Profily



Neal Adams: Muž, který posunul komiks k emocím

 

 
Bojím se, že jméno Neala Adamse dnešním komiksovým čtenářům mnoho neřekne. Přesto jde o jednoho z nejvýznamnějších autorů superhrdinských komiksů Ameriky šedesátých až sedmdesátých let, který velkou měrou ovlivnil jejich současnou podobu, výtvarné pojetí a zpracování jejich příhod.
 
Adams se narodil 15. 6. 1941 v newyorském Manhattanu, a jak už tomu obvykle bývá, od dětství miloval a četl komiksy. Přestože rád kreslil, nehodlal se tím nijak víc zabývat. Osud jej ale vmanévroval na Střední školu užitých umění. Právě tady nastal přelom, když se dostal do kontaktu se svými vrstevníky, kteří zbožňovali komiksy. Tehdy byli všichni okouzleni sérií Challengers of The Unknown, kreslenou budoucí komiksovou ikonou Jackem Kirbym a inkerovanou jednou z hvězd již zaniklé Gainesovy stáje EC (Entertaining Comics) Wallym Woodem. Následný Kirbyho komiksový počin Sky Masters of The Space Force všechny doslova přibil na školní židle. Fascinace komiksy nakonec způsobila, že vedení školy přejmenovalo Adamsovu třídu kreslení na třídu kreslení a komiksu. Od vedení školy to bylo odvážné gesto, protože v těchto letech vrcholilo křižácké tažení psychologa Fredrica Werthama.
 
V takovéto vyloženě antikomiksové atmosféře se po ukončení školy (1959) ucházel Neal Adams o práci v nakladatelství DC (Detective Comics). Jeho ukázky mu byly nanic, nikdo si je ani neprohlédl a on sám byl poslán věnovat se něčemu užitečnějšímu. I přes odmítnutí se nevzdal a zkusil to v dalším vydavatelství Archie Comics, kde ho po jistých průtazích přijali. Zpočátku kreslil historky ze života -náctiletých, později pracoval na stripových proužcích, určených do denních novin a především do jejich sobotních či nedělních vydání. Mimo jiné byl asistentem Howarda Nostranda na sérii Bat Masterson, vycházející z televizního seriálu. Jméno si ovšem udělal až na samostatné stripové sérii Ben Casey, založené na popularitě tehdejšího – opět –  televizního seriálu z lékařského prostředí. Caseyho kreslil v letech 1962–65 a se stal ukázkou Adamsova talentu i schopnosti vytvořit nový realistický styl. Velmi důležité zde byly dialogy a výrazy tváře mluvících. Proto taky Adams hojně využíval fotografii.
 
Poté se Adams vrhl do světa reklamy; nejdříve byl na volné noze, pak pracoval pro agenturu Johnstone and Cushing. Po těchto zkušenostech dostal opět chuť zkusit práci u nějaké větší komiksové firmy. Dostal se tak k renomovanému Warren Publishing, kde pracoval na černobílých hororových magazínech Creepy a Eerie pod vedením vynikajícího redaktora a scenáristy Archieho Goodwina. Debutoval osmistránkovým příběhem Curse of the Vampire (Upíří kletba) pro Creepy #14 (1967). Ve stejné době rovněž oslovil vydavatelství DC a byl přijat. Vydavatelství se totiž právě probouzelo z šoku, který jim uštědřili svým přístupem ke komiksu (a hlavně úspěchem) kolegové z konkurenčního Marvelu, zejména duo Stan Lee a Jack Kirby. DC proto hledalo nové tváře i nový přístup k tvorbě komiksu. Adams jim přišel právě vhod. Ze začátku sice kreslil jen válečné historky v sérii Our Army at War, ale už koncem roku 1967 mu bylo svěřeno kreslení obálek vlajkové lodi DC Supermana. Neal Adams splnil očekávání, jeho obálky způsobily rapidní nárůst čtenářů, a proto mu byly svěřeny i obálky z jiných sérií – Batman, Tomahawk, Phantom Stranger, House of Mystery a další. Znalost lidské anatomie, zkušenost s mimikou lidské tváře (získané prací na denních stripech), a samozřejmě schopnost perfektně znázornit perspektivu, vytvořily dojem, že Adamsovy postavy můžou každou chvíli vyskočit z obálek na zvědavé čtenáře. 
 
Po tomto úspěchu se Adams stal hlavním kreslířem obálek pro DC. Ale už v únoru 1968 začal vytvářet svůj první temný superhrdinský komiks Spectre. Chytil se také s dalším mystickým hrdinou, mstitelem ze záhrobí, Deadmanem, k jehož příběhům kreslil jak vnitřek, tak obálky a psal i scénář. V těchto komiksech Adams oživil papírové tváře svých hrdinů a dal jim silnou dávku emocí, které dokreslovaly a umocňovaly jejich činy. Díky své znalosti anatomie dokázal rozpohybovat těla superhrdinů do takových scén, kdy téměř popíraly svou hmotu. Další jeho silnou zbraní bylo netradiční grafické řešení jednotlivých stránek a téměř detailní zachycení šera, noci, úplňku, deště, sněžení nebo větru. Do té doby bylo dějové prostředí znázorňováno téměř vždy bez těchto klimatických vlivů.
 
V průběhu „zaměstnání“ u DC Comics tvořil Neal i pro konkurenční Marvel. Na vlastní žádost pracoval na sérii X-Men a spolu se scenáristou Roy Thomasem se zasadili o jejich vzkříšení. V roce 1969 se Adams spojil se scenáristou Dennisem O’Neilem a doslova obrodili několik postav ze stáje DC. Za crossover Green Lantern / Green Arrow, který vytáhl ze skříně na světlo tehdejší americké kostlivce (náboženský fanatismus, rasismus, narkomanii, právo Indiánů na zemi jejich otců), se jim dostalo uznání od kolegů-autorů i vydavatelů a obdrželi za ni cenu Academy of Comic Book Art. Ovšem série se neprodávala zase tak dobře. Nesporně lépe se dařilo Batmanovi, jemuž vtiskli temnou gotickou atmosféru a udělali z něho téměř démonickou noční bytost, číhající na svou kořist. Adams se při kreslení Batmanovy pláštěnky inspiroval křídly netopýrů, podle jejichž fotografií v letu ji kreslil. Temností jeho Batmana se pak inspirovali pozdější filmoví i komiksoví tvůrci.
 
Stáj DC Comics se stávala pro Adamse čím dál víc těsnější a tak nakonec v roce 1974 odešel. Opět se zabýval reklamou, pracoval pro Marvel a Pacific Comics, vytvořil 12 obálek pro paperbackového Tarzana, ale co je hlavní, otevřel si vlastní firmu Continuity Studios. Všechny komiksy pocházející z tohoto studia jsou jeho autorskými anebo se na nich nějakým způsobem podílel. Zelenou dostala ekologická tématika. Komiksy Cyberrad, Megalith, Earth 4, Ms. Mystic, Hybrids, Shaman a další se svezly na vlně hnutí Greenpeace a zabývaly se čistotou i ochranou naší planety. Používaly k tomu scénáře z oblasti sci-fi (zlí pocházejí z kosmu) nebo mystiky (magie, vampyrismus, religiozita). Continuity Studios bylo charakteristické zejména tím, že vydávalo crossovery, vyžívalo se v různých druzích obálek (např. s hologramy) a tím, že periodicita následných sešitů popírala název vydavatelství. 
 
Neal Adams se od 70. let angažoval ve společenské a politické sféře, což mělo zpětně pozitivní výsledky v oblasti komiksu. Byl spoluzakladatelem Academy of Comic Book Arts a spolu s ostatními členy docílil toho, že nakladatelé začali vracet kreslířům jejich originály. Academy také iniciovala změny v odměňování, takže třeba za opětovné vydání svých prací dostávali autoři další peníze. Adamsovým husarským kouskem bylo vrácení autorských práv na Supermana jeho stvořitelům J. Shusterovi a J. Siegelovi. Rovněž se zasadil o to, aby muzeum v Osvětimi vrátilo originální práce Diny Babbitové, která je za války vytvářela v tamějším koncentračním táboře pro Mengeleho, aby sebe a matku zachránila od plynové komory.
 
Z posledních prací je zajímavý hororový crossover Neal Adams Monster (2003), ve kterém vystupují tři ikony hrůzostrašné klasiky - Frankensteinovo monstrum, hrabě Drákula a vlkodlaci. Adams si tím splnil svůj dávný sen obsadit je všechny do jednoho příběhu.
    
Tak jako kdysi byl Adamsovým vzorem Jack Kirby, tak se i on sám stal v posledních letech respektovanou legendou a vzorem pro mladší kreslíře. Ukázal jim cestu a dal jim inspiraci v používání neortodoxních způsobů kreslení a ilustrování.
                                                                                                            
Text: Milan Krejčí, říjen 2009
 
více komiksů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]