Profily



Winsor McCay: Cestovatel mezi sny

 

 
"Jaký talent! Jaká fantazie! …Winsor McCay, ano, ano, zapamatuji si to jméno! … Winsore, pane McCay, vy jste můj hráč!"    (Albert Einstein) 

 

    Winsor McCay se narodil 26. 9. 1869 ve městě Spring Lake, stát Michigan, ale některé jiné prameny uvádějí blíže nespecifikované místo v Kanadě. Ani rok není jistý, spekuluje se i o roku 1871. Kupodivu den a měsíc sedí, takže si vyberte, milí šťouralové. Ostatně, vůbec prvních třicet let jeho života je zahaleno rouškou tajemství, jakoby neexistence umění, jenž ho později vynese do nebeských výšin popularity, naznačovala i neexistenci jeho samotného. Prvního věhlasu dosáhl v pojízdném cirkusu, kde na štacích kreslil trefné portréty návštěvníků. Kočovný život se mu brzy zajedl a tak se usídlil nejprve v Chicagu, kde chodil do umělecké školy a poté přesídlil do Cincinnati. Tady odstartoval svou hvězdnou kariéru i rodinný život. Vrátil se ke kreslení reklam a plakátů pro cirkusy a poté, co se oženil a měl dvě děti, přibral ještě místo ilustrátora v místních novinách Cincinnati Times Star (1897). Kreslil lidi i zvířata, portréty, přírodní katastrofy, nešťastné události, výjevy ze života města, zkrátka všechno možné. Byla to praktická škola života. Nároky rodiny stoupaly a tak v roce1899 začal pracovat pro humoristický magazín Life. Ačkoliv už tady disponoval záviděníhodnou kreslířskou technikou, vyčetli mu v redakci, že neumí kreslit a že nemá ten patřičný filmový rukopis. Přeřadili jej proto do komiksového oddělení, aby dělal nedělní komiksy. Aniž si toho byli vědomi, udělali pro komiks to nejlepší co mohli.
 
    První setkání McCaye s komiksem se jmenovalo Tale of the Jungle Imps a bylo pro magazín Enquirer.  Winsor si touto prací získal určité renomé, a tak dostal nabídku z New York Heraldu. Přestěhoval se do N.Y. a v následujícím období vyprodukoval několik comic stripů (Mr. Goodenough, Dull Care, Sister´s little Sister´s Beau, Poor Jake). To vše bylo jen testování čtenářů i sebe samého. Pravá „dělostřelecká příprava“ začala v červenci 1904, kdy začal kreslit komiks Little Sammy Sneeze, na němž si piloval hlavně kresbu i kompozici. Současně pro konkurenční Evening Telegram, pod pseudonymem Silas, vytvářel Dreams of the Rarebit Fiend, kde se zase soustředil na scénáře, jež pojednávaly o nočních můrách lidí, kteří se přecpávají před spánkem. A už tady použil schéma posledního políčka, v němž se hrdinové příběhů budí z nočních chmur ve svých postelích. Stejný koncept použil i ve třetím díle The Story of Hungry Henrietta (leden 1905). A aby toho nebylo málo, začal v červnu téhož roku kreslit další komiks A Pilgrim´s Progress. Čtyři komiksové tabule týdně, to je pěkný záhul, ovšem na druhé straně to vypovídá o tvůrčím potenciálu i kalibru McCayovy fantazie. Vše to směřovalo k jedinému. Onen osudový „výstřel z Aurory“ zazněl 15. 10. 1905 a komiksová revoluce začala – na stránkách N.Y.H. se objevil Little Nemo in Slumberland. 
 
    Právě Malý Nemo přinesl McCayovi nehynoucí slávu. Musel sice poněkud zredukovat „výrobu“ jiných komiksů, ale na druhou stranu začal více cestovat s programem, kde před publikem kreslil a zároveň vysvětloval, jak a co tvoří. Tyto cesty mu byly silnou inspirací i pro mnohá pokračování Malého Nema. Takto se dopracoval ke spojení obrázku a pohybu a odtud to byl jen malý krůček ke vzniku jeho prvního animovaného filmu Little Nemo (1911). Pro tento film sám nakreslil na 4000 kreseb. Vzápětí vytvořil druhý snímek How a Mosquito Operates, kde nakreslil dokonce 6000 obrázků. 
 
    McCay chtěl se svou kresebně-slovní show do Evropy, ovšem N.Y.Herald mu to nedovolil. Proto počkal, až mu vyprší smlouva, a v červenci 1911 přestoupil do Hearstových novin The American. Tady pokračoval v kreslení Malého Nema pod názvem Little Nemo In Land of Wonderful Dreams, poněvadž Heraldu zůstalo právo na staré pojmenování komiksu. Ze strany McCaye to byl ovšem chybný krok, ztratil tvůrčí svobodu a raději se věnoval svému novému kreslenému filmu Gertie the Dinosaur (1914), jenž se stal pro svou dokonalost historickým milníkem animovaného filmu. S Nemem končil v červenci 1914 a protože začínala první světová válka, uvolil se na přání svého zaměstnavatele kreslit politické úvodníky a ilustrace. To ho moc nechytlo a tak se po uplynutí smlouvy (1924) vrátil zpátky do Heraldu, kde se pokusil o vzkříšení Malého Nemá - ale čtenáři tentokrát měli jiné problémy a tak zůstali chladní a neteční. V roce 1927 boj vzdal a přešel zpět do The American, aby zde až do své smrti 26.7.1934 dělal to, co na začátku své kariéry – ilustrace. Ale stejně už se stihl zapsat do komiksových dějin.  
 
Text: M.Krejčí, červen 2006      
                                  
    
 
   
 
více komiksů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]