X-men: První třída

X-Men: First Class, USA 2011
Obraz: PAL 2,35:1 (16:9)
Čas: 132 minut
Distribuce kino: 2.6.2011 Bontonfilm
Distribuce DVD/BD: 5.10.2011 Bonton

Je vcelku známá věc, že měl hitmaker Matthew Vaughn režírovat už třetí díl X-menů, Poslední vzdor. Nakonec musel pouhé dva týdny před začátkem natáčení z rodinných důvodů odstoupit a byl nahrazen Brettem Ratnerem. Volání mutantů si však jednoho vždycky najde, Vaughn jej protentokrát vyslyšel a k X-mení látce se vrátil První třídou i se svou dvorní scénáristkou Jane Goldmanovou.

Původně měl být tento snímek příběhem geneze a vývoje postavy (originem) arcilotra Magneta, což je na první pohled zřejmé. Snímek pokračuje tam, kde si docela první X-men dovolil v úvodu skončit – s malým Erikem v bezvědomí před ohnutou branou koncentračního tábora. Ač tvůrci od svého záměru nakonec upustili s rozhodnutím vytvořit plnohodnotný prequel, vyššímu důrazu kladenému právě na Erika Lensherra a jeho pomstu se ne(u)bránili. Přesto se na prvním místě vyprávění ocitl přátelský vztah mezi Erikem a Charlesem Xavierem, který, jak víme, nemohl dopadnout dobře. Na jejich rozepři je však času dost, nejprve musí společnými silami zachránit svět a přitom sesbírat pár mladých mutantů.

Tento příběh pak jeho tvůrci nenásilně naroubovali na konstrukci reálné Kubánské (též Karibské) krize, kdy byl svět od jaderné apokalypsy vzdálen jen několik desítek metrů kdesi v Karibském moři. Naštěstí byla ve správný čas na správném místě i parta začínajících superhrdinů, jediná naděje lidstva v boji se skupinou podobně talentovaných padouchů pod vedením Sebastiana Shawa. O epiku je tedy postaráno.

První třída je postavena na pevných pilířích – vynikající scénář se znamenitě napsanými postavami, fungujícími dialogy, akcí, emocemi, vtipy i povedenými camei, tento celek zabalený v hávu sexy „šedesátek“, zároveň však neubíjí onu xenofobní/queer vrstvu. Bezchybná režie Vaughnova, který je v současnosti nekorunovaným králem komerční „blockbusterové“ scény. Povedené digitální kouzla. Herecké výkony, jakými se může pochlubit málokterý snímek, v čele se skvělým Michaelem Fassbenderem, převyšujícím i bezchybné výkony Jamese McAvoye či Kevina Bacona. A Wolverine, alespoň na chvíli. Svých 5 vteřin ale využil tak, že bych mu dal Oscara za mužský výkon ve vedlejší roli.

Samé superlativy. Těžko totiž hledat na První třídě zápory. Že moc nenavazuje na X-men: Poslední vzdor a Wolverineův origin? Tvůrci (i s Bryanem Singerem, režisérem prvních dvou dílů, který přinesl námět) jasně deklamují, že od těchto méně povedených starších sourozenců upouští. A když je Vaughnův snímek kvalitativně převyšuje, těžko jí to můžeme mít za zlé.

Suma sumárum, První třída patří – subjektivně, pokud si však myslíte něco jiného, rozhodně se o svůj názor podělte v komentáři, ač nemáte pravdu – mezi nejlepší (nejen) žánrové filmy posledních let. Doufejme, že se Vaughn k faktoru X ještě vrátí.

V bonusech disku nalezneme dokument o filmu Children of the Atom a vystřižené scény (někdy dost dobře nechápu, proč vlastně byly vystřiženy).
Text: Josef Horký

(text převzat ze serveru fantasyplanet.cz)

X-Men: První třída se dějově se vrací ještě před film X-Men Origins: Wolverine a odehrává se v polovině minulého století. V době, kdy mladý Charles Xavier (James McAvoy) a Erik Lensherr (Michael Fassbender) byli velmi blízcí přátelé a teprve odkrývali své jedinečné schopnosti. V době studené války, kdy společně s dalšími mutanty museli čelit největší hrozbě, jakou kdy zatím lidstvo poznalo. Proč se ale z nejlepších přátel stali nepřátelé na život a na smrt? Co předcházelo okamžiku, kdy se z Charlese stal Profesor X a z Erika Magneto? Válka mezi X-Meny a Bratrstvem začíná! (oficiální text distributora)

více komiksů >>