Autor: Scott Snyder, James Tynion IV
Kresba: Greg Capullo, Jonathan Glapion, Jock
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 176
Cena: 449 Kč
Vydavatel: 10.11.2014 Crew

Psala se devadesátá léta a čtenáře komiksů čekal šok. Joker umlátil Batmanova sidekicka Robina. Železným páčidlem. A pak ho ještě pro jistotu vyhodil do vzduchu! Ano, Smrt v rodině, jak se celá tato záležitost jmenovala, je již dávno komiksovým milníkem. (více se dočtete ZDE) I přes fakt, že smrt druhého Robina (spratka Jasona Todda) nakonec nebyla definitivní.

Doba pokročila. S New 52 DC Universum prodělalo nejednu změnu. Pravidelné komiksové řady i jejich hrdinové prodělali revitalizační kůru, přizpůsobili se nové generaci čtenářů, což se samozřejmě nevyhnulo ani Batmanovi a jeho temnému světu. Ty tam jsou za pačes přitažená dobrodružství v nichž se dával důraz na pořádné fackovačky s bizarními padouchy doplněné mocnými citoslovci jako „POW!“ nebo „KABOOOM!“,  ta tam je éra kdy Batman bavil především mladší publikum. Temný rytíř dneska se mnohdy brodí v krvi, mezi kulisami, které by určitě neudělali ostudu pěkně ostrému temnému thrilleru. A book Smrt rodiny je toho jasným důkazem. Jokerova aktuální taškařice je psychopatickou myslí dobře propracovanou zrůdnou jízdou dokazující, že komiks už dávno není „veselé obrázkové čtení pro děti. A tento, se současně snaží posunout vztah Batman – Joker na další level. Inspirace Kameňákem je více než zřejmá.

Ano, i podobnost názvu se starou Smrtí v rodině, není ani trochu náhodná. Joker je zpět. Po roce, kdy se na zdi objevila odříznutá běloskvoucí kůže z jeho ďábelsky rozesmátého ksichtu (Detective Comisc Tváře smrti). Je zpět a má plán. Bizarní plán. Sejmout to, co je Batmanovi nejmilejší. Jeho „rodinu“ od syna (aktuálního Robina) počínaje, po nejbližší spolupracovníky (jako třeba Nightwing – historicky první Robin, ve své dospělé identitě) konče. Taky ukázat netopýřímu mstitelovi pravé místo v jeho pokřiveném světě.  A pochopitelně to udělat ve velkém, dostatečně bizarním stylu. Batmana tak čeká opravdu hutná noční můra, v níž není nouze o brutální výjevy z nichž hořící kůň, nebo nebožáci tančící v kaluži napájené elektrickým proudem, jsou to nejmenší. Scott Snyder se po Sovím městě prostě rozhodl dát Batmanovi pořádně do těla. A nešetří popkulturo v podobě mnoha náznaků týkajících se nejednoho střetu Batmana s Jokerem z jejich bohaté historie. Včetně toho prvního, který se odehrál v čtyřicátých letech (Batman 1, podzim 1940).

Joker je nejzásadnějším Batmanovým protivníkem a jako jeden z mála se postaral o spoustu brutálních veletočů v jeho životě (více se dočtete ZDE). Od zmíněné smrti druhého Robina, přes zkryplení Batgirl (Kameňák) až třeba po smrt Gordonovi staré (finále No Man´s Land). Čtenář tedy od Smrti rodiny očekává více než standardní příběh, v němž se temný rytíř a psychopatický klaun střetnou. Jenže pozor na nesplněná očekávání!

Totiž, abychom jen nechválili, je třeba si přiznat jedno. I přes opravdu hutnou atmosféru, konec tohoto místy až hororového tripu vyznívá lehce do ztracena. Jako kdyby se Snyder v samotném finále zalekl své fantazie a najednou zařadil zpátečku. Vyvrcholení je sice hutné, ale zvrácené pointě nakonec chybí síla, kterou by mohla mít. A to zamrzí. Díky tomu je Smrt rodiny jistě více než slušným dílem, ovšem na pozici „kultovní“ určitě nedosáhne. A to je velká škoda.

Crew po Sovím městě pokračuje v řadě Batman (tento book obsahuje originální sešity 13 – 17) a to je hodně fajn. Děj této knihy skvěle zapadá do kontextu dalších Batmanových vydavatelských aktivit v Česku a spolu například s BBartovským Detective Comics: Emperator Penguin servíruje komplexní obraz toho, co je nového v Gotham City. Na New 52 je totiž výtečný ten fakt, že se příběhy a eventy z jednotlivých vydavatelských řad prolínají a v nejednom případě i doplňují. A tak je tomu i v tomto případě. Penguin, nebo Tučňák, chcete li, hraje ve Smrti rodiny rovněž svou roličku, stejně jako mnozí další. A zmíněný BBartovský počin pak dává čtenáři možnost nahlédnout o kousek „jak to bylo dál“.

Poslední dobrá zpráva je, že Batman z produkce Crew nekončí. Na příští rok se připravuje další navazující kniha s názvem Batman: Rok nula – Tajné město.