Autor: Joe Kubert
Kresba: Joe Kubert
Překlad: Pavla Horáková
Počet stran: 208
Cena: 499 Kč
Vydavatel: 13.6.2016 Crew

Občanská válka v bývalé Jugoslávii devadesátých let byl kolosální průser jehož temné poselství se otisklo do médií celého světa. Tedy i do komiksu, kde například Superman varoval děti, aby si nehrály s nevybuchlou municí. A taky se objevil Fax ze Sarajeva.

Fax ze Sarajeva není mainstreamovým komiksem, byť za ním stojí mainstreamový komiksový autor z dob zlaté éry komiksu Joe Kubert (např. Tarzan, Batman, nebo Flash), který je současně zakladatelem i učitelem Kubertovi školy týkající se komiksové tvorby. A v tomto případě se Kubert rozhodl, že své čtenáře poučí o provařené pravdě, že válka je svinstvo. Formou komiksové knihy, samozřejmě. A podle reálného příběhu, neboť ty, pokud jde o věrohodnost, skutečně táhnou. Ono totiž připomenout si události o kterých ty dříve narození mají pouze mlhavé (v tom lepším případě), nebo žádné vědomí není na škodu. Obzvlášť dneska, kdy možnost vypuknutí podobného, ne li horšího konfliktu není zase až takovým sci-fi, jak si rádi nalháváme.

„...nevědí jestli příští výbuch nebude znamenat jejich konec. Ale to je teprve začátek hrůzy o níž bude vyprávět Fax ze Sarajeva.“

A tak tady máme opravdu netypického komiksového hrdinu. Hrdinu z masa a kostí, který se živil vydáváním komiksů a který se začátkem devadesátých let vrací za rodinou do rodné země ve chvíli, kdy zde propukla občanská válka. Je to už sice pěkná řádka let, ale na dobu kdy se proti sobě postavili Srbové a Chorvati a vzájemně jeden druhému ukazovali jak brutální válka může být, se moc nezapomíná. Obzvlášť pokud se vás nějakým způsobem dotknula. Nezapomene ani umělecký agent Ervin Rustemagič, který se i s rodinu ocitl v obleženém Sarajevu, kde se snipeři baví střelbou do dětí, zákon a pořádek pozbyli dávno platnosti a dělové šrapnely postupně dělají ze starého památného města a jeho okolí hromadu trosek. Stejně jako bomby ze spojeneckých letadel. Válka a smrt si obvykle moc nevybírají. Padni, komu padni. Ano, to je správná kulisa pro opravdu silný příběh. A této metě se Fax ze Sarajeva snaží dostát.

Jak už bylo řečeno, obsahem této knihy není fikce, ale drsná realita. Realita, kterou Ervin Rustemagič dostával z obleženého Sarajeva za pomocí faxu jež byl jediným pojítkem mezi válečnou zónou a normálním "mederním" světem, který tak měl válku v přímém přenosu. Odtud název knihy, odtud emotivní páteř celého příběhu o přežití složená z autentických slov popisujících peklo války, která nakonec definitivně rozdělila celou Jugoslávii. Jedním z příjemců těhto faxů v nichž se odrážela jak beznaděj, tak i drsná realita války, byl právě i Joe Kubert, čímž se kruh uzavírá a motivace autora tohoto nevšedního díla je více než zřejmá.

„Svět se vážně zbláznil. Jako kdyby Sarajevo existovalo na jiné planetě. Odhodlané k sebezničení.“

Poselství knihy je srozumitelné, stejně jako je srozumitelná lehce oldchoolová Kubertova kresba. Fax ze Sarajeva neukazuje válku v Jugoslávii jako celek. Ta tvoří jen drsnou kulisu v níž minometná palba dopadá na vozy humanitární pomoci kolem nichž se utvořila fronta hladových lidí, všemocné srbské milice jsou pánem nad životem a smrtí a tanky systematicky likvidují obytné čtvrti. A to je jen zlomek. Válka má mnoho hrůzných tváří. Středobodem je příběh Ervinovi rodiny (jedné z desetitisíců s podobným, často tragičtějším osudem), která se snaží dostat pryč. Pryč ze Sarajeva do normálního světa, normálního života, který je, co by kamenem dohodil, ale přesto tak neskutečně daleko. Dostat se totiž z obklíčeného Sarajeva se rovná téměř sebevraždě. A navíc, což je opravdu zrůdné, i v pekle války funguje přízrak byrokracie.

Dějinné souvislosti jsou v této knize pouze volně nahozené. O pravé příčině konfliktu se čtenář v podstatě nic nedozví, stejně tak jako o jeho vývoji. Celých dvanáct kapitol knihy je zaměřeno na Ervinovu rodinu a jejich nejbližší okolí. Na jejich pocity a vjemy. Válku v bývalé Jugoslávii tak čtenář vnímá jejich očima, ať už to je vystoupení Miloševiče v televizi, nepochopení, proč světové mocnosti nezasáhnou a nezabrání propukající etnické čistce hned v samém počátku, či zděšení nad vyprávěním dívky, která uprchla z tábora plného znásilňovaných zajatých žen. Je toho hodně co prosvítá mezi komiksovými panely a opravdu to nejsou hezké věci. A kontrastem, k válečným hrůzám je jediné. Soudružnost rodiny a naděje. Naděje vždycky umírá jako poslední.

„Jak můžu vyjádřit slovy co se kolem nás děje?“

Fax ze Sarajeva je netradiční komiks. Bez nadsázky, bez smyšlenek spřádajících se do vykonstruovaného příběhu. Je to pravdivý, téměř dokumentární pohled do první poloviny devadesátých let na jedno malé místo na světové mapě, kde se děly věci vzpírající se zdravému lidskému rozumu. Jeho pravdivost nakonec podtrhují černobílé fotografie mladého novináře Karima Zaimoviče, kterému je kniha věnována. Ten zemřel díky zranění hlavy po zásahu granátem v roce 1995. Bylo mu pouhých 24 let.
Mnohé příběhy totiž neskončily Happy Endem, jako ten Ervinův jehož rodinné fotografie po letech odpovídají na obvyklou čtenářskou otázku: „A co bylo dál?“
I když, co je to vlastně Happy End. Pořád žijeme v tom stejném světě, kde podobná se věc může přihodit kdekoliv a kdykoliv. Navzdory našemu ujišťování se, jak moc jsme civilizovaní.
On vlastně žádný Happy End neexistuje.