Kresba: Stan Sakai
Překlad: Ludovít Plata
Počet stran: 168
Cena: 239
Vydavatel: 5.9.2016 Crew

„Záznamy z tak dávné dávné doby jsou při nejlepším zlomkovité, promíchané s folklórem a mytologií. Vyprávěl jsem jim jenom příběh. Jenom příběh, Mariko.“
Usagi san daleké budoucnosti, ve které na oběžné dráze Země pluje kosmická loď podobná starodávnému chrámu z dob feudálního Japonska skončil své vyprávění během kterého jeho početné potomstvo, společně se čtenářem, nejednou vydechli překvapením.

Je to jenom příběh...
Ano, je to jenom příběh, současně však platí, že se jedná o mistrně odvyprávěný příběh. A Stan Sakai už nejednou dokázal, že je opravdu mistrným vypravěčem. Jeho sága o dlouhouchém samurajovi putující napříč feudálním Japonskem je skutečný, mnoha cenami ověnčený majstrštyk, který ani po mnoha knihách nemá konec a přesto stále baví. Stejně, jako žánrová odbočka v podobě Vesmírného Usagiho, kde Sakai ve speciální uzavřené mnisérii, naprosto mimo hlavní dějovou linku nastínil, jak by to asi vypadalo, kdyby se jeho klasická série srazila s Hvězdnými válkami. Byl to přinejmenším zajímavý experiment a netradiční speciální přídavek do celé série.
Je šestidílná minisérie Senso ten samý případ?
Ano i ne.

Senso znamená válka
V tomto případě Válka světů.
Scifi klasika H.G.Wellse je dostatečně známá, aby poté, co chapadlovití tvorové z vesmíru napadnou Japonsko nikdo nebyl na pochybách, kde se Sakai inspiroval. Jenže tentokrát je to trochu jinak. V případě Hvězdného Usagiho autor své postavy metamorfoval do úplně jiného příběhu, jenže tentokrát na hlavní dějovou linii přímo navázal, čímž mu dal absolutní hloubku a v nejedné vypjaté situaci i neskutečnou osudovost. Děj tak poskočil o celých patnáct let dopředu, do okamžiku, kdy se starý válečník Usagi spolu se svým dospělým synem účastní rozhodující bitvy mezi lordem Hikijim a klanem Geishu, když tu náhle z oblohy padne přímo do bitevní vřavy tajemná kovová raketa. V tehdejších dobách jev naprosto nevídaný. Stejně jako podivné obrovské chapadlovité trojnožky, které vzápětí začínají feudální Japonsko srovnávat se zemí. Lidské spory a války tak najednou musí počkat. Je tu nová válka. Jiná válka. Válka světů.

Všechno pěkně pohromadě
Dalším velkým plusem je fakt že Sakai svůj „futuristický“ příběh zaplnil mnoha a mnoha starými známými, byť mnohdy v jen epizodických roličkách. To dodává příběhu skutečný pocit velkoleposti a propracovanosti. Navíc, jelikož uteklo už patnáct let, všichni jsou starší a jejich osudy bohatější o mnohé události o kterých nemá čtenář ani ponětí. Včetně třeba dějové linky z hlavní linie o vztahu Usagiho a jeho syna. Nebo chcete vědět jak dopadl milostný románek Usagiho a Tomoé? Tady se to rovněž dozvíte. A co starý nevrlý lovec odměn Gen? I na něho dojde. Senso tak hezky na pozadí hodně akčního a dramatického sci-fi příběhu spojuje nejeden osud, či příběh z klasické řady a v nejednom případě ho i uzavírá.

Válka si nevybírá
Usagiho série byla nejednou označená za komiks, kde se roztomilá zvířátka navzájem, pochopitelně v samurajském stylu, zabíjejí. Ovšem to co se děje v Sensu, to je skutečný masakr. Jak jsme si už řekli, Senso znamená válka a válka si nevybírá. Z nebe spadne doprostřed válečné vřavy raketa, což pochopitelně odskáčou desítky, ne li stovky nešťastníků, kteří se ocitli v místě dopadu. Byli ve špatnou dobu na špatném místě. Vesmírní dobyvatelé útočí na města, což pochopitelně odskáče další nemalý počet lidí. A samozřejmě dojde i na osobnější chvíle, kdy smrtka s kosou začne úřadovat. Válka si nevybírá a tak ke svému konci, kromě početného zástupu bezejmenných dojde i nejedna postava se jménem a konkrétním osudem. Je to takový efekt „Hry o trůny“, kde si svým životem nemůže být jistý opravdu nikdo. Sakai je tentokrát opravdu nelítostný a naprosto chladnokrevně provede v řadách svých postav (kladných i záporných) brutální čistku. Senso prostě znamená válka a ve válce se umírá.

Je to jenom příběh...
Po dočtení této knihy vyvstává otázka jak jí vlastně brát. Je to, jako v případě Vesmírného Usagiho jen další speciální odbočka nemající s hlavní řadou nic společného, nebo se zde Sakai pokusil vytvořit skutečný (předčasný, neboť hlavní série stále pokračuje) konec své série, který se jako speciální ojedinělá žánrová odbočka tváří. Jde o nápaditý překlenovací článek, tedy napojení klasického děje na sérii o Vesmírném Usagim, která se tak může stát regulerním pokračováním z hodně vzdálené budoucnosti?  Nebo se snad jedná o alternativní příběh ve stylu marvelovských What if?
Na to je těžké odpovědět.
Všechno totiž může být správně.
Ale ať už je odpověď jakákoliv, jedno je jasné už teď. Senso je skutečně skvostný, hodně silný příběh plný překvapení a dech beroucích momentů se strhujícím finále, které čtenáře nezanechá v klidu.