Autor: Neil Gaiman
Kresba: Dave Stewart, J.H.Williams III
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 232
Cena: 779 Kč
Vydavatel: 13.6.2016 Crew

Je to už pěkná řádka let, kdy vydavatelství Crew přineslo v českém překladu poslední komiksovou knihu ze série Sandman. Je to ještě větší řádka let, kdy tato desátá kniha s podtitulem Tryzna vyšla v originálu. A je to už víc než čtvrt století, kdy se Gaimanův Sandman objevil poprvé. No a my se nyní podíváme na to, co bylo před tím.

Sen zemřel. Není na tom zase tak nic zvláštního. Sny mnohých totiž nejednou zemřou ušlapány realitou všedního dne. Zemřel sen a my putujeme z konce rovnou na začátek, kdy se jeden ze Sandmanových aspektů proměnil v nicotu. A Sandman navíc, společně s ostatními aspekty svého do sebe zasněného já zjišťuje, že vesmír už je tady tak dlouho, že se pomalu a neodvratně blíží jeho zánik. A to je opravdu pádný důvod k cestě mimo prostor, realitu a občas i lidského, potažmo čtenářského chápání. A především je to důvod k malířským orgiím. Sandman: Předehra je totiž všechno možné, co si dokážete, či nedokážete představit, ale hlavně neskutečně nádherně a nápaditě nakreslený komiks. A těmito slovy je zhruba řečeno vše. Zbývají už jen detaily.
Všechno je totiž o detailech.
Včetně otázky bytí a nebytí.
Hamlete promiň, tohle je trochu jiná liga.
Zasněná sama do sebe.

Není na tom nic zvláštního. Ona už předchozí sandmanovská série (hlavně její finální knihy) nebyla určená pro povrchního čtenáře schopného strávit primitivní zápletku s přímočarým dějem. P|rávě kvůli propracovanému příběhu s tunou odkazů, podobenství a mnohdy až filozofických úvah v nichž se prolínalo snění s realitou, horor s poetikou, nebo báje s pohádkami pro dospělé, se Sandman stal kultovním kouskem a věhlasným komiksovým dílem bořící zpátečnický názor, že komiks je infantilní zábava pro náctileté. Mainstream se tehdy otřásl v základech.
To bylo kdysi.
Teď je teď a Sandmanova předehra, tedy dílo, které několik let po ukončení série předchází celému ději, jde ještě dál. Neil Gaiman do něj totiž napálil tolik abstrakce, že mnohý bude mít solidní honičku, aby se v těch více než dvou set nádherných barevných stránkách solidně zorientoval. Ano, je to jako skutečný sen. Když totiž sníte, rovněž mnohdy nevíte která ve skutečnosti bije.
Zdá se mi, že bych se chtěl vypsat ze svého nitra.
Ale moc mi to nejde.
Tohle není sen, ale realita, já čtu komiksovou knihu a své dojmy nechávám plynout volně kolem sebe.

Takže hurá zpátky před rok 1988, kdy vyšel první sandmanův sešit. Čas a prostor totiž nemají v říši vládce snu, jednoho z rodiny Věčných, kteří tu byli ještě před uctívanými bohy, žádnou váhu. Sen z rodu věčných chce zjisti co, nebo kdo ho zabil. A bude to krušná cesta, jak třefně poznamená Sen koček, který chodí sám a proto dělá Sandmanovi na jeho pouti společnost.
„Ona je s s ním kočka? To jsem nečekala, můj lanýžový knedlíčku.“

Pokud chcete číst Sandmana (tedy pokud jste připraveni číst „sen“) je třeba naučit se číst mezi řádky. Pouť zachmuřeného vládce snu odnikud nikam s malou „Nadějí“ po boku je plná metafor a podobenství. Společně snimi v ní probleskují postavy a motivy z původní série. Ano, pokud byste měly do celého epického příběhu Gaimanova Sandmana naskočit právě v této knize, bez znalosti ostatních, které jí v realitě předcházeli a ve struktuře ságy budou následovat, hrozí vám, že budete mít v hlavě solidní guláš. Ano i sny, mohou být pěkně matoucí a nesrozumitelné. Ovšem když máte solidně načteno, mnohé střípky a útržky příběhů na cestě za záchranou vesmíru starého jako je Sandman sám, tvoří pěknou skládačku a hlavně vypiplanou poctu celému dílu. Nemluvě o faktu, že konec knihy podle předpokladů čtenáře zavede přesně tam, kde první Sandmanův příběh z roku 1988 začínal.

Je tohle Sandman v jehož návrat se všichni jeho fanoušci modlili celou dekádu let? Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Samozřejmě, moje prsty na klávesnici se chvějou petřebou vyťukat jednoznačné ano. Tato kniha je skutečně krásná, tak krásná jak jen sen dokáže být. Ovšem má svá úskalí. Třeba to, že právě v tomto snu prodchnutém astro fyzikou se můžete docela lehce ztratit. Šílená hvězda, neprobádaná zákoutí Sandmanovi minulosti a rodiny, různé aspekty snu, přehršel vedlejších motivů dokážou být mnohdy zákeřně matoucí. A pravdou rovněž je, že pokud hledáte opravdu úderný příběh, nenajdete ho. Zato zde máte mnoho námětů k zamyšlení, mnoho dílků, která si musíte dosadit na správná místa. Pokud budete během čtení nejenom přemýšlet, ale i tak trochu snít. A nebo hledat odpovědi na otázky které nebyly vyřčeny, jen chytře naznačeny.Proč? Protože jsou to sny, právě sny, aby svým kouzlem definovaly realitu. A v tomto bodě se Sandmanově předehře daří více než dobře. Příběh jako takový je odsunutý na vedlejší kolej ve prospěch pocitu. A čtenářův pocit při čtení těchto nádherně vyvedených stránek kraluje. A spolu se zmíněnými střípky motivů, jež se v předchozích – budoucích knihách slepily v plnohodnotnou mozaiku se pomalu mění v zážitek. Alespoň tehdy, pokud jste naladěni na tu správnou vlnu. Sandman totiž nikdy nebyl čtení pro každého. Superhrdinové se zde nefackujou, veselá zvířátka zde nevyvádějí vylomeniny a japonské školačky zde neukazují své nadměrně vyvedené kozy.
Tedy nic proti kozám.
Ale já je raději držím v ruce, než jen o nich sním.

“To je ten příběh, který nebyl nikdy vyřčen,” řekl Gaiman pro The New York Times, když se deset let po definitivním ukončení celé série rozhodl vrátit se ke své neslavnější postavě. Toto oznámení pochopitelně vyvolalo vlnu naděení. Sandman se po dobu své komiksové existence stal skutečným pojmem. Slněným snem a průkopnickým počinem na poli komiksu. Nová kniha, nejnovější přírůstek do celé ságy obsahuje šest původních sešitů originálního vydání, včetně dvou rozložitelných stránek na nichž Williams předvádí své mistrovství, plus opravdu hodně velkorysou bonusovou část ve které se dozvíte o vzniku nejnovějšího Sandmana opravdu všechno. Včetně poznámek Neila Gaimana během tvorby jednotlivých kapitol. Třeba této, se kterou bych toto celkem nesouvislé plácání o výjimečném komiksu z ještě výjimečnější komiksové řady ukončil.
„tak jsme tady. Konec počátku, což je zároveň konec konce, protože tohle je počátek, který bude znamenat víc, pokud si ho čtenář přečte po celém Sandmanovi. Doufám, že když si pak člověk přečte Sandmana znovu, bude z něj mít trochu jiný zážitek...“

A drobná poznámka na závěr:
Pokud dáte na Gaimanuvu radu a po Předehře se odhodláte jít opět do kompletního Sandmana, vydavatelství Crew pro vás připravilo hutnou motivaci. Už brzy totiž vydá první knihu Sandmana v reedici a hlavně, narozdíl od prvního vydání, kompletně v barvě.