Profily



2007: Syberia: zrození

 

 
Mrazivá simulace nočních můr všech válečných poradců v paintballovém podání se od roku 2007 stala pravidelnou součástí kalendáře velkých a populárních her. 
 
O čem je Syberie? Je to o simulaci války v blízké vzdálené budoucnosti. Naplňuje všechny nejhorší scénáře, vymyšlené a zamčené v šuplíku poradců všech velkých vůdců současnosti. 
Během akce se střídají různé scénáře, kdy si hráči mění role a plní různorodé cíle. Boj se vede mezi fiktivními protivníky, mezinárodní vojensko-politickou organizací nazývanou Osvobozecká Západní Aliance pod zkratkou OZA a militantní teroristickou Mud Al´Danranh známou pod zkratkou MAD. 
(stručný popis akce týmu Forest)
 
V dobách, kdy se dva letitý rivalové MAD a OZA teprve ještě rodili v myslích svých tvůrců, česká paintballová scéna, konkrétně její odnož zvaná Military paintball, zažívala období rozmachu. Pravidla definující tento styl se pozvolna rodila, aby s příchodem dalšího roku vešla v platnost a na světě již byla jedna z největších tradičních military her Warzona, která v té době posloužila jako inspirace pro nejednu velkou barevnou válku. Jednotlivé týmy se každý řídili svými zásadami a pravidly, podle kterých pořádaly pro ostatní své hry, většinou lokálního charakteru. Jen her v zimních měsících, kdy barevné střely penetrovaly padlý bílý sníh, bylo poskrovnu. Psal se rok 2007.
 
„Počátky Syberie nebyly jednoduché, jako u každé paintballové akce. Historie sahá do roku 2007, kdy jsme se rozhodli přispět svou troškou do mlýna rozvíjejícímu se českému military paintballu. Velkých her nebylo moc a v naší části republiky žádné. V zimě se téměř nehrálo. Také se povedlo pronajmout velký herní prostor s opravdu extrémním terénem. Slovo dalo slovo a rozhodli jsme se, že zkusíme něco vymyslet. Jelikož termín vycházel na zimu, tak se očekávalo, že bude hromada sněhu. Od toho vznikl název Syberia.“ (vzpomínky týmu Forest)
 
Rok 2007 byl co se velkých akcí týká poměrně bohatý. Jak již bylo psáno, Warzona již byla zaběhlou událostí, stejně tak jako další tradiční akce Sever proti Jihu. V té době se již rovněž konal druhým ročníkem MPCC a na svůj zrod čekala Alej prokletí a jeden z prvních pochoďáků (s téměř pohádkovým scénářem) tehdy označený jako Jarní koryta, známá také jako Skřítci tedy akce, která inspirovala tradiční Mordloch. První Syberie se tak ocitla ve velmi dobré společnosti paintballových nadšenců.
 
Princip první Syberie
 
První Syberie byla postavena na celkem jednoduchém základě a jak již bylo zmíněno, byla hodně inspirována Warzonou. Hra samotná vycházela ze systému bodů ukrytých v terénu, které je třeba najít a dobýt. Známý byl, každé straně, které mezi sebou dělila skoro půlkilometrová vzdálenost, první bod, další bylo třeba vypátrat za pomocí šifrovaných souřadnic. Po vzoru Warzony fungovala rovněž recyklace a samotná hra měla vymezený limit čtyř hodin. Jednotlivé strany byly označeny batevnými páskami (červená a modrá) uchycenými na masce.
Hra byla bez registračního poplatku, vstupné bylo dobrovolné (každý mohl dát svůj příspěvek do přichystané kasičky). Celkem se takto dobrovolně vybralo 450 Kč.
 
Výňatek z pravidel
 
Na poprvé jsme zvolili upravený systém Warzone, tj. oživování po 10-30 min (se upřesní po diskuzi) Mrtvola má možnost si zajít na parkoviště pro jídlo, munici a pod... Na mrtvolišti musí strávit souvislý čas a z mrtvoliště do boje i vychází. Takže ne, že jdu na mrtvoliště, tam mrknu na čas pak jdu k autu, kde se najím, cestou zpátky omrknu kde je protivník a na mrtvolišti prokecám hlášením kde kdo je 5 min a hurá do akce...
Budou určeny body/stanoviště o které se bude bojovat a po dobití vítěz zapíše do formuláře čas. Hodnocení je 1 bod za 5 min. držení stanoviště, počítá se každá následující pětiminutovka.
Praxe: obsadím stanoviště v 11:22, čas zapíšu,ale počítá se až od 11:25, tj aby jste ziskali bod, musite stanoviště udržet alespon do 11:30... je zcela jedno jestli např v budově je o patro níž protivník, nebo tě ostřělují z 10m vzdáleného krytu....důležitý je zapsaný čas.
(z pravidel akce, military web)
 
Boj!
 
A nastal křest ohněm. Únor roku 2007 nebyl příliš mrazivý a tak první Syberii čekalo příjemné, téměř jarní počasí. Kolem šedesáti válečníků se vydalo do boje, který v letech budoucích dal vzniknout tradici. Tradici, která se samozřejmě nemohla vyhnout několika málo porodním bolestem. Ne, o pekelném kopci Hamburger Hill, který s nejedním válečníkem nejednou zacvičil teď nebude řeč...
Tou první byl spor okolo výběžku, kde se řešil problém s postupem mimo označené území (tedy mimo hřiště) a taky se drobně objevil klasický problém s nepřiznáváním. V té době nic neobvyklého. Akce byla otevřená a systém prověřených týmů nastoupil až o rok později, kdy si Foresti vymínili právo posledního slova, co se přihlášených bojovníků týká.
Další slabinou byl právě systém bodů ukrytých v terénu, které byly pro mnohého hůř naleznutelné. I zde se Foresti poučili a v druhém ročníku Syberia 2008: Ledový šíp, použili pro svou hru spíše systém Severu proti Jihu, tedy systém několika na sebe navazujících scénářů. Během akce rovněž občas vázla kooperace, ale i tak na svou dobu se jednalo o velký počin, který si ústy účastníků vyžádal další pokračování.
 
Shrnutí organizátora (military web)
 
Díky moc všem za účast, férovou hru, zkrátka supr den... Počasí se vyvedlo extrémně, za což jsem tomu nejvyššímu nahoře opravdu zavázán.. :)))..Jsem rád že se vám akce líbila, report z akce bude na našich stránkách.... předběžně to vypadá, že Syberii vyhráli Rudí, (2 obsazené body) a Atom Hell taky Rudí, ale to byla trochu moje chybka, že jsem si nespočítal počty hráčů... Vím že ve hře byly sem tam neshody, ale opakuju slova RFM nemá cenu na sebe řvát, prostě se stalo a je to, ...narážím a fopá ohledně výběžku.... to z nás nikdo na druhé straně údolí opravdu nechápal... :).... možná byla na vině černobílá mapa na které fakt není vidět kde je hranice... beru si to k srdci a poučím se z toho....
Rád jsem poznal nové týmy a doufám, že jsme vás jako spoluhráči moc nezklamali... 
Myslím, že vázla v modrém týmu kooperace, ale to tu řešit nebudu... na Alej to musíme vychytat... 
Jěště jednou díky všem a snad si to někdy zopáknem, ale už ne tenhle systém, páč se ukázal jako velice obtížně splnitelný.... 2 body z 5 ja fakt malo za 3,5 h... viděl bych to na nějaký delší scénář nebo klasikou linii s pár úkoly.... ale to je až někdy, zatím toho mám na nějakou chvíli dost :)))
Terén je opravdu extrémní, ale to je myslím právě plus téhle lokality, na rovině by to asi bylo o ničem... mám toho taky plný kecky...:)))))))))))
K videu,.... prosím všechny, kdož natáčeli o poskytnutí materiálů k dalšímu zpracování. Hlásí se někdo dobrovolně k sestříhání?...já zatím zkušenosti nemám, ale rádi bychom udělali nějaké agitační video, tak vítám každý záběr kde je Forest :)))) a klidně i nějaké k Syberii...
Nakonec děkuju všem kdo se jakkoliv podíleli na organizaci, hlavně Jerymu a i dalším... Bez nich by to nikdy nebylo takové, jaké to bylo...
Koyot, tým Forest
 
Hodnocení po letech
 
Tuto hru bych hodnotil v dnešním měřítku asi jako větší přestřelku. Rozdíl byl v omezené munici na život, a to 60 kulí, zavedení zdravotníka a kulometu.
Akce se nakonec zvrhla v zákopovou válku o budovu a vzniklou linii protínající herní prostor. Jedna strana jen útočila stále dokola a druhá bránila. Příčinou byl nedotažený systém umístění bodů. Počet byl zhruba 60-70 hráčů a všichni do toho šli naplno. Bylo neuvěřitelné, jak se útočníci marně, znovu a znovu snažili dobýt alespoň píď nepřátelského území.
Pro vytrvalce po první hře následovala druhá hra se scénářem. Hráči-teroristé měli držet svou polovinu území a bránit budovu do konce hry. Druhá strana měla za úkol nejdříve obsadit nepřátelský bunkr, poté získat deaktivační kódy k náložím v budově a nakonec je všechny deaktivovat.
Druhá hra měla kupodivu mnohem větší ohlas než první, a tak bylo rozhodnuto o dalším směru, jakým se bude Syberie udávat. Celkově se hra kupodivu líbila, pro všechny byla náročnost terénu překvapivě jasným kladem. 
Bojovníci jeli domů totálně vyčerpaní, ale spokojení. O to nám šlo. Za všechny snad jen citace jednoho z hráčů: „Pro Pána Jána, to vám byla nádherná akce, nebolej mě jen uši, jinak jsem úplně došlej...“
(z článku pro Military paintball magazín)
více paintballu >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]