Profily



Marco Polo a jeho neuvěřitelná dobrodružství (15.9 1254 – 8.1 1324)

 

 
Jméno Marca Pola je samozřejmě spjato s cestováním. To se vybaví asi každému. A pak s dobrodružstvím. A byť už se dnes jedná o polozapomenutou ikonu, minimálně v duchu jak byla vnímána před několika desítky let, své nostalgické kouzlo stále ještě má.
 
Na rozdíl od Vinnetoua, Old Shatterhanda, či Zorra a dalších borců, kteří bavili masy hlavně v devatenáctém století, a kteří ve svém dobrodružném akčnění se zastávali podobnou funkci, Marco Polo skutečně žil a valnou část svých dobrodružství, které později plnili šesťákové romány, či komiksy, prý skutečně prožil. Alespoň to o sobě tvrdil. Marco Polo, narozený 15. září 1254 byl ve skutečnosti benátským kupcem, který se proslavil svými cestami do Číny, tedy země, jež ve své době měla nádech tajemství. Zároveň byl prvním Evropanem, který podrobněji poznal východní Asii. A dal o tom náležitě vědět. Kdyby tak neučinil, patrně by po něm dnes neštěkl ani pes.
 
 
Proslulosti dosáhl především svou knihou Milión, jež měla původně být obchodní příručkou a cestovním rukopisem z Dálného východu, nicméně do historie literatury vstoupila jako poutavý a slavný cestopis vnímaný bezmála jako dobrodružná literatura. Samozřejmě poplatná své době. Polo knihu napsal (ve skutečnosti její děj v podobě vzpomínek diktoval Rustichellovi da Pisa, který jeho vyprávění sepsal pod názvem Livres des merveilles du monde (Kniha o zázracích světa)), v žaláři v Janově, kde se ocitl jako zajatec Janovanů po bitvě benátského a janovského loďstva u Korčuly.
 
 
A tak od prvních kapitol knihy Marco popisuje své dětství, kdy se jako sedmnáctiletý vypravil se svým otcem Nicolem Polem a strýcem Mateem na Dálný východ. Vypráví o cestování vyprahlými oblastmi východní Persie, kdy byla jejich cesta lemována kostrami zvířat i lidí, stejně tak i o putování Severním Afghánistánem přes pohoří Pamír a Turkestán, či překonávání pouště Gobi s karavanou, až po pobyt v Pekingu, kde jako oblíbenec Kublaj Chána strávil celých sedmnáct let.
 
 
Cestopis popisuje mnohá, běžnému smrtelníkovi té doby naprosto neznámá světová zákoutí, stejně jako země opředené legendami. Mimo jiné třeba i Japonsko, či Rusko se Sibiří, tedy místa, kde Polo nikdy nebyl. Což nakonec mělo za následek nejeden dohad, jestli obsah celé knihy není z velké části smyšlený. Většina popisů a informací z ní je totiž nejen značně zveličeno, ale v mnohých případech i zcela chybných. Toto se pak přičítá Rustichellově literární licenci, která však z původního suchého záměru stručné příručku obchodní geografie, obsahující rady a pokyny, stvořil poutavý a čtivý bestseller. Italský dvorní spisovatel, který psal rád a s chutí historky o králi Artušovi a Excaliburu tak napsal knihu, o jaké vždycky snil. Navíc knihu, která byla v průběhu let mnohokrát přepisovaná, opisovaná a převyprávěná. I zde tkví základ legendy a nadnesených dobrodružství, které se k osobě benátčana Pola vztahují.
 
 
Protože i přes všechny chyby a nepřesnosti, se tato kniha stala legendou a prvním zeměpisným dílem o Asii, ze kterého čerpali kartografové a učenci, ale která hlavně podnítila vášeň a touhu mnohých dalších cestovatelů (např. Kryštof Kolumbus) poznávat nepoznané.  Pravda, krátce po svém vydání se nejednalo o zas tak velký hit, ale to se změnilo s érou již zmíněného Kryštofa Kolumba, který jí označil na svou inspiraci při hledání Indie, z níž se nakonec vyklubala Amerika. I díky tomu se kniha Milión stala základním kamenem velkolepé legendy o jednom z největších cestovatelů všech dob a jeho nadmíru dobrodružném životě.
 
 
Dohady jestli Polo někdy v Číně byl a nebo nebyl se opíraly hlavně o fakt, že ve své nize, ani vzpomínkách nikdy nepopsal, či nevzpomenul velkou čínskou zeď, kterou, pokud by cestoval tak jak popisuje, určitě nemohl přehlédnout. A že by na takovouto monumentální stavbu pozapomněl??? Protirčení na Polovu obhajobu zase argumentují tím, že Velká čínská zeď byla dokončena až v patnáctém století, tudíž zcela jistě neměla svou monumentální podobu. Ostatně tyto dohady jspu ve stínu Polovy legendy stejně zcela bezpředmětné.
 
 
Po propuštění z vězení roku 1299 byl již s cestováním konec. Navzdory tomu, jak Marca Pola líčí nekonečné dobrodružné příběhy, ten se vrátil do svého rodného města Benátky, kde se stal váženým obchodníkem. Zde pak v poklidu žil Marco Polo ještě 25 let, než 8.1.1324 skonal. Tím ovšem jeho legenda neskončila. Spíš právě naopak.
 
 
Proslulost legendárního cestovatele dráždila představivost a na kostru načrtnutou v Milónu se začaly postupem let nabalovat další a další úžasné příběhy o neohroženém cestovateli a jeho neuvěřitelných zážitcích. Tištěné slovo bylo jako první, postupně se k němu přidali film a komiks. A jelikož je lidská představivost bezbřehá a skutečné (???) osudy „kupce Benátského“ byly dostatečně barvité, postupně se z reálné postavy zrodila postava dobrodruha, jemuž žádná země není dostatečně daleká, žádné dobrodružství dostatečně dobrodružné a žádné nebezpečí dostatečně nebezpečné. Jméno Marco Polo se stalo nejen pojmem, ale i obchodní značkou. Třeba pro nejednu cestovní kancelář. 
 
 
Nicméně zub času je nemilosrdný a v případě Marca Pola hlodal se skutečnou vervou. Samozřejmě že ne tak, aby legendu udolal, nicméně ta postupem času a s příchodem Millénia ztratila mnoho na své  působivosti. Dobrodružné historky ztratili na své mombastičnosti a změnily se spíše v nostalgii. Což ale není nic nepochopitelného. Nakonec každá nová doba si žádá nové hrdiny a dobrodruhy. A co si budeme říkat, Marco Polo, ať již svá úžasná dobrodružství v reálném světě prožil a nebo ne, přesluhoval skutečně dlouhou dobu.
 
více ze společnosti >>
FB



Spolupráce

Zajímá Vás psaní nebo máte zájem o reklamu? Kontaktujte nás na info@totalmag.cz.

Facebook

O projektu

Totalmag magazín je rozsáhlý projekt s vizí tzv. „virtuální trafiky“, v níž najdete neustále přibývající počet zájmových magazínů z různých odvětví společenského života a zábavy. Od politiky, společenských témat, přes kulturu v podobě filmů, komiksů, nebo hudby, až po různé volnočasové aktivity a zábavu reflektující nejen současné dění. Všechny spojitosti z těchto zdánlivě nesouvisejících témat pak shromažďuje kalendář, který z nich, postupem času bude tvořit raritní kroniku našich dní.





Originální konvice a hrnečky | PPC kampaně | Masivní originální nábytek | Tepelná čerpadla | Realizace Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aplikace pro internet, eshopy, individuální projekty [smartdog.cz]