Scott Pilgrim proti zbytku světa

Scott Pilgrim vs. the World, USA 2010
Čas: 108 minut
Distribuce kino: 14.10.2010 Bontonfilm
Distribuce DVD: 07.02.2011 Universal / Bontonfilm

Svět Scotta Pilgrima je velice zvláštní a velice ujeté místo, které se velice blbě popisuje. Přesto se o to pokusme.

V tomto světě, ve kterém se často prolíná hraná realita s tou kreslenou žije, jak ostatně název napovídá Scott Pilgrim, zdánlivě obyčejný kluk, který ždíme basu v jisté hudební skupině, sdílí byt s homosexuálním spolubydlícím a chodí se sedmnáctiletou čínskou školačkou. Žije v něm rovněž záhadná dívka Ramona, která kromě toho že jezdí na kolečkových bruslích má bouřlivou minulost a ob týden jinak barevné vlasy. Není divu že se do ní Scott zamiluje tak mocně, že je kvůli ní ochoten podstoupit sedm ďábelských soubojů s jejími ex příteli a jednou ex přítelkyní.

A to je asi tak všechno. Ne, vážně nesnažím se vám do hlavy vykecat díru, kterou pak zacpu vatou. Cukrovou. Snad ještě bych se mohl zmínit, že jeden z Ramonilých bejvalejch je vegan, což mu propůjčuje telepatickou sílu za níž by se nemusel stydět ani rytíř Jedi, nebo že Scottův homesexuální kámoš a spolubydlící zvládne jak esemeskovat i v opileckém kómatu, tak i tři kámoše v jedné posteli (že by bratři v triku?), ale to bych už prozrazoval příliš.

Svět Scotta Pilgrima je podobný  velké nadržené sopce, která po hodinu a půl nepřetržitě ejakuluje jeden úchylnější nápad za druhým. Nemůžete si v něm být jistý ničím. Pokaždé vás něco překvapí. A je úplně fuk jestli je to hláška, totálně propracovaná scéna ve stylu soubije z nadupané počítačové hry, nebo dějový zvrat ve filmu, který vlastně žádný hlubší děj nemá! Scott musí postoupit sedm nabušených soubojů s bejvaláky své Ramony, any jí získal – vzpomínáte? Jo, už jsem to tady jednou psal. Ostatně podobný děj má i kanadský komiks, podle něhož film vznikl. A do té samé míry je i ten komiks ujetý a úchylný... ovšem v tom hezkém slova smyslu. Pro úplnost dodejme, že ho v Česku vydává BB Art.

Barevný, nápaditý, pro intelektuály jistě přeplácaný kýč je oslavou popkultury která samozřejmě svou vizuální (mimochodem dokonale propracovanou) stránkou, ani tou dějovou (jo je to jen o těch sedmi soubojích) nezapře svou komiksovou předlohu... naopak hrdě jí každou vychytávkou demonstruje. Současně se i vzhlíží ve světě počítačových her a to od nepřeberného množství hlášek až po nadupanou stylizaci a provedení jednotlivých soubojů, za které by se nemusel styděl kdejaký nadupaný akční film.

Ano, tušíte správně... z tohoto úhlu pohledu vám film připomene jednu velkou videohru a jednotliví bývalí Ramony bosse, které je třeba porazit, aby se člověk dostal k tomu poslednímu, nejvyššímu a nejtěžšímu. Tak prosté a jednoduché to je. Ovšem provedení, které mohl mít na svědomí jen člověk podobně úchylný, jako hrdinové jeho filmu tuto banální dějovou linii katapultují někam do vyšších sfér, tak kde všichni ti diváci, kteří si ho místo nad Bergmanem nebo Tarkovským mastí nad raným Kevinem Smithem, či Peterem Jacksonem, dochází k bouřlivému orgasmu. Následuje mocný výstřik.

Jo bylo to zde již jednou řečeno, ale jak řekl jistý klasik, „opakování je matka moudrosti.“ Svět Scotta Pilgrima je velice zvláštní a velice ujeté místo, které se velice blbě popisuje. Právě jsem se o to pokusil. A jestli se někdo na druhém konci drátu cítí tímto pokusem pobouřen, nebo ho dokonce nechápe, nemá pro něj smysl aby do světa Scotta Pilgrima vůbec lezl. Bude pro něj lepší, aby pokecal s manželkou o tom co je nového v Ordinaci v růžové zahradě, nebo o tom, že světová kinematografie se řítí do pekel. Bláhovec. Jistě netuší, že jeho vládce, satanáš je určitě jedním ze zatraceně těžkých bossů největší počítačové hry, které říkáme život.

Hodnocení:
Tento film se dázařadit do kolonky „budete ho milovat, nebo nenávidět“. Záleží na naturelu. Co se mu však nedá upřít (ať již patříte nalevo, nebo napravo), tak to je neskutečná stylizace, a spousta nápadů, které jej povyšují nad průměr.

Bonusy jsou na tomto disku fajn, ale mají své mouchy. Jako první zaujme hlavně půlhodinový blok vystřižených scén, jenže to jsou spíš prodloužené scény, které přináší minimum nového. Nepovedené – zábavné scény jsou vtipné, ale film byl vtipnější. Zbytek bonusů tvoří speciální mód s textovými informacemi, komentář a galerie plná fotek, plakátů storyboardů a náhledů komiksu. A právě němé srovnání komiksových panelů se záběry z filmu patří k tomu nejzábavnějšímu.

+ SPECIÁL
Ujeté komiksy ve filmu

- Kick Ass: Nedávný úlet o looserovi, který se stal mediálně uctívaným superhrdinou. To že byl úplně mimo, je jaksi vedlejší. Ujetý film podle ujetého komiksu kde vystopuje taťka hrající si na Batmana a malá masakrátorka s nickem Zabijačka.
- Mystery Man: Starší záležitost o opravdu netypické partičce superhrdinů s opravdu netypickými vlastnostmi. Kapitán lopata, neviditelný kluk, který ke neviditelný jen když se na něj nekoukáte a další magoři bojují proti disco Frankensteinovi.
- Tajemství mumie: Pulpový francouzský komiks zfilmovaný Lucem Bessonem si nejeden divák zaměnil s plagiátem Indiana Jonese a komiksovou předlohu v něm vůbec nehledal. Stejně by našel jen přepálenou dobrodružkou komedii.
- Agenti dementi: tak schválně, jaký film může vzniknout podle groteskního ujetého přeáleného komiksu u nás známého jako Clever a Smart? Upřesňuji, jaký španělský film může vzniknout podle tohoto komiksu. Český distributor to tušil. Proto ho překřtil na Agenty dementy.

Scottu Pilgrimovi (Michael Cera) je dvaadvacet, žije na úkor svého homosexuálního spolubydlícího (Kieran Culkin), hraje v garážové kapele Sex Bob – omb a stylem pásové výroby balí jednu holku za druhou. Scott nikdy neměl problém ulovit jakoukoliv kost. Spíš mu dělalo potíže ji následně zahodit. Teď ale nastal čas, aby i on poznal, jak láska bolí. Jmenuje se Ramona (Mary Elizabeth Winstead), má nejmodřejší vlasy na světě a Scott se do ní na první pohled, nenapravitelně a bezhlavě zamiloval. Jejich společné zářivé budoucnosti nic nebrání, tedy aspoň Scott si to myslí. Jenomže zatímco jemu se stačí zbavit aktuální přítelkyně, dětinské fanynky jeho kapely, Ramona s sebou vleče děsivé prokletí. Ve zkratce – každý, kdo s ní chce chodit, musí nejdřív porazit sedm jejích bývalých partnerů. Bohužel nikoliv ve slovním fotbale, ale v boji na život a na smrt. Jiný by couvl, ale Scott je skutečně zamilovaný až po uši, a tak ho v příštích pár dnech čekají bizarní a potenciálně smrtonosná setkání mimo jiné se skateboardovou legendou, rockovou hvězdou inklinující k veganství, dvěma identickými dýdžeji, jejichž muzika může zabít, nebo s věčně naštvanou lesbou. Ano, s těmi všemi Ramona v minulosti chodila a právě oni chtějí zařídit, aby Scottova pohádka neměla šťastný konec. (oficiální text distributora)

více komiksů >>