Profily



Komiks o atomovém hřibu nad Hirošimou (Bosonohý Gen)

 
Opět jednou přišel čas připomenout si, že i tak pokleslé médium jako je komiks, potažmo jeho japonská odnož manga, může smrtelně vážně pojednávat o smrtelně vážných věcech. 
 
Koneckonců, o tak obrovské tragédii a celonárodním traumatu, jakým byly dvě atomové bomby shozené na Hirošimu a Nagasaki, se snad ani jinak pojednávat nedá. A už vůbec ne, pokud to člověk zažil na vlastní kůži.
 
Nakazawa Keiji (*1939) si hirošimský výbuch jako malý chlapec skutečně prožil (a přežil) a s odstupem let se rozhodl o své zkušenosti podělit se světem prostřednictvím obsáhlé desetisvazkové ságy Hadashi no Gen (Bosonohý Gen). Životní příběh malého Gena a jeho rodiny je tudíž částečně autobiografií a částečně vymyšlenou historkou, která se ale odehrává v naprosto autentických kulisách.
 
Do děje vstupujeme krátce před koncem druhé světové války. Autor nám umožní nahlédnout do každodenního života obyčejné japonské rodiny. Sledujeme jejich snahu zajistit si ze dne na den alespoň to nejnutnější jídlo, seznamujeme se s jejich více či méně sympatickými sousedy, s mrazením v zádech nasloucháme naprosto zvráceným militaristickým názorům propagandou zpracovaných lidí, sledujeme ústrky a nepravosti, které musí v tomto světě vytrpět všichni pacifisti a ne-Japonci, vyprovázíme na frontu prakticky nedospělé chlapce. Pak přijde ráno 6. srpna 1945, na obloze se objeví americký bombardér B-29 s „Chlapečkem“ na palubě a několik desítek tisíc lidí odchází ve stínu radioaktivního hřibu na schůzku se smrtkou...
 
Velká síla tohoto příběhu spočívá v prostotě, s jakou je vyprávěný. Nakazawa Keiji přehnaně nemoralizuje, nedramatizuje, nehraje na efekt ani na city, nesnaží se ohromit grafickými či scenáristickými hyperbolami. Vypráví o katastrofě viděné optikou šestiletého chlapce, přímočaře a jednoduše, bez přikrášlení či zamlčování. Autor z nikoho nedělá prvoplánového hrdinu (a už vůbec ne ze svého alter-ega Gena), všechny postavy jsou velice lidské, podléhají svým slabostem a emocím, činí dobrá i špatná rozhodnutí. Keijimu se, dle mého názoru, podařilo vystihnout především psychiku dětských postav, které se sice většinu času snaží v rámci svým omezených možností statečně bojovat s nepředstavitelně těžkou životní situací, ale jejich křehká vnitřní disciplína se přece jenom snáz láme, a tak často bez zábran propadají zoufalství a smutku.
 
Na první pohled by mohla působit poněkud překvapivě skutečnost, že ačkoliv má série deset svazků, k shození bomby dochází už na konci toho prvního. Čtenář je tak nucen uvědomit si, že samotným výbuchem celá tragédie nekončí – pro ty přeživší naopak teprve začíná. Ztráta rodiny, přátel a veškerého majetku, ještě horší dostupnost pitné vody a jídla, zmatek a nutnost stěhování, nemoci a následky ozáření, frustrace z příjezdu amerických okupačních sil... to jsou jenom zlomky toho, s čím se musí pozůstalí z Hirošimy vypořádat.
 
Manga Hadashi no Gen vznikala v letech 1973-74 a její věk je poznat především na její výtvarné stránce, která už dnes bude asi mnohým připadat zastaralá a nezajímavá. Svou stylizací asi nejvíc připomíná dílo Osamy Tezuky, ke kterému se mimochodem Nakazawa Keiji zcela otevřeně hlásí jako ke svému velkému vzoru. Pokud se však „cartoonovou“ jednoduchostí a koncepční konzervativností nenecháte odradit, záhy zjistíte, že se vlastně k vyprávění tohoto typu docela hodí a s obrovskou lehkostí předává celou škálu emocí a vizuálních sdělení.
Nakazawa Keiji se o své vzpomínky na Hirošimu začal se čtenáři jako autor mangy dělit v roce 1966, kdy mu zemřela matka. Nejdříve tak učinil v příběhu Kuroi Ame ni Utarete, který pojednává o poválečném černém trhu, později přibyl silně autobiografický příběh Ore wa Mita (Viděl jsem to) a nakonec jeho opus magnum, Hadashi no Gen, který se dočkal i filmového a televizního zpracování a samozřejmě překladu do mnoha jazyků. Je zřejmé, že silných příběhů, které varují před hrůzami války a předávají poselství generacím, které nic podobného nezažily, není nikdy dost.
 
Text: Ľudovít „Turlogh“ Plata
 
více komiksů >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]