Batman: Rok jedna

Batman: Year One, USA 2011
Čas: 62 minut
Distribuce Entertainment: 19.10.2011 Warner Bros / Magic Box

Popis

Gotham City... město, kde si zločin podává ruku s korupcí. Město bez naděje.  A právě sem míří dva muži, kteří se pokusí alespoň trochu vychýlit misky vah na stranu dobra. Policejní poručík James Gordon a milionářský dědic Bruce Wayne, který zakrátko vstoupí do mytologie města jako netopýří muž – Batman.

V tomto okamžiku zapomeňte na jinak výborný filmový biják Batman začíná, který po Schumacherově kolosálním průseru Batman a Robin z devadesátých let opět nastartoval řadu batmanovských filmů. Batman: Rok jedna, jak již ostatně název tohoto animáku napovídá,  je  detailní filmové ztvárnění jednoho z komiskových milníků. Řeč je samozřejmě o stejnojmenném počinu Franka Millera, který v roce 1986 nadopován úspěchem futuristickou peckou Návrat temného rytíře ve které se zestárlý Batman snaží vypořádat s blízkou budoucností, redefinoval na popud vydavatelství DC Batmanův zrod a počátek jeho nekonečných, v tomto případě až téměř realisticky ztvárněných dobrodružství.

Bruce Wayne se tak, stále deprimován smrtí svých rodičů, snaží vypořádat se svými  potřebami pomoci spravedlnosti, vydává na křížovou cestu osamělého hrdiny s neomezenými prostředky, zatímco se vedle toho paralelně odvíjí příběh kapitána Gordona, nepohodlného nováčka v policejním sboru, který se úplatným sviním v uniformě nehodí do krámu a který je schopný vyříkat si své pracovní problémy s baseballovou pálkou v ruce. Není divu, že na sebe tito dva  hrdinové, stojící proti prohnilému systému, musí narazit. Ve zločinem prolezlých ulicích Gothamu se náhle objevuje záhadný muž – netopýr, který se, byť brutálně napadá překupníky či jiný šmejd z ulice dostává do hledáčku policie. O to víc, když se nový maskovaný bojovník proti zločinu zaměří na mafiánského bosse Falcona a smetánku Gothamu, která tyje z organizovaného zločinu.

Film, políčko po políčku skvěle kopíruje komiksovou předlohu, která se stala na svém poli kultovní záležitostí. Nejen díky skutečně slušnému příběhu, ale i díky nejednomu odkazu, či narážce v podobě krátkých, na první pohled bezvýznamných hostovaček rodící seKočičí ženy, budoucího dvojakého padoucha Two Face, narážky na Batmanovu nemesis Jokera, či zmíněného mafiánského šéfa Falconeho, jehož rodina se stala ústřední postavou dalšího vynikajícího komiksového příběhu Dlouhý Halloween.

Po vynikajícím posledním Batmanovském animáku Batman vs. Red Hood, který vychází z komiksů nedávné doby se tak na trhu objevuje další animovaná lahůdka. Režiséři Sam Liu (Superman/Batman: Veřejní nepřátelé, Superhvězda Superman) a Lauren Montgomery (Superman/Batman: Apokalypsa, Superman: Soudný den) tak společnými silami rozpohybovaly komiksovou nadčasovou legendu osmdesátých let. Jistě, člověk znalý komiksu zde nenajde nic, co by ho překvapilo, ale fakt, že komiksový animovaný film přechází ze smyšlenek v konkrétní adaptace slavných předloh za to stojí.

Komiksové filmy podle Franka Millera

Frank Miller platí dnes za jednu z největších komiksových veličin. Cesta za tímto uznáním však nebyla vůbec jednoduchá. Scénárista stojící za některými příběhy Spider-Mana, X-Manů a hlavně Daredevila, kterého z druholigové postavy vykopl zpátky do popředí zájmu na sebe upozornil svou futuristickou vizí Ronin a vedle zmíněného Daredevila především knihou Návrat Temného rytíře, kde obrátil naruby celý Batmanův život. Není divu, že se vzápětí stal hitmakerem podle jehož nemálo děl bylo zfilmováno.

- 1990 Robocop 2: Ne, druhý Robocop nebyl natočen podle komiksové předlohy, nicméně Millerův scénář komiksové prvky nepostrádá.
- 1993 Robocop 3: Tady to Miller pohnojil a třetí Robocop se stal brutální slátaninou, která po právu propadla a zmizela a smetišti nezájmu.
- 2005 Sin City: Zfilmování Millerova stěžejního komiksového díla na sebe nechalo dlouho čekat. V současnosti se stále více a více mluví o dvojce.