Kresba: Tony Moore
Překlad: Darek Šmíd
Počet stran: 136
Cena: 329
Vydavatel: 24.8.2016 Crew

„Ty vole!  Deadpool si to jako Rocky rozdává v ringu se zombie Abrahama Lincolna! To je úlet!  Cože?  Ty nevíš kdo je Deadpool? Přece ten zábavnej masakrální týpek z toho filmu!“

Ano je to tak.  Komiksové filmové překvapení z první dekády tohoto roku (takto vzletně a komplikovaně jsem nazval měsíc únor) otevřelo mnohému oči. Dokořán. Deadpool je borec. Možná ještě větší, než Lobo, blahé paměti počátku devadesátých let, který na stránkách komiksu rovněž skvěle skloublil zábavnou brutalitu s masakrálním  veselím, díky čemuž okamžitě zafungoval jako zjevení a okamžitá ikona zároveň. Jen si vzpomeňte –„Krční páteř rupne, když se na ní dupne.“ Tak tohle je podobné, hodně podobné. Jen Deadpoolova cesta k výsluní a neutuchajícímu zájmu trvala podstatně déle. Nicméně už je tady, je několikanásobně zábavnější, modernější a vtipnější, takže se není čemu divit, že každé jeho nové, v Česku vydané dobrodružství, je automaticky očekávané jako hit a komiksový bestseller.

O filmu, který představil netradičního ukecaného žoldáka, potažmo zabijáka ve své nejlepší formě byla řeč hned na začátku. Crew před jeho premiérou vsadila na jistotu a vydala Draculovo jízdu (recenze ZDE)  - Deadpoolův komik natolik zábavný, úchylný a akční, který se okamžitě setkal s úspěchem. Včetně toho prodejního. Draculova výzva se vyprodala v rekordním čase. A jelikož úspěch se neodpouští,  neuplynulo moc času a je tu další kniha. Ta, která v originálu Draculově výzvě předcházela. Mrtví prezidenti. A Deadpool se v ní, jak název napoví i největšímu zabedněnci mlátí... ano, s mrtvými prezidenty. Mrtvými a v současnosti zombifikovanými prezidenty. A že jich bylo. Od Abrahama Lincolna po Ronalda Regana. Ne, Obamovi Deadpool budku nenaklepe. Obama totiž pořád ještě žije.

Pro ty, kteří ještě Deadpoola nesjeli svým zrakem, jedno malé upozornění. Nehledejte zde realitu. Fakt ne. V těchto komiksech není nic nemožné. A to opravdu nic. Pokud si jeho tvůrci usmyslí, že se ulicemi Manhattanu bude procházet Godzilla, tak se jimi bude procházet Godzilla. Pokud tvůrci potřebují svého hrdinu dostat do vesmíru, aby si tam dal po tlamě s Reaganem (jo, to je ten prezident co podporoval program Hvězdných válek) tak ho tam prostě dostanou. A pokud si usmyslí, že si budou dělat srandu z ikonických postav Marvelu jako třeba Cap America, nebo mág dr. Strange (jeho film se na nás v několika následujících týdnech rovněž chystá), tak si jí prostě budou dělat. Nic je nezastaví. To mu se totiž říká cena úspěchu... člověk si může dovolit téměř vše. Třeba klidně udělat pitomce s bývalého miláčka národa JFK, kterého atentátník (kdo to asi byl doopravdy) sejmul v Dallasu. No, to by asi v šedesátých letech, kdy celá Amerika truchlila nad jeho násilnou smrtí, určitě neprošlo.

Děj této knihy je brutálně přímočarý. Nekromat ve skotském kiltu, nicméně s americkým vlasteneckým gulášem místo mozku v hlavě, chce spasit Spojené státy tím, že přitáhne ze záhrobí mrtvé prezidenty. V jednom se ale sekne. Ti muži, kteří Ameriku v minulosti reprezentovali, se po reanimaci změní v krvežíznivá hovada s potřebou vyhladit celý svět. Ale jelikož to jsou stále ikony a veřejnému mínění by neprospělo, kdyby Captain America omlátil svůj štít o nahnilou palici George Washingtona, SHIELD musí na jejich eliminaci najít někoho vhodnějšího. Někoho, komu je veřejné  mínění a další povrchní věci s ním spojené, u zadku navlečeného v rudých legínách. No jasně – Deadpoola. Navíc, Deadpool je Kanaďan. A taky hovado. No a zábava může začít.

Je jasné, že tento komiks (kterým mimochodem začínala úspěšná nová řada Briana Posehna a Gerryho Duggana) mnohem více řekne americkému čtenáři, který má tamější dějiny v malíku. Naštěstí však obsahuje dostatek skutečně profláknutých jmen (zmíněný JFK, Washington, Lincoln, Reagan, nebo třeba Nixon – jo ten s aférou Wattergate) aby lapila a pobavila i ty ostatní, žijící za velkou louží... třeba v Evropě. No a pokud by se našel i takový, který neví, tak ten prostě může všechny ty zombíky brát jako běžné komiksové fackovaní panáky, během jejichž eliminace se hláškami a brutalitou skutečně nešetří. Navíc hlášky v překladu Dareka Šmída mají opravdu šmrnc („kapitán pornoknír“ mě dostal hned na začátku), stejně jako nejeden popkulturní odkaz. Od Vetřelce po božskou „Všechno nejlepší pane prezidente“ Marylin. Jo, někdo to rád horké. A navíc, kniha ve svém závěru obsahuje i přehled těch nevýznamnějších a nejprofláknutějších z amerických prezidentských řad, takže pro neználky může posloužit i jako učebnice amerického dějepisu. Trochu hodně svérázná učebnice, ale i to se počítá.

Tak co, pořád ještě nemáte dost Deadpoola? No, ono se ani není čemu divit. Deadpool je prostě in, stejně jako komiks, který už v Česku není jen okrajovou záležitostí, jako v dobách, kdy Crew popularizovala toto médium zmíněným Lobem od DC konkurence Marvelu. Potom mám pro vás jednu dobrou zprávu. Deadpool touto kniho samozřejmě neřekl své poslední slovo. Díky své popularitě nás ještě tento rok oblaží svou další přítomností a to knihou Lovec duší. Bude v ní hledat pro Mefista zatoulané dušičky. Jo, už to tady bylo napsáno. Pro tvůrce této populární postavy, kteří v Americe tímto příběhem rozjeli novou Deadpoolovu éru (kniha obsahuje jejích prvních šest sešitů z celkových 46) přece není nic nemožné.