Autor: Jean Van Hamme, Yves Sente
Kresba: Grzegorz Rosinsky
Překlad: Richard Podaný
Počet stran: 224
Cena: 589 Kč
Vydavatel: 18.5.2016 Crew

V evropském komiksu nelezou po zdi Spider-mani, Supermani nelétají vzduchem a Batman nekrotí zločinnost. Zato se zde dějou jiné věci. Často mnohem osudovější a v mnohém případě kresebně vypiplanější. Nevěříte? Pak se s námi vydejte Temnými cestami.

Komiksová kniha Temnými cestami obsahuje dva příběhy, stejně jako dvě mistrovské ukázky evropského komiksu, které mají několik společných jmenovatelů. Tím prvním a nejzásadnějším je pochopitelně jméno Grzegorz Rosinski. Ano, tento polský komiksový výtvarník jehož jméno je třeba nerozlučně spjato s evropskou komiksovou klasikou jménem Thorgal, zde naplno a bez okolků vypouští z řetězu svůj nesporný talent při čemž mu v roli vypravěče sekunduje jednak jeho dlouholetý spolupracovník Jean van Hamme, tak i Yves Sente, který Hammeho po letech nahradil na práci jak na špionážním thrilleru XIII, tak i na Thorgaovi. Už jenom tato jména se rovnají velkému příslibu, že vás v tomto albu ediční řady  Mistrovská díla evropského komiksu čeká pořádná nálož.
Ano, jistě, vím, že se taky traduje „sliby – chyby“, ovšem toto pořekadlo zde neplatí.
Ani náhodou.
Název specifické komiksové řady vydavatelství Crew je v tomto případě více než trefný.
Toto mistrovské dílo bezpochyby je.
Jak svou kresbou, tak i příběhem.
Tedy, vlastně příběhy, čímž se dostáváme ke druhému společnému jmenovatali.

V knize totiž najdeme dva příběhy. Jedno téměř romantické dobrodružství v němž necybí intriky, piráti a taky pomsta a potom western. Ryzí western z Divokého západu viděný Evropanem. Zní to sice jako ďábelská kombinace, ale překvapivě to funguje.
Jean Hammé zde vypráví příběh pistolníky, což samozřejmě zavání klišém nepočetných westernů a příběhů o kovbojích s kolty proklatě nízko, kteří se místo nahánění dobytka starají o spravedlnost, právo, nebo alespoň pořádek.
Tady je to trochu jinak.
Hrdina tohoto příběhu má handycap, který ho vyřazuje z možnosti být nejlepším pistolníkem a zároveň talent, který z něj nejlepšího pistolníka dělá. Nejlepšího pistolníka s jednou rukou. Má taky temnou a pohnutou minulost (jak už je u evropských hrdinů častým zvykem) a pochopitelně i vyhlídky na lepší budoucnost. Obzvlášť když v roli podceňovaného outsidera překvapí obyvatele malého městečka, kam jako tulák hledající jakoukoliv práci, dorazil.
A jak už to tak bývá, tohle městěčko se mu stane svým způsobem osudným...
Víc prozrazovat by byl hřích.
Kvalitní evropský komiks si totiž rád hraje se svým čtenářem a ještě raději mu háže do cesty nejedno překvapení, nebo kulervoucí zvrat.
Western není výjimkou.
A příběh Pomsta hraběte Skarbeka, který tuto knihu otevírá, je toho zářným případem.
Je totiž na zvratech a postupných šokujících odhaleních, postavený.
A pokud vám název evokuje jedno klasické Dumasovo dílo, nejste zase až tak daleko od věci. Akorát vše bude trochu jinak, než jste si, naivně představujíc, že Sente obšlehl starého dobrého Monte Christa a nacpal ho do jiných reálií (jako například Verne se svým Matyášem Sandorem), mysleli.

Yves Sente totiž napsal vskutku mnohovrtevnatý příběh. Samozřejmě pomsta zde hraje první housle. Pomsta zraněného, podvedeného, duševně i fyzicky zmrzačeného umělce. Talentovaného malíře, polského emigranta (ano přátelské pomrkávání na Rosinského, který v časech železné opony sám emigroval na západ není možné přehlédnout), po kterém se slehla zem. Zůstaly jen jeho obrazy jejichž cena šplhá do závratných výšin. Obrazy, které jsou luxusním sběratelským artiklem.
To do doby, kdy se v Paříži roku 1843 objevuje po jedenácti letech tajemný cizinec s popálenou tváří a novou várkou obrazů umělce, kterého všichni ve svých myslích dávno pohřbili.
Hlavně ti, stojící za jeho pádem a domnělou smrtí. No a v této chvíli člověk nemusí být zrovna génius, aby si domyslel, že právě tyto lidi, typické snoby neštítící se jakéhokoliv podrazu, čeká v nejbližší budoucnosti hodně neklidné spaní.

Pomsta hraběte Skarbeka vyšla původně jako dvoudílný komiksový příběh v letech 2004 až 2005 a je to mistrovský kousek po všech stranách. Rosinského kresba bohatá na detail je skutečně dechberoucí a stranou nezůstává stát ani příběh, který na pozadí jednoho soudního procesu postupně vykládá karty na stůl, při čemž umně vodí čtenáře za nos, aby mu pak nečekaně ubalil čenichovku v podobě nového poznání, které staví vše co si čtenář myslel, že ví, do úplně jiného světla. Když k tomu navíc přičtete přítomnost reálných postav (například jistého Frederica Chopina) máte zde skutečnou lahůdku, která se čte opravdu jedním dechem.

Nová kniha z řady Mistrovská díla evropského komiksu je zkrátka výborná po všech směrech. Naprosto vzdálená od mainstreamu, který ve srovnání s tí působí stejně, jako kdybyste chtěli srovnávat klasickou paperbackovou knižní sérii s klasikou literatury. Tohle je prostě „jinej oddíl“ a byť já osobně vždycky evropský komiks považoval za regionální snahy participovat na fenoménu prošlapaném superhrdinskou ligou, nyní se před ním hluboce skláním. Minimálně v tomto případě.

Vydavatelství Crew mě svou řadou Mistrovská díla evropského komiksu prostě prozíravě otevřelo oči. Podobně jako v devadesátých letech, kdy za pomocí Loba hlásalo do světa že je zde i jiný, brutálně zábavný komiks, potom v případě první knihy Sin City zase poukazovalo na fakt, že je zde nějaký Miller, nyní vedle Mangy demonstruje, že i evropská scéna má své velikány a hlavně velké příběhy. Kniha Temnými cestami představuje dva z nich. Pokud si je necháte ujít, budete rozhodně ochuzeni.
Ochuzeni o něco nádherného a výjimečného.
Něco evropského.
Komiks totiž vážně není jen o tom, jak si Superman s Batmanem rozbili hubu. On i ten film o tom nakonec dopadl tak nějak všelijak.