Profily



Frank Frazetta: Průvodce po světě mýtů

 

 
Naše mysl neustále tvoří obrazy, které jsou přehnané v porovnání se skutečností. Ve svých pracích se snažím o zachycení těchto vlastností. (Frank Frazetta)
 
Když se čtenář SFF literatury setká s pojmem heroic fantasy, okamžitě mu v mysli naskočí conanovské světy, kde sošný muskulaturní válečník se zbytkem adrenalinového šklebu ve tváři upírá zrak ostrý jak břitva na svého protivníka, v ruce třímajíc zcrwavený meč či kopí. Okolo se bez ladu a skladu kupí mrtvá těla nepřátelských bojovníků, případně nějaké to zavilé monstrum. Přímo vedle něho nebo opodál se vyskytuje sličná krasavice, spočívající na něm svým bezmezně oddaným pohledem. Tato ikonická scéna má předobraz v malbách a kresbách amerického výtvarníka FRANKA FRAZETTY. Jistě, dnes už má mnoho následovníků, ale on byl první, který tento fantasy svět vizualizoval a v podstatě vnutil svou představu desítkám ilustrátorů a milionům čtenářů. Tak jako bez našeho Zdeňka Buriana je nemyslitelný pravěk, tak bez temných olejů Franka Frazetty nemůže existovat heroic fantasy, potažmo celý žánr sword  sorcery. Ale co to všechno má společné s komiksem?
 
Na první pohled se může jevit pojítkem postava Conana, ale to by byla jen setina pravdy. Frazetta patřil v 50. letech ke špičkovým komiksovým kreslířům a až po známé aféře „Comics Code“ začal pomalu inklinovat k ilustrační a malířské tvorbě. Žánrová škála jeho děl byla přepestrá. Dokázal nakreslit dětské i humoristické komiksy karikaturní linkou, ovšem doma se cítil v dobrodružných, válečných i westernových tématech a zejména v těch, kde mohl skloubit magii s historií nebo fantastiku s hororem.
 
Prvními svědky byla zejména vlastní rodina a sousedé, kterým už údajně ve třech letech prodával své malůvky. Newyorský Brooklyn byl oním domovem, kde se Frank 9. února 1928 narodil a odkud si vyšlápl za světovou slávou. Učitelé ze základní školy přesvědčili rodiče, aby jej zapsali na místní Akademii krásných umění. Tady se Frank dostal do rukou klasického malíře Michaela Falangy a ten nejenže chlapce naučil technickým a řemeslným dovednostem, ale nasměroval ho k realistické malbě tak, aby vynikly jeho charakteristické dynamické prvky, cit pro světlo, stín i barvy, jejichž náznaky byly už víc než zřejmé. Když mu bylo šestnáct Frazetta vkročil do světa populárního umění. Jeho orientace byla jasná – bude kreslit komiks! Svému malířskému talentu však přesto neunikl, ale to tehdy samozřejmě netušil. Nejdřív se dostal jako asistent Johna Guinta k práci pro různé komiksové magazíny. Už v prosinci 1944 tak realizoval pod pseudonymem Fritz svoji komiksovou prvotinu spíše karikaturního stylu SNOWMAN (Sněžný muž), pro první číslo Tally-Ho Comics, jejíž námět nosil v hlavě od dětství. V průběhu 40. let jeho ilustrace a žertovné zvířátkovské  komiksy otiskovaly periodika Barnyard Comics, Coo Coo Comics, Goofy, Supermouse a Happy Comics. Realistický styl kreslení však u něj nakonec vybobtnal na povrch a vznikl komiks TIGA (1950). Scénář napsal Joe Greene a děj situoval do neznámého postkatastrofického světa, kterým prochází Tiga se svou společnicí Mari. Dalšími westernovými, humoristickými i válečnými příběhy (WHITE INDIAN, DURANGO KID, BLACKHAWK, MANHUNT) pak zásoboval magazíny Enterprises, Heroic Comics a další. Pro jiné zase zhotovoval akcí nabité obálky. V roce 1952 se pod záštitou Magazine Enterprises narodil jeden z jeho nejznámějších komiksů, tarzanovský THUN´DA King of the Congo. Pilot Roger Drum havaroval někde v srdci Afriky a tím se ocitl v podivuhodném burroughsovském světě, kde není nouze o pravěké obludy, troglodyty, domorodce, mamuty, opolidi, ztracené civilizace i bílé kolonizátory. Samozřejmě nechybí místní krasavice, se kterou pak Roger, teď už Thun´da, zažívá všechny svá dobrodružství. Tady se už plně projevila Frazettova dynamická kresba plná pohybu a napětí. Kritika považuje toto dílo za nejlepší v celé jeho tvorbě - i když on sám nakreslil jen několik příběhů a potom přenechal sérii svým následovníkům. Poté se podílel i na vytváření nedělní novinové verze Flashe Gordona a publikoval taktéž v legendárním vydavatelství EC. 
 
První polovina padesátých let znamenala pro tvorbu Franka Frazetty vzájemnou intenzivní spolupráci, inspiraci a následné přátelství s dalšími komiksovými výtvarníky zvučných jmen, jako byli Al Williamson, Roy G. Krenkel a Wallace Wood. Dalším výrazným dílem byl novinový strip JOHNNY COMET (později přejmenovaný na ACE McCOY) z prostředí automobilových závodů pro McNaught Syndicate. V následujících dvou letech tvořil   komiksy pro Personnal Love a obálky k cyklu příběhů vesmírného dobrodruha Bucka Rogerse. 17. listopad 1956 se stal pro Franka důležitým životním předělem, neboť se po čtyřleté známosti oženil s dívkou jménem Eleanor (Ellie) Kelly. Její tvář i postava mu pak posloužila k nesčetným zobrazením jeho smyslně erotických ženských hrdinek.
 
Profesním mezníkem ve Frazettově vývoji byl nástup do ateliéru Ala Cappa (1953), aby mu asistoval při práci na novinovém stripu LI´L ABNER. Smlouva byla původně na rok, ale FF zde setrval dlouhých osm let. Zdokonalil se tak v kreslířském řemesle a nezanedbatelná byla i jistota pravidelného přísunu financí. Řemeslo později bohatě zúročil ve své volné a ilustrátorské tvorbě. Počátkem šedesátých let maloval s dalšími třemi harcovníky firmy EC (Harvey Kurtzman, Will Elder a Jack Davis) tehdy velmi populární komiks o prsaté LITTLE ANNIE FANNY pro časopis Playboy.
 
Od raných 60. let se věnoval ilustrační a obálkové tvorbě. Proslavil se dobrodružnými a fantastickými romány E. R. Burroughse či ságou knih o Conanovi. Právě Howardovy prózy s Frazettovými obálkami zaznamenaly neuvěřitelné náklady přes 10 milionů výtisků. Dále pro Warren Publishing maloval obálky ke komiksovým magazínům Creepy, Eerie a Vampirella a později i pro National Lampoon nebo parodický comics Dragula. Jeho tvorba se objevovala na různých plakátech, začal spolupracovat se světem filmu (R. Polanski, G. Lucas, Clint Eastwood), ale až Ralph Bakshi Frazettu přesvědčil, aby dal souhlas k přenesení svého světa heroic fantasy na filmové plátno. Ten si ovšem vymínil, že to bude film kreslený. A tak vznikl za dva roky animáč FIRE AND ICE, který nedávno vyšel u nás na DVD. Tento výrazný umělec rovněž promlouval skrze obaly gramofonových desek k fanouškům heavy metalových skupin Moly Hatchet a Nazareth.
 
Zpět ke komiksům opět zabrousil přes obálky jejich magazínů. V polovině devadesátých let tak pro nakladatelství Verotik dodal několik maleb na titulní strany sešitové série Jaguar God Jaguáří bůh) a Satanika. Ale hlavně se z jeho obrazového materiálu určeného knížkám J. Silka zrodil komiksově sešitový projekt Death Dealer (Posel smrti), jehož se zúčastnili i takoví výtvarníci jako Simon Bisley nebo Arthur Suydam. 
 
Frazetta nejenže mýty vizualizoval, ale nakonec i on se stal nedílnou součástí mýtů novodobých, když propůjčil své jméno komiksovému čtvrtletníku Frank Frazetta Fantasy Ilustrated (1998). Náplň? Komiksy vycházející z jeho výtvarného světa. Této výsady – mít po sobě pojmenovaný magazín - se dostalo za života nemnohým. 
 
Celé Frazettovo malířské a ilustrátorské dílo bylo několikrát vydáno v knižní podobě. Postačí připomenout pětidílnou monografii FRANK FRAZETTA (Peacock Press/Bantam Book 1975 – 1985), album výtečných tužkových kreseb FRAZETTA ILLUSTRATIONS ARCANUM (Verotik 1994) nebo i k nám dovezenou publikaci ICON (1998). 
 
Frazettova tvorba absorbuje přírodu, techniku, civilizaci, lidi, dnešní faunu i pravěký svět, ale výsledným efektem na plátně, kartonu či papíru jsou fantaskní literární a vybájené světy, plné zvláštního kouzla, opojení a expresionismu. Měl a má pořád spoustu žáků, následovníků, i kopistů, ale pravý Mistr je pouze on sám! 
 
text: Martin Krejčí        
 
více komiksů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]