Autor: Mike Carey
Kresba: Peter Gross
Překlad: Petr Kotrle
Počet stran: 168
Cena: 429 Kč
Vydavatel: 25.4.2016 Crew

V minulé knize Tommyho Taylora, živý předobraz mladého populárního kouzelníka z úspěšné série knihy jeho otce zavřeli za masakr, který nespáchal. Tím však příběh nekončí. Tím teprve začíná. Ano, je na čase opět číst „mezi řádky“.

Minulá kniha otevírající českému komiksovému trhu novou, nepochybně zajímavou komiksovou sérii skončila, stejně jako pravidelné vydávání v magazínu Crew, jež jí předcházelo, brutálním cliffhangerem. Cliffhanger je otevřený konec, který přichází v tom nejnapínavějším okamžiku, aby čtenáře donutil netrpělivě vyhlížet a těšit se na pokračování. V minulé knize tuto funkci zastal fakt, že hlavní hrdina série Tommy Taylor, syn slavného spisovatele a předobraz jeho nejslavnější postavy (tak trochu připomínající Harryho Pettera) skončil v klepetech poté co ve vile, kde byl mimochodem stvořen Frankenstein i se svým monstrem pátral po odpovědích na otázky týkající se svého bytí a dopátral se výživného masakru, z něhož byl v samém závěru obviněn.
Konec, spadla klec.
Pokračování příště.

A máme tady pokračování. Mnohými netrpělivě vyhlížené, neboť městská fantasy a současně komiksová pocta světové literatuře prostě dokáže chytit a udržet si čtenářský zájem. Minimálně u čtenářů, tedy lidí, kteří si jen neprohlížejí obrázky, ale i čtou. A ti co umí číst mezi řádky budou prostě nadšení. Tato série Mike Cereyho (mj. Lucifer, který se pomalu v Česku blíží svému vyvrcholení) je prostě skvělá. A taky hodně chytrá, což bohužel může být i její handycap. Chytrý komiks totiž vyřazuje ze hry povrchní masu, která si ráda prohlíří jak dva svalovci do sebe buší za citoslovců POW nebo BONG. Tady je to trochu jinak. Je tu mnohem víc písmenek. A taky slov. A taky hodně vět. Čekali byste snad od komiksu kombinující magický svět literatury a lidské reality, které se vzájemně začnou prolínat, něco jiného?

Mnohé z příběhů mají totiž tu kouzelnou vlastnost, že se stále vrací. Nejen ve psané formě v podobě různých reedic, tedy obnovených vydání, ale i v samotném životě v podobě reálné naplnění své podstaty. Každý příběh je v podstatě odrazem nějaké té reality. No a ve světe Tommyho Taylora mají dokonce příběhy tu moc, že se dokonce zhmotňují. Jak jinak si lze vysvětlit, že se ve francouzském zjevení objevuje Roland troubící na svůj roh. A to je teprve začátek. Ono totiž dojde i na Josepha Goebelse, který se svého válečného času staral Adolfovi Hitlerů o propagandu.
A abych byl úplný ještě dodám, že v samotném závěru dojde i na jednoho notně nasraného králíka, který nemluví a už vůbec nedělá roztomilé věci, které mají malé děti tak rády.

A co na to Tommy Taylor? Ten se oblečený o vězeňského mundůru mezi zdmi francouzské regionální věznice snaží pobrat, co se vlastně kolem něho děje. A že toho není málo. Jedno je však jisté. Tommy není obyčejný smrtelník, kterého si osud vybral k tomu aby si na conech hrál na odrostlého dětského čaroděje. Tommy je něco mnohem víc a aniž to tuší má spoustu vlivných nepřátel, kteří se nezastaví před ničím, aby ho vymazali z povrchu zemského. Tento prostý fakt mu však má brzy dojít. Hlavně ve chvíli, kdy do vězení vtrhne ozbrojené komando, aby z něj udělalo mastnej flek. I za cenu, že ze žaláře nezůstane kámen na kameni.
„Tommy Taylor patří do příběhu pro děti. Je pro něho těžké zorientovat se v tragédii o třech dějstvích.“

Naštěstí má Tomy i své spojence.
A hlavně má svou výjimečnost a poslání, které musí být naplněno.
Úniková cesta do říše fantazie, upravované a překroucené z různých důvodů (včetně těch ideologických) různými autory a manipulátory však může být stejně nebezpečná jako realita. Berlín roku 1940, kdy říšský ministr propagandy Goebels překrucuje příběh žida Susse k účelům vedoucím ke konečnému řešení židovské otázky je toho důkazem. On totiž dobře vymyšlený a podaný příběh, stejně jako dobře vymyšlená a podaná lež může pohnout dějinami. A to to přesně, když čtete „mezi řádky“, jde. A ještě něco. On i ten svět fantasie, stejně jako realita, kterou odráží, má svá neměnná pravidla. A ty, pokud si nedáte pozor mohou být rovněž smrtící.

Už to tady bylo napsáno. Mike Carey mistrně odhaluje sílu myšlenky vedoucí ke tkaní příběhových nití v samostatném příběhu, který propojuje svět fikce a realitu. Tommy, kterému už tak trochu dochází, že má s tím malým čarodějem z otcových populárních knih společného víc než by mu bylo milo, stojí v centru dění a i když zprvu nechápe proč, putuje napříč světem fantazie, který není zase tak smyšlený, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ne nadarmo někdo kdysi trefně poznamenal, že pero je silnější než meč. A co si budeme říkat, právě perem byla kdysi napsána většina, dnes již nesmrtelných příběhů.
No to je nosná myšlenka, krou by tento text o příbězích mohl klidně skončit.
Mohl, ale nemusí.
Proč?