Autor: Darvin Cooke (podle románu Donalda Westlakea)
Scénář: Darvin Cooke
Překlad: Štěpán Kopřiva
Počet stran: 144
Cena: 479 Kč
Vydavatel: 13.6.2016

Když se v roce 1999 objevil na velkém stříbrném plátně drsňák Porter s tváří Mela Gibsona, který si přes mrtvoly šel pro svých ukradených sedmdesát litrů, filmoví kritici hýkali nadšením jak se režisérovi Helgelandovi podařilo bravurně přenést noir a drsnou školu do moderní doby. A třeba přiznat, že film Payback (Odplata) funguje i dneska. I přes fakt, že jeho námět pochází z počátku šedesátých let. Konkrétně z roku 1962.

Ano, psal se rok 1962 a spisovatel Westlake publikoval pod jedním ze svých pozdějších pseudonymů svůj detektivní román The Hunter (Lovec), čímž odstartoval celou knižní řadu s hrdinou, který si v noirovém rybníce prohnilého velkoměsta lebedí víc než politik u koryta. Parker je totiž všechno možné, jen ne slušňák. Dokonalý prototyp antihrdiny, který na nějakou tu mrtvolu kolem sebe nekouká, umí se o sebe postarat a moc dobře ví, že chyby jsou od toho, aby se z nich člověk poučil. Je tedy to, co většina lidí není a ani nemůže být. Ženské mu padají k nohám (včetně těch, které si spletou jeho záda s terčem), jeho jméno budí oprávněný respekt (a to i v případě zločineckého syndikátu) a když ho někdo nasere (jako třeba nenažraný parťák), měl by urychleně zaplatit příspěvky společnosti přátel žehu. Je totiž maximální pravděpodobnost, že to nevydejchá a na světě bude zase o jednoho ksindla míň.

Tak to je Parker. Hrdina Starkových / Westlakeových knih, které se lety propracovali k postu jedné z klasik detektivního žánru a drsné školy. A zároveň i hrdina komiksu o kterém tady konečně, po obšírnějším úvodu, bude řeč. Převedení populárního literárního díla do ko miksu se v nejednom případě přece nabízí. Vzpomeňte si třeba na Jamese Bonda od Flemin ga, který začal po úspěchu prvních knih vycházet v podobě novinových stripů.A tak se i Westlakeův Love v roce 2007 dočkal své komiksové adaptace. A s ním i další tři knihy s Parkerem, na které snad někdy dojde. Jako vždy, záleží na prodejních výsledcích. Pokud nebudou, vydavatel si řekne „Byl to odvážný pokus“, nebo „Udělali jsme si radost... a snad i někomu jinému...“ a to bude vše. Ale vraťme se ke knize, která se mimochodem vymyká zaběhlému komiksovému formátu.

Na rozdíl od zmíněného filmu Odplata je komiksový Lovec naprosto věrný jak originálu, tak i době ve které se příběh drsného zloděje, který místo zasloužené kořisti schytá kulku do zad, odehrává. Díky tomu disponuje opravdu hutnou atmosférou, kterou navíc umocňuje i technická kvalita vydání (včetně nažloutlých stran) notně evokující staré brakové kousky, které dneska doženete maximálně v antikvariátech. A samozřejmě, nechybí ani pevná vazba. Zkrátka a dobře, když vezmete tuto knihu do ruky, ovane vás nostalgický duch doby, kdy se Phill Marlowe loučil s Lenoxem a Mike Hammer se občas cítil být soudcem, porotou i katem. Ano, minulá léta byla plná drsňáků a Parker je jedním z nich.

Dobovou atmosféru neevokuje jen technické provedení, ale i kresba více než trochu se inspirující cartoonovými filmy těch dob. A s obsahem to není jiné. Děj se samozřejmě odehrává v roce 1962, kdy se v New Yorku objevuje zdánlivě obyčejný chlápek lačnící po pomstě. Seznámení s ním se obejde bez zbytečných keců. První stránky tohoto grafického románu jsou téměř bez dialogů, ale čtenář rychle pochopí, že má co dělat s borcem, samotářem který si ze zákonem příliš těžkou hlavu nedělá, vynalézavost, jak si přijít k penězům, mu není cizí a hlavně si potrpí na styl.

Asi nečekáte nic jiného a popravdě řečeno, ono se ani nic jiného čekat nedá. Parker je profík. Profesionální zločinec, kterému parťák dal polknout hodně velkýho hada. Tak velkýho, že to málem nevydejchal. Kulka do zad byl začátek a pokus o kremaci pokračování. A to ve světě temných uliček vyšlapaných soukromými očky či charismatickými grázly, volá po pomstě. Parker chce svůj ukradený podíl z poslední loupeže a není nic, co by ho dokázalo zastavit. Snad jenom smrt. Jeho vlastní. Se smrtí lidí kolem sebe si totiž Parker ani trochu hlavu neláme. Ano, příběh jako takový nepatří dnes mezi ty objevné, byť ve své době musel fungovat skvěle. Stejně jako Parkerova zarputilost se kterou si jde za svým. Ovšem Westlakeův vypravěčský styl převedený do „neveselého obrázkového čtení“ vás jednoduše pohltí. A jestli jste vyrůstali na Chandlerovi, nebo Hammettovi, platí to dvojnásob. Ano, tohle není komiksový mainstream, to je poctivé řemeslo v podobě výtečné a hlavně stylové adaptace literárního díla, zde převedené do čtyř částí. A je třeba poznamenat, že na svou dobu hodně násilného, surového a drsného díla. Ne nadarmo po prvním románu knihy s Parkerem v hlavní roli přibývaly geometrickou řadou. Stejně jako filmové adaptace z nichž ta poslední v Melem Gibsonem v hlavní roli se od původního díla v druhé části trochu odklonila a přidala trochu nadhledu. To však v komiksovém zpracování nehrozí. Tady se jde až na dřeň. Tady se brnká na nostalgickou strunu. Někomu to dnes, kdy třeba v Mužích hněvu letí autosedačka i se řvoucím fakanem do bezedné bažiny možná může přijít jednoduché a naivní, ovšem má to své kouzlo a hlavně půvab.

A tak vydavatelství Crew po skvělé sérii Skalpy, nebo nedávných Mužích hněvu (recenze ZDE) opět zabloudila do komiksových noirových vod. A zase se vší parádou demonstrující vše, co k tomuto žánru patří.Tento komiks není jako jeho hrdina ani vyumělkovaný, ani zbytečně ukecaný. Je to ryzí tah na branku. Je to pocta žánru, je to kvalitní čtení. V redakční úpravě vydavatelství Crew navíc naprosto věrné jak originálu tak své době ve které literární předloha vznikla. O překlad se postaral Štěpán Kopřiva, který svou spřízněnost s noirovými díly jasně ukázal už kdysi dávno při překladu prvních vydání Millerovo Sin City. Prostě jeden takový majstrštyk diametrálně odlišný od všech těch hrdinů v pláštěnkách se kterými bývá komiks nejvíce spojován. Grafický román nikoliv pro široké masy, které poslední dobou zapomínají číst, ale pro fajnšmekry. Jestli mezi ně patříte, pak tuto knihu prostě nemůžete minout.