Batman: The City of Owls
Autor: Scott Snyder
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 208
Cena: 499 Kč
Vydavatel: 7.11.2013 Crew

Když skončil Soví tribunál, byly zřejmé dbě dvěci. Jednak že se v nově restartovaném DC univerzu objevila nové, sexy padoušské zlo a pak fakt, že to bude dlouhé čekání, až Crew pozve své čtenáře do Sovího města. No a čekání je u konce.

Kurevsky otevřený konec Sovího tribunálu rozpoutal zběsilou Noc sov, kdy se Pařáti, speciální zabijáci tajemné organizace, rozlétli do všech koutů Gotham City, aby pořádně zredukovali seznam jeho VIP obyvatel. Včetně Bruce Wayna, pochopitelně. Druhá kniha tak nemohla začít jinak, než brutální řežbou Batmana s neudolatelnými zabijáky v Bat jeskyni. A pokud první kniha byla výborná, toto je ještě větší nářez. S poctivým masakrem na samém začátku.

A jelikož se tak dlouho chodí se džbánem pro vodu, až bůh dopustí a motyka spustí, přetekl i v Batmanově případě pohár trpělivosti a netopýr se jako správný temný rytíř vydává na křížovou výpravu, aby zlověstného Kalouse ušatého a ostatní sovy, vytahal pořádně za ušiska. Dost už bylo legend a hrátek v labyrintu o kterých jste se dočetli v minulé knize, tohle bude válka. Úder na tribunál bojící pod základy města. A víc než to. Tady to bude smrdět jedním osudovým setkáním. Sova, proti netopýrovi. Mysterično lehce ustupuje a čtenáře čeká řežba.

Batmanovská řada nazvaná prostě Batman, která byla po zemětřesení v DC úsečně označeném New 52 vsadila nejen na Sovy, ale hlavně na scenáristu Scotta Snydera, který rovněž stojí za výtečným (v Česku rovněž vydávaným) Americkým upírem. A byla to dobrá volba. Snyder do nových osudů temného rytíře nasadil nechutnou veš do kožichu v podobě z hluboké minulosti Waynů pohřbeného kostlivce, jehož odhalení funguje jako hodně slušný (nikoliv však ne nepředvídatelný) zvrat. Snyder se pokusil zatřást Batmanovo podstatou a je jasné, že to nemusí být každému po chuti. A to samozřejmě není všechno. Soví téma je natolik nosné, že jeho fragmenty převzaly i jiné řady, například Detective Comics (vychází rovněž v Česku, jen pod taktovkou BB Artu). Druhá kniha od Crew (obsahující originální sešity 8 – 12) sice tuto linii uzavírá, ale jisté je jedno. Sovy, v přírodě přirození nepřátelé a lovci netopýrů, jistě nezahoukaly své poslední slovo.

Ovšem nejen sovím nebezpečím je tato kniha živa. V její polovině najdete i výborný příběh s Mr. Freezem (jo to je ten padouch co ho v tom odporném Schumacherově filmu z devadesátých let hrál Schwarzenegger), který moderním stylem odhaluje tragické pozadí tohoto mrazivého grázla a od věci není ani další součást knihy v podobě sešitu Batman Annual 1, jež historickým exkursem doplňuje a umocňuje působivé finále. Jeho druhá část je sice trochu civilnější a vlažnější, ale aspoň poodhaluje některá technická „netopýří kouzla“, pomáhající Batmanovi v boji proti zločinu. To že se na několika stránkách mihne ve vedlejších rolích Robin, nebo Nightwing (pro neznalé ex Robin číslo 1), je natolik nezásadní, že to ani nestojí za řeč. Tohle je totiž Batman. Kurva, Batman v té nejvrcholnější formě.

Je pravda, že Snyderova řada patří mezi všemi k těm nejvydařenějším. Pochmurná atmosféra, koňská dávka osudovosti společně s hodně slušnou a nepříliš komiksové přepálenou atmosférou z ní dělají skutečnou lahůdku pro všechny fandy s emblémem netopýra na triku. Větší počet kreslířů slibuje větší rozmanitost, celkem chytrý scénář zase fakt, že knihu přečtete jedním dechem a vydavatelství Crew zase další knihu s hodně zásadním názvem: Smrt Rodiny. A tak jediným mínusem zůstává hořká skutečnost, že nadrženého čtenáře opět čeká dlouhá, několikaměsíční, čekací doba.