Autor: Duane Swierczynski
Kresba: Jason Pearson
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 160
Cena: 249 Kč
Vydavatel 30.3.2016 Hachette

Ono se tomu ani nechce věřit, ale ještě loni bylo na naší, komiksové scéně co se Deadpoola týká, bohapusté prázdno. Prostě jedna velká macatá nula. Zero. Prostě nic. To se však s příchodem roku 2016  radikálně změnilo. Proč? Protože film.

Jako první zareagovalo vydavatelství Crew. Ještě před premiérou Deadpoolova filmu, který se stal opravdu výdělečným megahitem, vydalo Draculovu misi (recenze ZDE), která Deadpoola představuje v té nejvrcholnější formě. Jako neskonale zábavného, brutálního a užvaněného magora, který nemá problém rozdat si to s kýmkoliv a kdekoliv. Třeba i s kentaurem pokousaným od vlkodlaka, spojený s mimozemským symbiontem, který je navíc diabetik a gay, nebo se samotným Draculou. Prostě vrchovatá porce od všeho, co kdysi, tady v Česku rozjížděl starouš Lobo od DC konkurence. Jen, samozřejmě v mnohem modernějším a chytřejším provedení. Komiksová doba je totiž už někde jinde, než tehdy v devadesátých letech, kdy Lobo v prvním magazínu Crew komiksem nepříliš dotčeným čtenářům vysvětloval, že komiks není jen veselé obrázkové čtení s Bobíkem a Fifinkou.

A tak jsme tady. S dalším Deadpoolovským počinem v Česku přišla druhá řada UKK. Ovšem narozdíl od Draculovi mise se jedná o trochu odlišnější čtení. Byť se stejným hrdinou. Válka Wadea Wilsona se brutální kydlení se spoutou popkulturního humoru snaží brát mnohem vážněji. Což samozřejmě neznamená, že to není sradda... tedy minimálně v první polovině knihy. Pak totiž se začíná s každou přibývající stránkou hrát na vážnější notu. A ještě jedna věc... ono se vlastně nejedná o klasického Deadpoola, ale o alternativní příběh, který do klasické, byť dostatečně šílené deadpoolovské řady, ve které je možné všechno, příliš nezapadá. Což se snaží trumfnout „realističtější“ pointou.

Ale posuňme se spíš k prvním stránkám. Nikdo tady přece nechce spoilerovat. Hned na začátku knihy má Deadpool průser. Je nucen vypovídat před senátní komisí o jednom výživném masakru v Mexiku na kterém se podílel s partou podobně zvrhlých magorů. Senátoři rovněž po něm chtějí, aby se odmaskoval, což nakonec udělá a vyklube se z toho jeden z nejluxusnějších fórů z celé této knihy. Stejně tak i líčení činů a jednotlivých postav speciálního přísně tajného komanda plné magorů, jako kdyby vypadlo z klasických deadpoolovských komiksů, které si postupem času získaly opravdu neuvěřitelnou popularitu. Jenže... pak začne, jak už bylo napsáno, přituhovat. Srandy začíná ubývat autor Duane Swierczynski přehazuje výhybku a příběh se najednou sune úplně jiným směrem. Pro ortodoxní deadpoolovské fanoušky samozřejmě, naprosto blbým směrem.

Přesto se však musím přiznat, že mě čtyřdílá minisérie Válka Wadea Wilsona neprudila. Je to samozřejmě něco jiného, než jak Deadpoola představil film, nebo Draculova výzva, ale zase tak blbé to určitě není. Je to jen zcela jiný pohled na postavu užvaněného žoldáka hláškujícího v každé komiksové bublině, který si obvykle rád povídá se svými čtenáři. Totiž o poznání víc mě prudil bonusový příběh na konci knihy, ve kterém se dočkáte dalšího Deadpoolova originu, který si s tím v minisérii celkem odporuje. Jasně, autoři to svalují na fakt že červené Déčko je užvaněnej magor, kterýmu se nedá věřit, ale i tak mě tento sešit ze série X-Men: Počátky ve kterém Deadpool touží po svém velkolepém filmu moc netankoval. Inu, tisíc čtenářů, pět set různých názorů.

No a tak se pomalu řítíme do finále. Deadpoolova jediná kniha v rámci druhé řady UKK zcela jistě nenadchne všechny,kteří hýkali blahem v kině a kteří hláškujícího magora, kterého díky vlně vyvolané filmovou popularitou (a že je to fakt solidní Tsunami) právě objevili. Dospělejší pohled mu v rámci image, kterou po mnoha letech, kdy se vypracoval z klasického druhořadého záporáka pro X-Meny, získal, moc nesluší. Mnohého totiž naštve, že ve finále dostane něco úplně jiného, než očekává. Ovšem, pokud nečekáte Draculovu misi 2, tak jako dospělejší reinkarnace s pořádnou porcí psychologie a jiný, realističtější pohled za zaběhlou postavu, ovšem obstojí. A hlavně je zde ten zmíněný luxusní fór s odmaskováním. A už jen kvůli němu se vyplatí tohle „úkákáčko“ otevřít a přečíst. Klasického Deadpoola nakonec za pár měsíců vydá Crew. A po něm, tento rok ještě jednoho. Draculova mise totiž byla prodejním hitem.