Pád Itálie

Zafranovičova Okupace v 26 obrazech se nejen v bývalém normalizačním Československu stala pojmem především brutální scéně v autobuse, kde se dějí opravdu zvrhlé prasárny.  Lordan Zafranovič šokoval publikum a to se počítá.

Zároveň se i tak trochu počítá s tím, že když tvůrce natočí volné pokračování svého úspěšného snímku, bude se snažit šokovat dále. Tak se podívejme, jakým šokem nás Zafranovič oblaží v Pádu Itálie. Ten začíná přesně v jeho pomalém, skoro až poetickém stylu, kde sice prosluněným Balkánem,  v malém rybářském městečku na ostrově Šolta v chorvatské Dalmácii,  chodí chlapi s puškami, ale spíše se řeší mezilidské vztahy, soudružka Krasna je promiskuitní, jednoruký hrbáč zase uvřískaný a být bývalý buržoust a současně komunistický odbojář moc nejde dohromady, jak říká svému kámošovi partyzán Davorin. Civilisti mudrují, jestli se dát k partyzánům, nebo ne a do toho občas přijede šmačná panská dcerka, zvaná Královna, protože občas dává potřebným chleba.

Ukáže se, však, že již zmíněná promiskuitní Krasna dávala i okupantům -  Italům. Davorin jí tedy zastřelí a s ní i kámoše Nika, který jí píchal. Sám se však bláznivě zamiluje a chce píchat Královnu, která je kus a při koupání ukazuje kozy i bobra. Prostě taková telenovela, která, jak divák doufá, časem přiostří. A taky že ano.

Partyzáni se pustí do profašistické církve i fašistických Italů, ti odpovídají represemi a vše se nese v duchu obdobných filmů kde stereotyp lehce naruší jen teatrální upálení jednoho z partyzánů. Pak dojde k historickému faktu – Itálie padne a ostrované si myslí, že jsou svobodni. Jenže chyba lávky. Právě sem totiž Zafranovič, který se rád zaměřuje na komplikovanost vztahů válečné Jugoslávir, umístil svůj zásadní zvrat, který roztočí kola osudu naplno. Okupace zbavení ostrované se, jak už to bývá, chovají jako rabující zvěř utržená ze řetězu, aby vzápětí poznali, že byť Itálie padla, válka zdaleka neskončila.

Na ostrově se vyloďují Němečtí fašisti, aby společně s Ustašovci (stylizovanými do podoby barbarských pirátů) ostrovanům solidní porcí brutality ukázali, že italská okupace byla vlastně jen procházka růžovým sadem. Zdálo by se že pávě sem umístí Zafanvič další brutální scénu, kterou by překonal tu první, ale chyba lávky. Zvěrstva se odehrávají převážně mimo obraz a režisér se soustředí spíše na postavu Gavorina u které se naplňuje staré pořekadlo o božích mlýnech.

Byť si Okupace získala větší popularitu, daleko méně známý příběh Pádu Itálie je daleko kompaktnější a v mnohém ohledu zajímavější. Zafranovič vsadil na osobitější výpověď a na příběhů jedněch ostrovanů naprosto trefně demonstruje stav společnosti, která se pod nadvládou chová podlézavě, s uvolněním poměrů výbojně a během další lekce věrolomně. Nic nového pod sluncem. Tohoto jsme vlastně svědky, jen v jiných souvislostech, dodnes.

Vedlejší linie do tohoto příběhu o lidství vsazené pak jen vypichují některá z témat k zamyšlení. Církevní hodnostář kázající s puškou o rudém antikristu, rozlícený dav lynčující „královnu“ a jejího otce, kterým se před tím klaněli, střet láska kontra příslušnost l davu, či roztříštěnost vztahů mezi Chorvaty a Srby v tomto případě demonstrovaných na Ustašovcích.

Pád Itálie není stejně jako předchozí Okupace klasickým válečným filmem. Je dramatem, podobenstvím a alegorií. A samozřejmě je i fungujícím filmem, jež má co říci i po všech těch letech.

Porážka Itálie v roce 1943 a odchod italských okupantů vyústil v paniku, krvavé střety, krutosti a pomsty. V malém rybářském městě na ostrově Šolta v chorvatské Dalmácii popraví partyzánský velitel Davorin svého přítele a spolubojovníka Nika s jeho milenkou Krasnou, neboť ta kolaboruje s Italy a oba se dle názoru strany chovají nemorálně. Davorin si vezme za ženu krásnou Veroniku, dceru tamního boháče a zrádce. Poblouzněn manželským životem podcení riziko napadení, a tak se po kapitulaci Itálie na ostrově vylodí nacisté s chorvatskými ustašovci, srbští četníci a nakonec i Čerkesové. Ti všichni brutálně terorizují ostrovany, pro které jsou partyzáni jedinou nadějí... Film Pád Itálie volně navazuje na slavnou Okupaci ve 26 obrazech, kterou Zafranovićova válečná trilogie začala. (oficiální text distributora)