Kresba: Greg Capullo
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 176
Cena: 449 Kč
Vydavatel: 8.6.2013 Crew

„Soví tribunál tě sleduje celou noc i den. Vládne Gothamu ze svého hřadu, jenž z žuly a vápence je jen.“
Městská legenda? Pro mnohého snad ano. Pro dalšího báchorka o zlu mající hnízdo v každé domácnosti. Ovšem poro Gotham City, potažmo Batmana (neboť Batman je Gotham City) aktuální a hodně drsná současnost.

„Ve chvíli, když se začneš cejtit v bezpečí, vrazí ti nůž do zad. Protože ze všeho nejvíc je Gotham... záhada.“

Za Soví tribunál, tedy záhadné společenství ukrývající se ve stínech města chráněného temným rytířem celá staletí, může bezesporu New 52, tedy mega event, který restartoval celé komiksové universum DC. Tedy i pravidelnou řadu Batman. Tu dostal na starost scenárista Scott Snyder (např. aktuálně v Česku vydávaný Americký upír), který hned v jejím startu postavil do Batmanovi do cesty zákeřné, tajemné a jak se zdá i nesmrtelné zlo. Soví tribunál. Společenství prostupující městem jako neviditelný rakovinový nádor, společenství, jehož na první pohled nezranitelný, všeho schopný zabiják, nemá problém zlikvidovat kohokoliv. Třeba i Bruce Wayna!

„O netopýrech toho vím dost, Alfréde. Spíš mi řekni, co víš o sovách.“

Vše začíná záhadnou vraždou muže bez totožnosti, jehož v Ježíšovské póze rozcapená mrtvola byla nalezena prošpikovaná starobylými vrhačskými noži. Akt pomsty? Demonstrativní vražda pro výstrahu? Dílo psychopata? Batman se tak vydává na cestu k objasnění této záhady vedoucí přes neproniknutelný labyrint, souboj s neporazitelným protivníkem a zjištění, že stará báchorka, městská legenda o společenství „jež vládne městu“, ožila v celé své bizarnosti a navíc má co do činění z kořeny jeho rodu. Navíc je zde i symbolika sovy, jako přirozeného nepřítele netopýra. A to samozřejmě není všechno. Snyder svou zálibu pro tajemno, mystiku a hororovou atmosféru, nechává působit naplno a netopýří ikonu tak čeká místy hodně drsný zážitek, hraničící až se strašidelným tripem.

„Ano, otevři oči a popatři na nás! Popatři na svůj tribunál.“

Ano, Soví tribunál nepatří mezi ty čistě realistická dobrodružství detektivního charakteru, nebo mezi akční mlátičky. Těm se, i když v něm samozřejmě o akci nouze není, vymyká právě atmosférou tajemného, báchorkami opředeného zla ukrývajícího se v temném pozadí, jemuž se maskovaný mstitel zpočátku odmítá uvěřit, ale rychle se vršící události v prvních sedmi sešitech z série, které tato kniha obsahuje nejen že kulminují v neradostné poznání, ale navíc gradují v otevřený útok bytostí, které se rozhodli vystoupit ze stínů, čímž kniha končí. Pokračování příště. Do podzimu, kdy vychází další, to bude dlouhé čekání.

„Představuji ti Batmana. Jak si přeješ, aby zemřel?“

Pravda, příběh, jak již bylo napsáno v sobě obsahuje mystično, což možná mnohým „milovníkům reálných příběhů,“ což je trend, jež s sebou nesou moderní filmy o Batmanovi, nebude příliš po chuti. Bohužel, mají smůlu. Nové zlo, které se s restartem Batmana objevilo v Gothamu, dává příběhu něco navíc, něco co mi třeba chybělo v dvaapadesátkovém restartu řady Detective Comics, který nedávno vydal BB Art. Zatímco z něj jsem cítil „pouze“ vypulírovaného moderního, ale bohužel jen dalšího Batmana v řadě, Soví tribunál má atmosféru a koule. Společně s jednou vychytávkou, během které, při Batmanově bloudění sovím labyrintem, zmateně otáčíte komiksem, kde jsou stránky záměrně vytištěny vzhůru nohama, či do strany, tudíž jste zmatení jako netopýr lapený v pasti, kterého za okamžik čeká souboj na život a na smrt. Soví zabiják Pařát sice nedosahuje formátu klasických protivníků jako Joker, Two Face, nebo Riddler, či o mnoho mladší Bane nicméně, vsazen do tohoto příběhu, funguje naprosto bezchybně.

„Jaký báječný gladiátor je ten Batman!“

Samozřejmě, není vše bez chybičky. Batmanův nový svět je v mnohém ohledu až moc hi-tech. Gotham City se změnilo v moderními technologiemi prolezlý „policejní stát“, kdy vše zachycují a analyzují počítače, Bruce Wayne spolu s dalšími investory plánují moderní přestavbu velké části území, za což si vykoleduje zapsání na soví listinu smrti, mezi netopýřím inventářem nechybí ani digitální maska schopná změnit tvář k nepoznání na libovolnou jinou a i odhalení v podobě stoličky s jistým emblémem, o kterém se v komiksu dočtete mi přišlo už trochu přitažené za vlasy. Inu, nic není dokonalé. Přesto se však jedná o skutečně vynikající nový začátek legendy, který sice nejde, jako v případě nedávného Supermana a lidí z oceli až do samých netopýřích, mnohokrát variovaných začátků, nicméně pocit z nového začátku je ze stránek cítit naprosto zřetelně.

„Leťte, leťte! A ovládněte Gotham!“

Vydavatelství Crew tímto počinem nastartovala novou řadu, u níž je stoprocentně jistý další, na tento úzce navazující book s příslibem dalších, které budou dále vycházet v případě slušné prodejnosti. Což by bylo fajn. Díky vydavatelským aktivitám BB Artu, Crew a samozřejmě hlavně díky faktu, že se DC Comics před časem rozhodlo radikálně oživit své tituly tím, že je znovu ve zcela moderním a aktuálním hávu nastartovalo, má český komiksový fanda poprvé možnost vlastnit v české verzi (navíc v atraktivní formě booků) ucelené komiksové řady DC ikon od čísla 1 až po x a ne jen výseky z již dávno rozjeté série, jak tomu bylo doposud např. v komiksu Batman a syn, nebo Batman RIP. Tedy alespoň pokud si to bude skutečně přát a tyto komiksy kupovat. Pokud ne, byl by to pech a promarněná velká šance o které se člověku před pár lety mohlo jen zdát.