Autor: J.M.Straczynski
Kresba: Shane Davis
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 136
Cena 499 Kč
Vydavatel: 12.5.2016 BB Art

Když se před nějakým tím rokem objevila kniha Batman Země jedna, byly jsme svědky alternativního zrodu Temného rytíře plného nečekaných odhalení naprosto odlišných od toho, co jsme doposud o Batmanovi věděli. Kouzlo alternativních historek, které bortí zajeté koleje má svůj velký půvab. No a to samé by nás nyní mělo čekat u Supermana. Tedy... doufat v to můžete.

Alternativní zrod druhé nejznámější postavy DC má vydavatelsky na svědomí BB Art a autorsky J.M.Straczynski, což je jméno solidně uchované v paměti každého kdo ulítával na sci-fi seriálu Babylon 5, nebo osvěžení Spider-Manovi řady (počínající výtečnou knihou Návrat), které svého času vydala Crew v podobě několika na sebe navazujících knih. Namátkou si ještě připomeňme Krajinu půlnočních stínů, kterou Comics Centrum nedávno vydalo v reprintu, abysme se ujistili, že Supermanův alternativní zrod nemá skutečně na svědomí nějaké scenáristické ořezávátko a už se podívejme do ulic Metropolis, kde se mezi davem nenápadně poflakuje jistý mladík nadaný nadpřirozenými schopnostmi, které před ostatními pečlivě ukrývá.

Jmenuje se Clark Kent a zatím nemá ještě ani trochu jasno co si počne se svým životem, který se ocitl na prahu dospělosti. Stane se profesionálním hráčem amerického fotbalu? Nebo prestižním vědcem? Nebo... čímkoliv čím by chtěl být? Není problém, Dveře jsou všude otevřené dokořán, sotva prokáže co se pod slupkou obyčejného kluka, který přicestoval z venkova do velkoměsta skrývá. To, že ve skutečnosti přicestoval jako mimino napříč vesmírem po zkáze své planety a našli ho manželé Kentovi, je věc všeobecně známá a ani v tomto komiksu naprosto neměnná. Třeba takový rovněž alternativní Red Son si s osudy ocelového muže pohrál mnohem, mnohem víc a mnohem důmyslněji.

Takže tu máme Clarka Kenta na počátku své super kariéry. Civilní rovina jeho mladického tápání je fajn. Jenže v tu samou chvíli se k zemi blíží mimozemské zlo, tak jak ho znáte z Emerichova trháku Den nezávislosti. Ano, hromada agresivního, zdánlivě neporazitelného mimozemského šmejdu hrozící totální zkázou. A to nakonec rozhodne za něj. Je to prosté, jednoduché, skoro primitivní. Je to něco co by člověk od alternativní historky nečekal. A od Straczynského už vůbec ne.

Z mého pohledu je to zklamání. Těšil jsem se totiž na alternativku, tedy něco, co chytře zamíchá zaběhanými klišé a skutečnostmi, které jsou již mnoho let dané. Jenže tento příběh by šel úplně klidně zapasovat jako moderní Supermanův Origin  z řady New 52 a série by nedoznala nejmenší úhony. Ostatně i Supermanův nový zrod právě v rámci této řady prezentovaný v knize Superman a lidé z oceli, mě přišel daleko víc nápaditější. Stejně jako Bendisův Utajený počátek, který ho svým způsobem doplňoval. Tady prostě máme jednoduchou historku o mladém Supermanovi, který nalezne smysl svého života tváří v tvář smrtelnému nebezpečí, jež má vazby na jeho kořeny mimozemského dítěte. Nic víc, nic míň. Vlastně něco hodně podobného jste mohli vidět v posledním supermanově filmu.

Byť jako alternativka Superman: Země jedna selhává, jako obyčejný příběh si nevede špatně. Kresba Shane Davise je výtečná a tempo knihy, hlavně od druhé poloviny, kdy mimozemský agresor Tyrell odhalí celé mu světu své záměry, nutí čtenáře obracet stránky čím dál tím víc rychleji. Zrod samotného hrdiny by šel rovněž označit za silný (i když předpokládaný) moment a parafráze na úplně první supermanovskou obálku z konce třicátých let, rovněž potěší. Já jsem se však nemohl ale pořád zbavit pocitu, že dostávám nějak málo. Možná by to šlo nazvat nesplněnými očekávání po Batmanovi: Země jedna, který mě v nejednom momentu doslova rozsekal. Inu, posvícení není každý den. Ani to komiksové.

Sečteno, podtrženo. Kniha Superman: Země jedna má všechno, co od moderního superhrdinského komiksu očekáváte. A právě i v tom je jeho slabina. V tom, že to očekáváte a taky to prostě dostanete. Od zrodu superhrdiny po obvyklého záporáka, který mu jde po krku. Pokud ovšem čekáte něco nového, něco víc, nedočkáte se. A to je fakt škoda.