Profily



Monopoly: Obšlehnutý nápad, který se stal fenoménem

 

 
„Vyjednávání a nakupování je zásadní dovedností, kterou si hráči během hraní osvojí. Mohou se tak nanečisto stát milionáři, a to z Monopolů dělá nejpopulárnější hru na světě." (Craig Wilkins, Senior Brand Manager, Hasbro)
 
Amerika 30. Let. Hospodářská krize. Čerstvě nezaměstnaný Charles B. Darrow si dělá starosti, jako mnohý člověk té doby, čím a jak uživí svou rodinu. V té chvíli ještě netuší, že ho osud nasměruje na herní desce života k údělu stát se milionářem.
 
Traduje se, že Darrow dostal výtečný nápad, díky kterému vznikla dnes již legendární hra Monopoly. Skutečnost je trochu jiná. Charles Darrow byl s manželkou pozván na návštěvu k jistému Charlesovi Toddovi, kde se v rámci společenské zábavy hrála chytlavá hra v níž se nakupovaly nemovitosti s nimiž se pak obchodovalo. Hra, která několikráte pozměněnými pravidly vycházela z původní společenské hry The Landlords Game, vzniklé v době 1903, kterou si nechala patentovat její autorka Elizabeth Maggie.
 
Po této společenské partičce Darrow na několik dní zmizel, aby se vzápětí vrátil se svou ručně vyvedenou hrou s pozměněnými pravidly, které mu Todd ochotně poskytl a zároveň s patentem na ní. Ano, je to tak. Za objevem Monopolů nestál brilantní nápad, ale sprostá kopírka, která vzápětí z Darrova udělala skutečného milionáře. 7.3.1935 prodal svůj první kus. Poptávka rostla a během několika měsíců vyrobil a prodal Darrow 1000 kusů, které jsou dnes známy jako edice Darrow White Box a Darrow měl na polívku.  Nápad (který, jak jsme si vysvětlili vlastně nápadem nebyl) poté zaujal majitele podniku Parker Brothers, kteří s Darrowem podepsali během roku 1935 smlouvu a 7. února 1936 se na pultech obchodů objevily Monopoly v podobě, tak jsou prakticky známé doposud. 
 
Hra Monopoly dosáhla fenomenálního úspěchu hlavně díky jednoduchému principu skupování různobarevných pozemků a stavby budov, na kterém se dal velmi dobře demonstrovat reálný kapitalismus – s trochou strategického uvažování bylo možné stát se během pár hodin (alespoň nanečisto) milionářským magnátem, který odíral spoluhráče i o ty poslední zbytky peněz.
 
V průběhu následujících let kdy monopoly hrála více než miliarda lidí systém samozřejmě zaznamenal mnoha modifikací, většinou díky popularitě některého fenoménu. Výjimkou nejsou ani Star Wars, Simpsonovi, EU, Coca – Cola, Disney, Garfield, či Spider-Man Monopoly, nebo Monopoly banking, kde se místo papírových peněz používají platební karty, či čistě karetní hra Monopoly Deal. 
 
Objevily se samozřejmě i různé plagiáty, jako třeba v Česku velice oblíbené Dostihy a sázky, které uvedl na trh roku 1984 Ladislav Mareš, který nikdy nepopřel svou inspiraci v zahraniční hře Monopoly a kterou hned po jejím vydání tehdejší Rudé právo odsoudilo za kapitalistické praktiky, čímž se paradoxně postaralo o její velkou popularitu mezi všemi obyvateli. Známá je i íránská verze zvaná Iropoly, která se prodávala v dvojjazyčné anglicko-perské verzi a jednotlivé pozemky představovaly skutečné čtvrti v Teheránu.
 
Objevily se kuriozity. Například nejdražší Monopoly na světě vyrobené roku 1988 mistrem klenotníkem Sydney Mobellem ze San Francisca, jejichž deska je z 23karátového zlata, na domech a hotelech z ryzího zlata zdobí vršky komínů rubíny a safíry a tečky na kostce jsou z 42 broušených diamantů. Hodnota této hry je asi dva miliony dolarů. Netřeba asi podotýkat, že majitel této hry si na milionáře hrát určitě nemusí. 
 
Hra má od roku 1973 i svůj světový šampionát, nejdelší partie se odehrávala 70 hodin a své vlastní Monopoly, kde jako hrací políčka posloužily hákové kříže, koncentrační tábory a šílené úkoly typu odevzdat chyceného Žida v dalším koncentráku, si vyrobili i neonacisti.
 
Monopoly jsou nejúspěšnější deskovou hrou všech dob a  prostě fenoménem, kterýžto status jim již nikdo neodpáře. Zbývá tak jenom čekat s jakou modifikací, nebo novou vychytávkou se objeví v následujících letech.
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]