Kick-Ass

Kick-Ass, USA 2010
Obraz: PAL (16:9)
Čas: 113 minut Distributor Kino: 06.05.2010 Bioscop Distributor DVD/Blu-ray: 01.09.2010 Magic Box

Kolik tu už bylo filmů o superhrdinech, kteří uměli létat, střílet pavučiny nebo probourat zeď pěstí. Ale co takhle natočit film o nějakém zamaskovaném hrdinovi, který žádné zvláštní schopnosti nemá? Na to už musíte mít trochu odvahu a spoustu dobrých nápadů. A režisér Matthew Vaughn (Hvězdný prach, Po krk v extázi) má obojího dostatek.

Dave Lizewski je naprosto obyčejný středoškolák, outsider a milovník komiksů. Jeho jedinou extra schopností je, dle vlastních slov, být neviditelný pro holky. Ale jednoho slavného dne ho napadne, že komiksové postavy milují miliony lidí, ale žádný z nich se zatím nepokusil jít v jejich stopách. A když už, tak to skončilo neslavně. Většinou smrtí, jak se dovíme hned na začátku filmu. Dave na to jde jinak. Koupí si na internetu za pár babek obyčejný superhrdinský obleček a sám vyrazí do ulic zachraňovat ztracená zvířátka. (Každý přece musí začít od píky, jakkoli absurdní se to zdá být.) Jen jednou se čirou náhodou připlete do pouliční rvačky a ze dne na den se stane slavným. Tedy ne on osobně, ale jeho alter-ego Kick-Ass, jak si také začne říkat. Jediné video na internetu spustí takové množství šíleností, že vám z toho půjde hlava kolem.

Ono jít do ulic likvidovat zločince, případné vrahy a drogové dealery není tak jednoduché, zvlášť když jsou ozbrojeni minimálně nožem nebo pistolí. A fakt, že jste nerd oblečený ve směšném kostýmu, vám nijak nepomůže. Ještě štěstí, že v tom Kick-Ass není sám. Ochotně mu přispěchají na pomoc Hit Girl a Big Daddy, kteří se oblékají podobně jako on, ale na rozdíl od něj mají alespoň zvláštní výcvik se zbraněmi, daleko větší kuráž a ovládají bojová umění. Nesmíme zapomenout ani na postavu jménem Red Mist, kluka, který se nechal fenoménem, jenž Kick-Ass rozpoutal, inspirovat a rozhodne se ho z nekalých důvodů napodobit, a na drsného mafiánského bosse, který jde hlavnímu hrdinovi a jeho přátelům po krku, protože mu zabíjejí členy gangu a překupníky. Tolik postav už stačí na to, aby mohl vzniknout pořádný příběh a kvalitní zábavný film. A taky že ano.

Film Kick-Ass vychází z komiksové předlohy, která vyjde i u nás, což je mimo jiné důvodem k tomu, že jsou jména hlavních postav v titulcích otrocky přeložená do češtiny. (Kick-Ass = Nářez, Red Mist = Zuřivec, atd.) Zároveň je filmu podřízena i skvěle vypadající komiksová stylizace. Obraz překypuje sytými barvičkami a dokonce i kamera vytváří dojem, že sledujete rozpohybovaný komiks. Jedna konkrétní pasáž je tomuto stylu naprosto přizpůsobena včetně kreslených bublin s textem. Dočkáte se například i scény, která vypadá, jako by byla vystřižená přímo z nějaké RPG hry, například z Doomu, protože je natáčená z pohledu jedné z postav, kdy vidíte jen kus ruky a v ní zbraň. Střih akčních scén je přehledný a efektní, navíc doprovázený nadupaným burácejícím soundtrackem, díky kterému to občas vypadá, že se díváte jen na dlouhý nablýskaný videoklip. Ale sakra dobrý videoklip.

Herecky ve vás zanechá nejlepší dojem bez pochyby výborná Chloe Moretz v roli Hit Girl. Tuto mladičkou herečku (3:15 zemřeš) čeká zajisté slibná budoucnost, protože to, co předvádí v Kick-Ass, je úctyhodné. Okamžitě si vás získá a s přehledem trumfne i své zkušenější kolegy. Na paty jí šlape Aaron Johnson coby Kick-Ass, který se do role nesmělého ňoumy perfektně hodí, a Nicolas Cage jako Big Daddy, který oproti mnohým očekáváním svou postavu bravurně zvládl. Za zmínku stojí jistě i mafiánský boss Marka Stronga a Christopher Mintz – Plasse (Superbad) v neméně výrazné roli Red Mista.

Film je u nás nepřístupný do 15 let, proto je téměř ironické, že nejvíce mrtvol a vulgárních výrazů má na svědomí právě jedenáctiletá Chloe Moretz. V tomto ohledu je snímek poměrně provokativní. A to ani nezmiňuji poměrně vysoký počet „fucků“. Pochybuji ale, že by někdo film označil za příliš vulgární nebo příliš krvavý. Nic tak hrozného, aby vás to snad nedej bože mohlo pohoršit, na plátně neuvidíte, ačkoli s krvavými efekty se nešetřilo (roztomile podělaný mafiánský výslech v obří mikrovlnce). Další kapitolou je hojně zastoupený černý humor a drsné vtipy. Díky nim se budete smát každou chvíli na celé kolo i tam, kde by to moc vtipné být nemělo. Film je plný ironie, optimismu a nadsázky, utahuje si jak z konceptu častých teenagerských komedií, tak i z jiných snímků se superhrdiny. Ušetřeni nezůstanou ani Spider-man, Superman, nebo X-Meni.

Je jasné, že pro spoustu konzervativců a sucharů bude Kick-Ass jen naivní a hloupou slátaninou, ale přesto věřím, že pro většinu z nás bude tento film představovat hlavně obrovskou porci zábavy a po dlouhé době také konečně svěží závan originality jak v akčním, tak v komediálním žánru. Jedním slovem? Nářez!

Zdroj: Fanmovie.cz

DVD Disk:
Pouze několik trailerů na úplně jiné filmy.

Text: Jan Varga

Teenager Dave Lizewski (Aaron Johnson) nevyniká žádnými zvláštními schopnostmi. Jediné, co ho baví, jsou komiksy. Ty ho taky inspirují natolik, že se rozhodne stát se superhrdinou! Bohužel mu k tomu ale chybí to nejdůležitější - nadpřirozené schopnosti… To ho ale nemůže odradit a jako každý správný superhrdina si vybírá přezdívku, Kick-Ass. Dave ale není jediným superhrdinou v tomto prostoru. Nebojácné a dobře secvičené duo otce s dcerou Big Daddy (Nicolas Cage) a Hit Girl (Chloe Grace Moretz) také bojuje s kriminálními živly a postupně se jim i daří omezovat „království“ místního padoucha Franka D´Amica. (oficiální text distributora)

více komiksů >>