Autor: Scott Snyder
Kresba: Greg Capullo
Překlad: Martin D. Antonín
Počet stran: 256
Cena: 599 Kč
Vydavatel: 13.6.2016 Crew

Když se loni v čtvrté knize Snyderova Batmana temný mstitel objecil v kulisách připomínající Mad Maxe, nebo jiný postapokalyptický film, mohlo to nejednoho čtenáře zaskočit. A když se v té samé knize, jen o pár stránek dál příběh vrátil zpátky v čase, do dob kdy Batman ještě nebyl takovým borcem, jako když pořešil Soví tribunál a hned po něm navrátivšího se Jokera, mohlo to dokonce i někoho odradit.

Čtenář se totiž najednou ocitl úplně někde jinde a vůbec netušil která bije. Ocitl se na samém počátku Batmanovi netopýří kariéry. Podobně jako když před lete otevřel dnes již slavnou Millerovu knihu Rok jedna. Stejně jako tam i tady Bruce Wayne není respektovaným strážcem Gothamu v kostýmu netopýra, ale mladým mužem, který se rozhodl vyřešit svůj mindrák ze smrti rodičů bojem s kriminalitou. A to právě včas. Ve městě totiž řádil tajemný Red Hoodův gang (odkaz na jistý komiks jménem Kameňák je více než zřejmý) a město se pomalu ale jistě řítí do záhuby. A díky prekvelu v minulé knize Rok nula: Tajemné město je jasné, že na tu dojde v této knize.

Pátá kniha svazující dohromady pravidelnou originální řadu (v tomto případě Batman 25 až 27 plus Batman 29 až 33), kterou dostal s eventem New 52 do ruky Scott Snyder (např. Americký upír) v sobě spojuje hned dva na sebe navazující celky ze tří mapujících Batmanovi počátky. Jednak Temné město, po kterém celá kniha dostala název a potom Divoké město, což je dostatečně akčním vyvrcholením celého tohoto výletu do minulosti. Trochu odlišné minulosti, než jak jí znáte z dob před New 52. Restart všech komiksových řad vydavatelství DC totiž Snyderovi poskytnul dostatečný prostor, aby si světoznámého hrdinu upravil podle svého. A netřeba asi psát, že Snyder tuto šanci beze zbytku využil. Jasně, Marta a Thomas Waynovi šli do kytek, ale pak se všechno událo trochu jinak. Dovedete si třeba představit zkorumpovaného Jima Gordona?

Minulost Temného rytíře v průběhu uplynulých desetiletí lákala nejednoho komiksového scénáristu. Vedle Millerovi klasiky (která je nejikoničtějším příkladem) tu byly mnohé pohledy – od těch nejstarších a dostatečně naivních (třeba jak se Superboy „super chlapec“ seznámil s mladistvým Bruce Waynem, který se místo za netopýra převlékal za „létajícího lišáka“), přes klasický mainstream (např příběh Mike W.Baara o čtyřech kapitolách. „Druhý rok“, kde si mladý Báťa zašpásuje s magorem vyžívajícím se v krájení lidí, až po pochmurné a temné, které byly častou náplní batmanovské řady Legends of the Dark Knight. Nyní svou špetkou přispěl i Snyder a je to vydařený příspěvek. Už jen proto, že neustále gradující příběh je prošpikován odkazy týkajících se budoucnosti batmanova světa. Něco podobného, jako s čím pracuje televizní seriál Gotham. Akorát s tím rozdílem, že tady se staví batmanovo padesátdvojkové univerzum. Minimálně jeho základy, inspirované legendou která je tu s námi od konce třicátých let. Pochopitelně modernější základy. Podobně jako se stavěly u Supermana v knize Lidé z oceli.

A ve svém umu neselhává ani kreslíř Greg Capullo. I zde na ty, kteří mají načteno, čeká nejedno překvápko. Třeba když dojdou k panelu jež svou kresbou a pojetím více než připomíná starší dobrodružství. Například legendární Návrat temného rytíře.

Hlavní hvězdou této spletité storry jejíž smyslem je návrat ke kořenům, je Riddler, geniální hádankář se svou představou o uspořádání města. Magor s otazníkem, který se stal jeho symbolem. A samozřejmě taky jeden s těch hlavnějších klasických batmanových superpadouchů. Tak ten zde dostal opravdu velký prostor, jež hraničí s ultimátním zlem. Definitivně vystoupil z role pošuka v zeleném trikotu plném otazníků a nutkavou potřebou upozorňovat na své zločiny hádankami, tak jako ho většinou líčila klasická série. Tady je před Batmanem skoro vždy o krok napřed, což z něj děla nevídaně silného protivníka, kterým v minulosti nikdy nebyl. V závěru minulé knihy se Riddler postaral o rozsáhlý výpadek proudu, který uvrhl město do chaosu. A to se teprve rozehříval. Věřte, že bude hůř. Mnohem hůř. Riddlerovi pak sekunduje Doktor Smrt se celkem osudovou dějovou linií. Zlo nemá jen tu klasickou zápornou stranu. Mnohdy má i svůj osobní důvod. Batman má však i další problémy. Podobně jako v Roce jedna i zde ho policie nemá ani trochu ráda a pořádá na něj lov. A co si budeme říkat, růžové to není ani s veřejným míněním. A neomylný není ani Batman. Jeho vojenský sestřih zaskočí a jeho mladistvá arogance s tvrdohlavostí nejednou zahrozí těžkým držkopádem. Je zkrátka jasné, že se toho musí ještě hodně naučit. Punc neporazitelného hrdiny je tím pádem ten tam, komiksová ikona získává na lidskosti a i když je čtenářovi jasné že Batman prostě nemůže zemřít (inu ta minulost) v knize se najdou pasáže, kdy mu čtenář doopravdy drží palce a nervózně rychle obrací stránky. A k tomu si ještě přičtěte pár opravdu vydařených cliffhangerů ukončující jednotlivé sešity, v tomto případě kapitoly.

Pokud jste příznivci módního trendu přenesení Batmana do naprosto věrohodné reality, tady se moc nepomějete. Rok nula disponuje slušnou porcí komiksové nadsázky. Ovšem té správné nadsázky která z příběhu nedělá fantasmagorii. Ostatně postapokalyptické výjevy z úvodu první knihy jsou toho důkazem. Ovšem ani to není tak přepálené, jak by se mohlo na první pohled zdát. Vzpomeňte si třeba na třetí Nolanův film, kde Bane udělal z části Gothamu své pokřivené království, okolnímu světu navzdory. Tady vás čeká něco podobného. Ostatně s tímto motivem pracovala i výborná batmanovská minisérie Kult, která je svým způsobem neprávem opomíjená.

Pátá Batmanova kniha z produkce vydavatelství Crew patří mezi ty nejtlustší a opět potvrzuje že Snyder prostě umí. Stejně jako nás přesvědčuje, že Snyderův Batman je nejen nejčastěji vycházející, ale současně i nejlepší DC řada, která je u nás v češtině k mání.