Autor: Chris Claremont
Kresba: John Byrne
Překlad: Jiří Pavlovský, Ludovít Plata
Počet stran:
Cena: 249 Kč
Vydavatel: 22.6.2016 Hachette

Jistá lidová moudrost praví, že ve dvou se to lépe táhne. Nebo taky, že v jednotě je síla. Zkrátka a dobře... lidi by se měli potkávat a pomáhat. A to platí nejen o lidech. O superhrdinech to platí rovněž. Proto není divu, že třeba takový Spider-Man sedmdesátých let ve své nové řadě pravidelně potkával různé spřízněné postavy, aby společně dali po držce všem myslitelným i nemyslitelným záporákům.

Je to klasický trik. Když si vezmete oblíbenou postavu (třeba takového Spider-Mana) a přihodíte k ní další, čtenářský zájem se může zdvojnásobit. Když k ní přihodíte jinou, méně známou, prokážete jí službu. Populární tahoun na ní může upozornit. To je obvyklá praxe třeba u týmovek, kdy základ tvořili populární borci, kteří táhly ty méně známé, nebo úplně neznámé. Jak ty se potom uchytily, bylo už pouze na nich. Když to vyšlo, vysloužili si vlastní řadu a když ne, tak prostě zmizeli, nebo zemřeli hrdinskou smrtí. Jelikož Spider-Man byl ale spíš samotář, vydavatelství Marvel rozhodlo, že podobnou funkci zastane jeho nová řada nazvaná prostě Team-up. Systém byl až zoufale jednoduchý. Objevilo se nebezpečí, Spidey vyfásnul parťáka a společně se snažili klasicky zvítězit nad zlem.

Nová kniha z řady UKK je právě ukázkou této série. Obsahuje v sobě sešity Spider-Man Marvel Team Up 59 – 70, které mají společné jedno. Autorskou dvojici Chris Claremont a John Byrne, která zde sedmdesátým sešitem končila, aby jí vystřídala další. Komiksový svět je plný autorských dvojic a Claremont s Byrnem patřili k jasnému nadprůměru. Navíc doba od chvíle, kdy se Spider-Man objevil poprvé pokročila o více než celou dekádu a tak je tento komiks už méně naivní a prostoduchý, než tomu bylo za slavné stříbrné éry. Na druhou stranu je díky zaběhlému systému série celkem stereotypní. Celé to vlastně připomíná takovou počítačovou hru. Spider-Man narazí na nebezpečného protivníka, vyfasuje parťáka následuje několik kol komiksové rubačky, dobro zvítězí, ale ze svého vítězství se neraduje dlouho, neboť za rohem číhá další protivník. Trochu pitomý je fakt, že z hlediska reality, by Spider-man, potažmo Petr Parker nedělal nic jiného, než by se pořád rval a pořád bojoval. Což se trochu vymyká konceptu stříbrné éry, který notně tlačil na Spider-Manovo / Parkerovo soukromý a normální život normálního teenagera, což celou řadu dělalo hodně výjimečnou.

Tohle je prostě komiksová mlátička od první do poslední stránky. Spidey se nejprve spojí s Avengery, aby společně udolali Equinoxe, tedy padoucha disponujícího ohnivou i ledovou silou, vzápětí nastupuje na scénu Super Skrull disponující nadpřirozenými silami všech členů Fantastic Four, kterému Spider čelí nejprve po boku ohnivého Johnyho Storma a posléze Ms.Marvel (ženská alternace Captaina Marvela, která se moc nechytla), sotva se mocná, zdánlivě neporazitelná mimozemská hrozba nechá polknout branou podprostoru (nepřemýšlejte – neřešte), Spidey se zaplete do kung-fu záležitostí Iron Fista se Steel Serpentem. A tak dále... a tak dále. Fantazii autorů se meze nekladou a za rohem už čeká Captain Britain, jehož jméno je dostatečně výmluvné.

O této knize se toho moc napsat nedá. Je to prostě donekonečna se opakující hrdinský stereotyp, který celé čadě vydržel až do stopadesátého čísla. Absence příběhu, který by jako nit prostupoval jednotlivými sešity, je pochopitelná. O toho tu přece byla klasická Spideyho série. To všechno ovšem neznamená, že tento komiks není zábavný. Mix různých postav, které se v jednotlivých sešitech střídají je rozmanitý a i když je to vlastně všechno o jednom a tom samém, pár báječně ulítlých nápadů obohacujících stereotyp nekonečné rubačky, se zde vždycky najde. Třeba plán nájemného vraha se zakázkou na Captaina Britaina (jako bonus dostanete nástin zrození tohoto dalšího komiksového „kapitána“), který ho, společně se Spider-Manem zajme a uvězní v tzv. Murderworldu, tedy obřím pinballu plném smrtících nástrah, který se vzápětí změní v ještě vražednější počítačovou hru. S živými protagonisty na odstřel uvnitř. Ano, je to nereálné, je to přepálené, ale na druhou stranu neskonale brakově zábavné.

U této série prostě čtenář té doby dostal opravdu co chtěl a vrchovatou měrou i to, co tehdy komiks symbolizoval. Nenáročnou akčně neutuchající zábavu bez jediného hluchého místa, mnohdy na úkor logiky a zdravého lidského rozumu. A rovněž pestrost, která maskovala stereotyp zajetých scénářů. A tak v jednom příběhu prohání Spider-Mana zabiják Arcade po Murderworldu, v dalším nastupuje na scénu lovec Kraven, který ho zdroguje šipkami napuštěnými nervovým jedem, aby ho spoutaného předhodil krvelačné Tigře s vymydleným mozkem a příště se na scéně objeví marvelovský Bažináč (Man-Thing), který se ocitl v zajetí bezcharakterního cirkusáka. A aby to bylo ještě pestřejší, objeví se X-Men Havok po kterém jde banda oživlého faraóna a v samotném závěru knihy dokonce i božský Thor.

Tenhle výlet do historie marvelovského komiksu prostě patří k těm lepším. Kresba je dynamická, dostatečně na úrovni, příběhy nejsou tak těžkopádné, jak ty některé historické, dokážou být a i přes dobře maskovanou povrchnost je děj svižný, barvitý a pořád se v něm něco děje. Zkrátka a dobře je to komiks ze sedmdesátých let, tedy z dob kdy se vyvíjel aby o několik let později dospěl.
Je to hláškující Spider-Man, který jde s různými parťáky od jedné fackovačky k druhé.
Je to zábava.