Autor: Allan Heinberg
Kresba: Jim Cheung
Překlad: Kateřina Špirochová
Počet stran: 256
Cena: 249 Kč
Vydavatel: 2.3.2016 Hachette

K lidně se přiznám a řeknu to, nebo spíše napíšu to na „plnou hubu“ Na tuhle komiksovou knihu z druhé řady UKK jsem se totiž ani trochu netěšil. Mám totiž něco proti týmům prepubertálních, či dětských superhrdinů. Hlavně to, že mě ani trochu nebaví.

Což není samozřejmě jenom případ Marvelu. Neměl jsem rád ani Superboye (pubertálního Supermana) a s ním spojenou Legii superhrdinů z budoucnosti a to samé platí třeba o Teen Titans. Osobně tyto komiksy beru jako úlitbu vydavatelství prepubertálním teenagerům. Každý prodaný komiks se počítá a čím je cílovka početnější, tím lépe. A dětí je jako smetí. A i oni přece chtějí svého mini hulka, nebo mini Iron Mana, kterému se tady říká Irol Lad. Může mi tedy někdo vyčítat, že jsem se na knihu Avengers: Dětská křížová výprava (už jenom ten název mi přišel debilní) díval asi jako matka představená na hardcore BDSM porno? Jasně, dětské mutace klasických Avengers. Bože, to bude asi kokotina. Jenže potom jsem tu knihu otevřel. A dokonce jsem se do ní začetl. No, a mnohé se změnilo.

Ne, samozřejmě, nezačal jsem mít rád týmy prepubertálních, či dětských hrdinů, ale tenhle příběh o hledání Scarlet Witch mě prostě chytil. Asi proto, že byl nejen opravdu chytře vystavený, ale svým způsobem zapadal do kompletní Marvelovské mythologie a svým způsobem navázal na výtečný Klan M. Což samozřejmě není všechno. V tomto případě čeká čtenáře na rozloze devíti sešitů minisérie Young Avengers: The Childern´s Crusade, opravdu pořádná nálož. Včetně kladné i záporné hostovačky nejedné legendy. Od klasických Avengers, samozřejmě i X-Menů, až třeba po dr. Dooma. A dojde i na zrod jednoho padoucha, který tvořil zásadní postavu v epickém příběhu Avengers na věky věků (recenze první knihy TADY a druhé pro změnu ZDE) Ale vraťme se zpátky na začátek. Smrkáči jejichž schopnosti byly inspirovány Avengery se pouštějí do akce. I s homosexuálním párem, kdy Hulkling (netřeba asi vysvětlovat inspiraci této postavy), původně syn jistého Marvela (ano o tom si něco přečtete ZDE), „láskuje“ Wiccana. Co spolu dělají v soukromí komiks naštěstí neukazuje.
Jo, to by už asi bylo hodně přes čáru.
Ale zpět k ději.

Věc se má totiž takhle Wiccan, talentovaný mladý čaroděj (ne nejedná se o plagiát Harryho Pottera) a jeho dvojče Speed se schopností pohybovat se nadpřirozenou rychlostí (ano inspirace Quicksilverem se nedá přehlédnout) jsou s největší pravděpodobností reinkarnací ztracených dětí Scarlet Witch, která poté co stvořila zcela jinou realitu (Klan M) a nakonec vygumovala schopnosti všech mutantů (ano, památná věta: „Už žádní mutanti!“ kterou Klan M končil), nenávratně zmizela. Čert ví kam. Ostatně, kdo by jí hledal? Bývalí mutanti bez schopností jí stejně nenávidí a další, třeba Avengers ve své bývalé člence vidí hrozbu. Jen fotřík Magneto, toho času na správné straně barikády (to znamená, že zrovna patří spíš k těm dobrým) má na věc jiný názor. Inu taťkové „lapálie“ svých dětí berou vždycky s větší rezervou a na názory ostatních moc nedají. Což se často může zvrhnout v pekelnej akční bordel.
Což se zde samozřejmě stane.

Proč? No protože najít Scarlet Witch je jedna věc, ale ochránit jí před hněvem mnohých, je věc druhá. A svět Marvelu je na tuhle šťabajznu opravdu pekelně nasraný. Tak, že by jí nejraději zabil, byť superhrdinové přeci nezabíjí. A jelikož se jedná o opravdu epický příběh, jsou tu ještě jiné věci. Třeba snahy doktora Dooma o nový lepší svět. A taky, aby toho nebylo málo i nějaké to cestování časem. Věci minulé i budoucí se potkávají, skvělá je scéna před domem Avengers, v ten osudný okamžik, kdy byl zničen (mohli jste se dočíst v Avengers: Zánik – recenze ZDE) – ostatně součástí příběhu je i přímá (byť trochu klišovitá) návaznost s tímto velkým milníkem v historii Avengers a finále je absolutně hvězdné. Ano, při čtení této knihy jsem měl nejednou pocit, že jsem svědkem velkolepého crosscoveru a ne „jen“ minisérie s dětskými superhrdiny. Zkrátka a dobře moje úvodní pochyby dostaly pekelně po tlamě.

Asi už bylo dost těch mých nadšených tlachů. Moment překvapení, prostě funguje vždycky. Dětská křížová výprava je moderní, událostmi nabitý, navíc skvěle nakreslený, epický komiks. Ve své podstatě uzavírá celý ten bordel kolem Klanu M a genocidy mutantů. Ano, na samém počátku jsem se tohoto komiksu ve své averzi k dětským hrdinům, až štítil dotknout. Po jeho přečtení jsem rád že předsudech nerozhodl a já ho prostě jen nezaložil do knihovny. Už jsem se přiznal, že jsem se na knihu Avengers: Dětská křížová výprava (už jenom ten název mi přišel debilní) díval asi jako matka představená na hardcore BDSM porno? Jenže, kdo může tvrdit, že se takové na venek ctnostné matce představené takové hardcore BDSM porno nelíbí?