Profily



Mark Millar (Manipulativní parchant)

 

 
Má cenu, abych to vůbec psal? Je to přece naprosto zřejmé a začíná tím skoro každý profil komiksového scenáristy. Je to podobně zbytečné sdělení, jako že voda je mokrá, tráva je zelená a daně jsou vysoké. Ale budiž, abychom udělali slušnosti zadost: Mark Millar je Angličan. Tedy, přesněji řečeno, Skot. 
 
Ke komiksu ho přivedl Alan Moore. Ne, že by ho osobně přivedl za ručičku, ale udělal na Millara takový dojem, že se tenhle mladík rozhodl živit se něčím podobným. Nepustil se do toho hned, počkal si na chvíli, kdy na něj uhodily existenční problémy. Už to je docela atypické – obvykle mají lidé finanční problémy teprve ve chvíli, kdy se pustí do psaní komiksů... ale Mark Millar není zrovna typický komiksový autor. I když začátky měl jako podle osnovy.  
 
Čímž se dostáváme k další zcela zbytečné informaci – ke sdělení, že začínal v nakladatelství 2000 AD. Jak jinak. I když zpočátku prošel firmami jako Trident Comics, tak samozřejmě uvízl v AD, kde se seznámil s Grantem Morrisonem, což se mu hodilo, protože Morrison mu později pomohl s přestupem do americké ligy. Ovšem pro Millara bylo typické, že jeho první velký projekt pro 2000 AD, Big Dave, začal v rámci speciální letní provokace (kdy se v časopisu objevovali komiksy, u kterých byla skoro jistota, že čtenáře rozběsní) a spolehlivě rozdělil čtenáře magazínu na dva tábory. Jedni tuhle sérii s věčně opilou princeznou Dianou, se kterou skončí hrdina, nejdrsnější wrestler Anglie, v posteli, nenáviděli a druzí ji považují za to nejlepší, co se v magazínu objevilo. 
 
Na americkou půdu ale Millar vstoupil nesměle a opatrně. Trh si oťukal Swamp Thingem, kterého už dávno opustil Alan Moore, takže série pomalu odumírala... a ani Millar s ní zrovna moc nezamával. Podobě  bezvýrazně proběhl i podstatně komerčnějším Flashem, takže první, čím opravdu zabojoval, byla týmovka Authority, kterou převzal po Warrenu Ellisovi. 
 
Což myslím Millara charakterizuje poměrně dobře, s Ellisem jsou si hodně podobní. Oba jsou to cynici, oba mají slabost pro asociální hrdiny, odpor k jakýmkoliv autoritám, lásku k monumentálním masakrům a tvrďáckým hláškám. Takže Millar vklouzl do týmu Authority velmi snadno a zabodoval... jenže tentokrát se proti němu postavily samy dějiny. Došlo k jedenáctému září, po kterém se v komiksu nehodilo znázorňovat masakry, takže série Authority dostala polibek smrti – jako kreslíř byl angažován  Art Adams. To je sice neskutečně talentovaný člověk, jedna z legend v oboru... jenže díky až pedantické preciznosti svých kreseb je také neskutečně pomalý. Takže série pomalu skončila... a vrátila se až po čase, ale už v novém tvůrčím obsazení. Mark Millar si ale ještě střihnul speciál o Jenny Sparks, která ztělesňuje dvacáté století, a pak přešel k Marvelu
 
A tam začala Millarova zlatá éra. Nastartoval Ultimate X-Men, radikálně převyprávěné začátky jednoho z nejslavnějších superhrdinských týmů. Colossus nejenže pracuje pro ruskou mafii, ale navíc je homosexuál, Wolverine přichází do týmu, aby zabil profesora Xaviera... a i když se téhle myšlenky vzdá, bez problému nechá umřít Cyclopse, aby se mohl dostat Jean Greyové do kalhotek. Ostatně, tam by rád vklouznul i Charles Xavier, který tady není tak bezpohlavní, jako v klasické řadě. 
 
Tady už se projevil Millarův způsob špinění postav. Nejde na to Ennisovým nenávistným zuřivým útokem (který si kultovní tvůrce osvojil v posledních několika letech), ale drobnými kapkami. Millarovi postavy nejsou zlé ve stylu „ovládnu svět, hahaha“, ani „jsem homosexuální pedofilní nekrofilní narkoman“, jsou  to spíš svině alá „opíchám kámošovi holku“. Na rozdíl od jiných autorů, kteří mají kladné (byť třeba trochu drsné) hrdiny, a na druhé straně jsou pokrytečtí manipulativní bastardové, tak Millar míchá všechno do jednoho kotle a nikoho neomlouvá. Díky tomu vzniká zajímavé pnutí, protože moralista ve vás si říká, že by hrdinové asi měli být potrestaní... ale když ty postavy jsou zábavné, mají dobré hlášky a jsou svým způsobem sympatické... 
 
Po úspěchu Ultimate X-Menů dostal Millar Ultimates, tuhle drsnější verzi slavných Avengers. Sluha Jarvis je zastřelen, jakmile se objeví, Iron Man je povrchní děvkař, Thor je hipísácký guru, Nick Fury manipulativní bastard a Hulk hned na začátku své kariéry zabil 852 lidí (a některé z nich snědl). Megalomanské bitevní scény a cool sekvence se střídají s chladnými fackami. Millarův svět není zrovna vlídné místo k životu.
 
To ostatně dokázal i komiksem Superman: Red Son, který popisuje, co by se  stalo, kdyby malý Jor-El dopadl na zem jen o pár hodin dříve a místo do Ameriky by ho trajektorie zanesla do Sovětského svazu.  Komunistický Superman se stane vzorným vojákem Strany a bojuje s imperialistickými štváči (mezi kterými je i Batman v netopýří ušance). Nebojuje za pravdu, spravedlnost a americký životní styl, ale za Stalina, socialismus a ustavičné rozšiřování Varšavské smlouvy. I když tam je určitý hepáč, tak přichází možná až příliš pozdě a po velkých obětech.   
 
Ovšem pak přichází Millarův „nejzlejší“ komiks - komiks Mrtvý nebo živý (v originále Wanted). Je to v podstatě to, čemu se říká „building“ román - příběh člověka, který se vlastním přičiněním stane z nuly úspěšným podnikatelem (hercem, spisovatelem, kosmonautem nebo superhrdinou). Jenže Mrtvý nebo živý je spíš „anti-building“. I když hrdina také začíná jako nula, tak cesta k úspěchu ho vede na zcela opačnou stranu síly. Zjistí totiž, že jeho otec byl superpadouch jménem Zabiják a on po něm zdědil živnost. Jen se musí naučit zabíjet lidi. 
 
V tomhle světě už dobro neexistuje, jsou jen různé typy zla, ze kterých si člověk může vybrat to nejlepší. Přesto komiks nesklouzává jen do zábavného cynického řádění, ale má poměrně silné poselství... i když vám může přijít jako pořádný kopanec do rozkroku. U tohohle komiksu si na své přijdou jak příznivci Loba, tak Preachera... a možná i ti, kteří chtějí od komiksu něco náročnějšího. 
 
A pro ty, které Millar nepopudil už tímhle dílem, napsal náboženský komiks Chosen, o klukovi, který je patrně reinkarnací Ježíše... a ještě si to posichroval sérií Unfunnies. Tam už došlo k opravdu silnému názorovému střetnutí mezi ním a kritiky. On byl přesvědčen, že znásilňování dětí je legrační…a kritici byli názoru, že ne. Mělo to dohru a Millar byl odejit od X-Menů... a i od Marvel Knights Spider-Mana, kterého dělal. (U Spider-Mana to ale nebyla žádná škoda, k němu se Millarův chladný a destruktivní styl zrovna moc nehodil.) 
 
Ale to bylo jenom přechodné stádium a Millar brzo zase válel kupříkladu u Ultimate Fantastic Four, ve které vymyslel největší marvelovský hit poslední doby – zombie verze slavných hrdinů (ty se chytly natolik, že už měly i několik vlastních speciálů, střetli se s Ashem z Evil Dead a zahostovaly i v jiných sériích). Chvíli psal také Wolverina, pohořel se sérií Trouble (popisující tetičku May jako teenagera, rozepisující problémy těhotenství mladistvých... a naznačující, že May není Spider-Manova tetička, ale matka), zato totálně zabodoval s Civil War. Ta ale byla příliš velký kolos na to, aby tam Millar dokázal protlačit více ze svého stylu. Škoda. 
 
Millar je nejen kontroverzní tvůrce, který rád lidi šokuje - dost často je obviňovaný z arogance a hvězdných manýr. Rozhodně nemá zábrany a pro propagaci svých děl udělá skoro cokoliv. Když se začalo uvažovat o zfilmování komiksu Mrtvý nebo živý, začal vyhlašovat, že hlavní roli bude hrát Eminem. Samozřejmě, Eminem o tom nic nevěděl (i když je fakt, že na tuhle roli by skvěle sedl), čili se ohradil, začalo se o tom psát v novinách a popularita byla zajištěna.
 
Zdá se, že je Millar úplně stejný manipulativní parchant, jako jeho postavy. 
 
více komiksů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]