Kresba: Hiroja Oku
Překlad: Anna Křivánková
Počet stran: 228
Cena: 199 Kč
Vydavatel: 4.4.2016 Crew

Když občas napíšete pár řádků o sérii Gantz, neubráníte se několika poznámkám o svébytné, nebo spíše svérázné japonské kultuře a taky o faktu, že Japonci berou lidský život tak trochu jinak.

Ovšem to, co předvedl Hiroja Oku ve své jedenácté knize, to překračuje všechny myslitelné i nemyslitelné hranice a meze. Tohle je totiž masakr. Masakr s velkým M. Doslovný, ultimátní masakr charakterizující vše, co si pod slovem masakr dokážete představit. Masakr napěchovaný do jedné komiksové knihy, kterou čtete obráceně. Nonstop masakr, protože v jedenácté knize série Gantz se kromě té trocha té úvodní omáčky už jenom nesmyslně vraždí lidi. Její děj se tak dá opravdu shrnout do jedné jediné věty: „Tak trochu magor jménem Izumi natolik touží odhalit tajemství černé koule, že se namaskuje za černocha, vezme si do batůžku  nějaké ty zbraně a vydá se na přelidněné náměstí Šindžuku zmasakrovat pár desítek lidí.“

No, spíš mnoho desítek lidí.
Což samozřejmě bude mít jistě dopad na věci budoucí, neboť Gantz rekrutuje své „bojovníky“ z řad čerstvě zesnulých. A tady bude mít opravdu na výběr.

Minulá desátá  kniha  patřila  v rámci  celé  série  k těm  slabším. A taky k těm nejpodivnějším. Soustředila se hlavně na dvě zbrusu nové postavy, díky čemuž bylo veškeré dění kolem záhadné černé koule, která vysílá čerstvé umrlce do gladiátorských zápasů, potlačeno do pozadí. Je jasné, že to Oku dělal s určitým záměrem, který zde, v potocích čerstvé krve začíná pomalu vyplouvat na povrch. Minulá kniha tak byla jen vlažným prologem k megalomanskému masakru, který se jistě v další knize stane základním kamenem pro další čtení. Ano, i masakr může mít svůj smysl. Obzvláště v japonském provedení.

Rozepisovat se nějak blíže o této knize je velice obtížné. Jistě, člověk by mohl popisovat jednotlivé fáze masakrování lidí, ale to si čtenář určitě prosviští zprava do leva sám. Mohl by taky polemizovat co tím vším chtěl oku naznačit a oduševněle vrhat příměry se skutečnými masakry na středních školách, ale to je nuda. Nebo by taky mohl zmínit, že i zde se na počátku některých kapitol dočkáme obrázků japonských školaček s velkýma kozama (a v jednom případě i s odhalenou frndou), ale to je všechno prostě na jedno velké brdo. Manga série jsou z velké části o pocitu. A Ganz je o oslavě brutality a snad i kousek o tom, že Hiroja Oku pravděpodobně rád své fanoušky šokuje. V tomto případě se mu to podařilo na výbornou. Včetně malého vtípku na samém závěru, který s dějem nemá nic společného, nicméně pobaví.

Myslím, že další slova jsou zbytečná.
Snad jen těchto pár posledních.
Pokud jste nedotčení mangou a máte scestnou představu, že Japonci jsou duševně vyrovnaným národem plným romantických představ, koukněte do této knihy a zjistíte, že jste naivnější než japonská školačka, která se nechala přemluvit k natáčení brutálního porna, protože si myslela, že jí producent toho filmu miluje pravou láskou.