Superman / Batman: Apokalypsa

Superman / Batman: Apocalypse, USA 2010
Zvuk: český DD 2.0, anglický DD 5.1
Čas: 75 minut
Distribuce: 13.10.2010 Warner Bros / Magic Box

DC to do všech fandů pálí ze všech zbraní. Na trhu se objevuje jeden animák za druhým a je třeba podotknout, že je nejedná o nějaké laciné kousky, ale o parádní filmy v celovečerním nabušeném provedení.

Cosi spadlo do gothamského zálivu a udělalo to velkou paseku. Cosi, co přiletělo z vesmíru. Cosi, co má podobu nahé mladé dívky, která má schopnosti srovnatelné se Supermanem. Cosi, co je evidentně zmateno světem kolem něj. Cosi, co po sobě zanechává nechtěnou zkázu. Není divu, že Batman je této podivné bytosti okamžitě na stopě a vzápětí i Superman.
Po týmovce Veřejní nepřátelé tady tak máme další společné dobrodružství dvou nejznámějších superhrdinů DC univerza Supermana a Batmana.

Nejnovější počin vycházející téměř bezprostředně po výtečném Batmanově animáku Batman vs. Red Hood se samozřejmě opět opírá o reálný komiks, v tomto případě o novější řadu z roku 2004 Batman a Superman, konkrétně o příběh Supergirl z Kryptonu, který se táhl od sešitu číslo 8 až po třináctku.

Takže je to venku... budete zrodem nové Supergirl, tedy postavy, která se v DC univerzu střídavě objevuje, mizí nebo umírá, jak se třeba stalo v legendárním croscoveru Crisis of Infinite Earths. A jaká že tedy nová Supergirl je? Samozřejmě pořádně dezorientovaná a vyjukaná. Jmenuje se Kara Zor El a je trosečnicí z Kryptonu a jen tak mimochodem Supermanova sestřenice. Nicméně Batman si myslí, že není v pohodě. Supermana ovládá rodinný cit, a aby byl galimatyáš úplný, objevuje se ještě další slavná postava DC Wonder Woman, která jí chce zase pro změnu podrobit výcviku, aby nebyla nebezpečná svému okolí. No a nakonec je tu ještě Darkseid, neomezený vládce krutého světa jménem Apocalypse. I ten má o trosečnici z Kryptonu zájem, beboť z ní chce udělat kapitánku své armády Fúrií.
No je toho na jednu drobnou blonďatou holku celkem dost.

Film se naprosto věrně drží komiksové předlohy, Batman, Superman a Wonder Woman, doplnění ještě o Bardu (bývalou kapitánku Darkseidovy gardy) putují na Apocalypsu, aby Karu zachránili před temným údělem, což je samozřejmě záminka k megalomanské akci ve vražedném světě, v němž ani největší pozemští superhrdinové nemají zdánlivě žádnou šanci... Samozřejmě, že slůvko zdánlivě zde není jen náhodou. Nicméně ani možný úspěch nedává ještě záruku, že vše dojde šťastnému konci. Finále celého příběhu se bude totiž odehrávat úplně někde jinde. To je jediná pasáž, která se s komiksovou předlohou lehce (ovšem nikterak zásadně rozchází). Každopádně je to síla a nářez, který by v hraném pojetí bylo i v dnešní době sotva možné uskutečnit. A pokud ano, tak za nehorázný balík peněz.

A v tomto je hlavní výhoda současných animovaných filmů. Vypadají skvěle, více než skvěle, a mohou si s klidem dovolit převyprávět velkolepé vize komiksových scenáristů bez ohledu na to, jak moc by bylo jejich realistické zpracování náročné. Je třeba, aby protivník sežehl hrdinu ničivými omega paprsky a posléze ho brutálně zadupal do země? Žádný problém. Je potřeba, aby si to proti armádě naklonovaných Doomsdayů (zuřivá mimozemská zrůdná bytost, která kdysi zabila Supermana) na férovku rozdala armáda Amazonek? Úplně v pohodě. A nevypadá to ani v nejmenším trapně nebo křečovitě. Tento animovaný kus plně využívá současných  možností.

Komiksový příběh do detailu ožívá a dokáže svého diváka pohltit stejně dravě jako železný mechanický obří ohař Batmana do své mordy.  Navíc tento komiks není jen dětskou záležitostí. Umírá se zde a teče tu krev. A o to tu jde. To je součaný komiks. Superhrdinný komiks, který ožil a žije.

Komiksový nářez: Jiří Zídek
Toto je skutečně komiksový film na úrovni. Natočený přesně podle komiksového libreta, využívající nejlepší animátorské možnosti a ve svém celku téměř dokonalý. Neskutečný zážitek!

Těžko říci, jestli tohle lze nazvat bonusem. Na DVD disku jsou krátké dokumenty (označené jako upoutávky) týkající se dalších superhrdinských animáků. Najdete zde plánovanou novinku Hvězdy a Superman, nedávného Batmana vs. Red Hood, týmovku Veřejní nepřátelé a v Česku dosud nevydaný film Ligas spravedlivých: Dvě Země v ohrožení. To vše samozřejmě s českou podporou.

+ SPECIÁL
Supergirl v akci

- Supergirl: Celovečerní film o Supergirl s Fay Dunaway, který se ani podle tehdejších měřítek moc nevyvedl. Jednak Supergirl zde nevypadá moc super ani jako girl (spíš vyzoblá raketa) a navíc zápletka o kouzelnici je mírně řečeno, debilní.
- Smallville: Pubertální televizní dobrodružství Supermana, ještě před tím než se stal Supermanem, se nejednou blýsknou i zrodem jiné postavy, která vychází z komiksu. Výjimkou zde není ani Supergirl, samozřejmě.
- Justice League: V animovaném TV seriálu, kde jsou hlavní hrdinové členové JLA (nejznámější týmovka z DC) nechybí Supergirl. Jen je divně oblečená. Supermanský znak nosí na bílém sexy tričku, z kterého jí kouká pupík. Ach, ty puberťačky!

více komiksů >>