Profily



2000: Český paintbal s příchodem Millenia

 



S příchodem Millénia se svět nezbláznil, jak se mnozí báli, ale v České televizi vypukla krize. Na obloze v létě zase vypuklo zatmění měsíce a ve Zlíně založili univerzitu Tomáše Bati. Co by na tohle řekli propagandističtí tvůrci komunistického filmového šváru Botostroj? Asi nic, jistě by s převlečeným kabátem tleskali, že je to dobrý nápad.



Z hlediska Military paintballu, jak ho známe dnes (psáno roku 2010) se v České republice nachází doslova neúrodná MPB poušť, na které se tu a tam v izolované oáze vyvíjí nějaký tým, často nemající ani potuchu o existenci dalších nadšenců. V devadesátých letech založená, paintballová asociace PGBA se věnuje výhradně sportovnímu paintballu, samozřejmě na mnoha místech republiky frčí klasická komerce a fenoménem té doby jsou pouze poměrně rozsáhlé shluky neorganizovaných jedinců, kteří se ad hoc domlouvají na uspořádání her, v té době většinou více než jednotvárných, spočívajících prakticky mnohdy jen na eliminaci všech soupeřů. Military paintballu, který je v té době spíše hraním paintballu v maskáčích a v lese, schází na rozdíl od sportovního, to nejzákladnější. Pravidla. Pravidla a komunikační systém, který by pomohl komunitu neholdující sportu sjednotit. A samozřejmě zde funguje i jistá řevnivost či potřeba hrát si na svém písečku. Poměrně typickým projevem tehdejších her byl problém malé účasti na hrách, neboť bylo spíše pravidlem, že se mnoho hráčů, kteří účast nejprve přislíbili, nakonec z jakýchkoliv důvodů (prší, nechce se mi, je moc teplo, je moc zima) nedostavilo. Nejeden čerstvě založený tým pak vyzýval, nebo hledal výzvu od ostatních. Třeba jen na přestřelku o pár lidech.


I styl hry byl hodně poplatný své době. Hrálo se s bandaskami (padesátkový zásobník byl spíše raritou) a v drtivé většině na neomezený počet munice. Paintballová bitva se tak podobala spíše jedné velké přestřelce, v níž taktika hrála spíše druhé housle.


A nejhorším trendem té doby byla klasická nemoc paintbalu zvaná nepřiznávání, která otrávila nejednu, i velkou hru. Z této doby se pak postupně profiluje další, už třetí vlna tzv. Big Games, která se po zániku té první (stále klesající účast kvůli roztržkám spojeným často s nepřiznáváním) i druhé, kde se postupem času řešili podobné problémy vymezuje problému nepřiznávačů tak, že se uzavírá jen pro vyčleněné týmy. Vůdčí postavení v té době zaujímala jednotka Bar-Bar.
 

V Praze již stojí první kamenný krám (dnešní paintball shop) a nabízí vybavení celkem za přijatelnější ceny, než jak tomu bylo v dobách, kdy byl kvůli finanční náročnosti paint hlavně zábavou pro movitější.


Painball po příchodu Millénia stále platil za „adrenalinovou záležitost“ a díky snahám PGBA i za sportovní odvětví, které se po bouřlivých událostech z devadesátých let stabilizovalo a vydalo svou vlastní cestou v podobě pravidelných turnajů. Což samozřejmě nevylučovalo, že si někteří ze sportovců odskočili zahrát do lesa, nebo že mnohý, který přišel paintbalu na chuť v maskáčích sháněl sportocní dres.


Lesní paint (dnešní woodsball) tak bezprizorně přežíval jako militantní zábava, či militantní koníček některých jedinců, nebo jako zpestření adrenalinových „ochutnavačů“ ať již někde na přírodním paintballovém hřišti, nebo někde načerno, venku v lese. Ostatně komerce (málokdy ozvláštněná nějakým nápadem, či scénářovým prvkem) byla prvním paintballovým počinem nejednoho z budoucích „známějších“ válečníků.

S postupem doby pak přichází změna... změna nejenom jménem, ale i významem „military paintball“, ryze český paintballový fenomén, stejně jako odvětví, které není charakteristické pouze tím že bojovníci barevných válek nosí maskáče...

(na ilustrační fotce Pohanský pes 2003)

více paintballu >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]