Autor: Keniči Sonoda
Kresba: Keniči Sonoda
Překlad: Anna Křivánková
Počet stran: 458
Cena: 469 Kč
Vydavatel: 24.5.2016 Crew

Japonská Manga má mnoho tváří. Od brutálních rubaček, které u nás reprezentuje třeba takový Gantz, přes hity podpořené TV seriálem jako třeba Naruto, až po stoprocentní klasiku. A mezi tu zcela jistě patří Gunsmith Cats.

Ryze akční série o dvou lovkyních odměn je při tom relativně mladá. V originále vycházela v rozmezí let 1991 až 1997 (tedy, na japonskou komiksovou sérii ne moc dlouho) a přesto si vydobyla téměř kultovní statut. Proč? Snad proto, že odroslé japonské školačky se zálibou v autech a zbraních prostě válí a člověk se s nimi ani trochu nenudí, jak bohatě dokázali v předešlých dvou Omnibusech. No a právě dneska dozrál čas na další bohatý přídavek v podobě třetí, opravdu tlusté knihy.

Minulé akční počtení mělo drajv a šťávu. Zvrhlá mafiánka Goldie šla tvrdě na věc, což mělo své následky a tak není divu, že se Rally na počátku třetí knihy ocitá v nezávědihodné pozici. Je bez licence a práva nosit bouchačku. Což je pro holku, které se už prostřílela několika stovkami komiksových stran celkem fatální. A ak je zde samozřejmě ještě jeden starý známý a to velice schopný kurýr Bean Bandit. Pokud si ho chcete dát do spojitost s hrdinou několika filmů z Bessonovi produkce, tak ještě trochu přidejte a umocněte to třemi. Tenhle kurýr s neprůstřelnou bundou je totiž vážně klasa (dokonce taková, že to dotáhnul na titulní stranu této knihy) a závod s ním, který Rally čeká na začátku této knihy bude vážně jízda...

Jízda! Ano, to je to správné slovo. Tento komiks je skutečně jízda bez jediného hluchého místa. A na japonské poměry, pro zaprděného Evropana navíc hodně srozumitelná jízda zbavená roztodivných bizarností, se kterými japonští komiksoví autoři často a rádi pracujou. A dalo by se rovněž říci epická jízda, neboť se už dávno nejedná o uzavřené kraťasy (jako v první knize) s chabou dějovou náplní (hlavně ať se tam pořád střílí, hvízdají gumy a ono to nějak dopadne), ale o neustále pokračující, na sebe navazující příboj s jistým vývojem a prudce návykovou zábavností. Gunsmith Cats se totiž neberou nabubřele vážně a to jim sluší. Stejně jako to sluší hlavním hrdinkám, kterým občas vykoukne něco, na co se většina mužské populace ráda podívá. Ne, žádné hentai orgie se nekonají, toto je jen pubertální nakukování pod sukni v prostředí, které je nasáklé střelným prachem a smradem ze spálených gum..

Třetí knihu o více než 450ti stranách, tvoří dva velké příběhové celky. Ten první se týká Beana a jednoho velkého kšeftu, který rozhodně není jednoduchou fuškou, která by se dala zvládnout levou zadní. Druhý celek značně zvolňuje na tempu, což však není tak špatně jak by se na první pohled mohlo zdát. Keniči Sonoda přišlápnul brzdu a do série zakomponoval příběh o rodičích a dětech a spolu s tím dal své hrdince Rally o něco více lidský rozměr. Z roztomilé roštěnky je najednou mladá žena, která dělá to co děla s jistým cílem s kořeny v minulosti. A to je fajn a navíc prima zvolnění po předchozím akčním běsnění. A navíc je tu příběh se solidním zvratem ve finále, který dělá z truhé poloviny této knihy opravdu parádní kousek.

Gunsmith Cats jsou ryzí devadesátky. To jsou ta léta, kdy kraloval Míša Dudikoff, Jean Claude, nebo Dolfie Lundgreen. Doba kdy akce stíhala akci a vyžívat se v béčkových filmech patřilo ke slušnému vychování. Je třeba ovšem říci, že tato japonská akce přenesená do amerických kulis je o mnoho sofistikovanější a propracovanější než mnohé ze scenáristických výtvorů té doby. Narozdíl od třeba takového Crying Freemana, který u nás vycházel v omnibusech jako úplně první Manga od vydavatelství Crew se nebere tak vážně, je o mnoho hravější a upřímně i dějově pestřejší. Nepochybně i v tom tkví jedna z příčin její popularity. Na věku v podstatě nezáleží, je to ohromně čivé (byť zprava doleva) a i když se jedná o pořádný špalek, zhltnete ho na jeden zátah. Tohle byla třetí kniha a do kompletu zbývá už jen poslední. Škoda, ale možná je to tak i dobře. Není totiýž nic smutnějšího než sledovat jak se výtečná série rozpouští v nastavované kaši. A taková nálepka sérii Gunsmith Cats rozhodně nepřísluší. To jsme si přeci vysvětlili hned na začátku. Gunsmith Cats jsou totiž klasika.