filmové plátno, u konkurenčního DC Comics se, až na očekávaného třetího Nolanova Batmana, stále soustředí na animované filmy.

V nich naposledy ožil legendární komiks Rok jedna s Batmanem, týmová spolupráce Batmana, Supermana a Wonder Woman Apokalipsa, nebo nový animovaný film Green Lanterna Smaragdoví rytíři. Ten se však, na rozdíl od hraného Green Lantera, v české distribuci neobjevil. Stejně tak se doposud neobjevily i animáky nejslavnějšího týmu JLA, který sdružuje všechny tyto superhrdiny DC (plus několik dalších jako třeba Flash, nebo Martian Hunter) nazvané Nová hranice a Krize paralelních světů.

JLA  Justice Leagu of America, s počeštělým názvem Liga spravedlivých, se tak v Česku objevuje až nyní, se svým třetím celovečerním animovaným filmem Zánik. Ten sice nepřevádí ve filmovou podobu konkrétní komiks, nicméně se některými motivy nechává inspirovat. Jednou z těch inspirací jsou Batmanova zadní vrátka pro případ, že by některému z jeho superkámošů jeblo a stal se hrozbou pro lidstvo, s konkrétním postupem jak „jeblého“ kámoše vyřadit ze hry. A právě tyto informace se dostanou do rukou Vandala Savage, nesmrtelného záporáka který má v plánu.... tramtadadááá... velké překvapení se nekoná:  genocidu většiny lidstva a s tím spojené ovládnutí Země.  A tady už film moc inovativní není.

Další děj je totiž bohužel prostodušjší než důchodce, který si pustil do bytu partičku Romů vydávající se za kontrolory ČEZu . Vandal Savage dá dohromady taky povedenou partičku. Partičku parchantů, z nichž každý má s konkrétním členem ligy nevyrovnané účty a tak, díky Batmanovu „eliminačnímu“ receptu začne být každému ze Superhrdinů pěkně horko. Vandalovi je totiž jasné, že by nejmocnější superhrdinové světa něco, proti jeho plánu měli. A to je samozřejmě jen začátek.  A současně je to rovněž to jediné co má ve filmu nějaký nápad. Zbytek je totiž už jen klasickou čistokrevnou mlátičkou bez větší invence. A větší dávku invence bohužel postrádá i animace. Film se tak spíše nese v duchu natažené seriálové TV epizody, která samozřejmě neurazí, člověk jí díky slabé stopáži skousne jako malinu, ale o nějakém nadšení, neřkuli komiksovém orgasmu rozhodně řeč být nemůže.

Jedinou světlou stránkou věci tak zůstává atentát na Batmana, kterého se padouch Bane (mimochodem ústřední postava očekávaného Nolanova celovečeráku) rozhodne Netopýřího muže sprovodit ze světa. Zde jako kdyby na okamžik film vystoupil ze stínu tuctového animáku pro děti, ale to bohužel nestačí. Zkáza je tak jen dalším nenáročným animovaným filmem v řadě ve kterém se dočkáte spousty akce a podivně česky přeložených názvů některých z postav. Hlavně těch záporáckých, méně profláknutých. Čeho se nedočkáte vůbec je moment překvapení, napětí a už vůbec ne, něčeho navíc, co by film stavělo nad průměr. Což trochu zamrzí.

Liga spravedlivých sestává z nejlepších superhrdinů a ochránců lidstva. Pro Temného rytíře však zároveň představuje ty nejnebezpečnější lidi planety. Batman proto sestavil super tajný nouzový plán pro případ, že by se některý z hrdinů vymkl kontrole. Když tato data ukradne skupina nových záporáků, musí se Liga připravit na střetnutí, které prověří sílu jejího spojenectví. Animovanému dobrodružství ze světa DC Universe propůjčili své hlasy v původním znění hvězdy jako Kevin Conroy, Tim Dally nebo Nathan Fillion. Připravte se na příběh, který obrátí vzhůru nohama vše, co znáte o Lize spravedlivých i o samotné podstatě hrdinství. (oficiální text distributora)

více komiksů >>